رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 246426

حسین‌سبحانی نیا:

تقابلی میان لاریجانی و جمنا وجود ندارد

ساعت24- هر چه به انتخابات نزدیک می‎شویم، دست خالی اصولگرایان برای رقابت اردیبهشت در مقابل روحانی بیشتر رو می‎شود. روزگاری همه‎ امید آن‎ها به جبهه تازه تاسیس جمنا بود اما رفته رفته طبق روال گذشته میان آن‌ها نیز شکاف ایجاد شد.

اصولگرایان.jpg
div class="ndb_body">

نه پایداری این جبهه را قبول دارد و نه لاریجانی و یارانش به آن‌ها اعتنایی می‌کنند. با این وجود اصولگرایان همچنان امید دارند در مدت زمان باقی مانده بتوانند از میان مدعیان جریان خود یک نفر را به عنوان گزینه واحد انتخاب و سایر گزینه‌ها را راضی به حمایت از او کنند. برای بررسی وضعیت اصولگرایان در انتخابات آینده و نیز رویکرد محافظه‌کاران در برابر روحانی، با حجت الاسلام حسین سبحانی‎نیا، عضو هیات رییسه‌مجلس پیشین به گفت‌و گو نشستیم. این روحانی اصولگرا نیز معتقد است که گروه‎ هایی از جریان اصولگرایی مانند جبهه پایداری و یاران سعید جلیلی هنوز با جمنا به تعامل نرسیده اند ولی اگر این اتفاق بیفتد اصولگرایان یک گام رو به جلو هستند. مشروح گفت‌وگوی ما را با سبحانی نیا در ادامه می‌خوانید.

وضعیت فعالیت اصولگرایان را برای انتخابات سال آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تلاش‎هایی در مجموعه اصولگرایی برای همگرایی بیشتر و وحدت نظر در معرفی کاندیدای واحد، در این جناح وجود دارد. جمنا در جلسات خود مقدمات این حرکت را تا حدودی فراهم کرده است و 10 گزینه مورد نظر این جریان را معرفی کرده و باید در قالب یک سازوکار خاص این تعداد کاندیدا به حداقل برسد. اما در مورد جامعیت این حرکت نظرات متفاوتی وجود دارد و گروه‎‌هایی از جریان اصولگرایی مانند جبهه پایداری و یاران سعید جلیلی هنوز با جمنا به تعامل نرسیده‌اند و اگر این اتفاق بیفتد، اصولگرایان برای موفقیت در انتخابات یک گام رو به جلو برداشته‌اند. تلاش برای جذب تمام گروه‌ها و جریان‌های جناح اصولگرا از اهداف جمنا به حساب می‌آید و اگر وحدت میان همه جریان اصولگرایی صورت نگیرد، این جریان به میزان اختلاف نظر میان اعضا، شکست سنگین‌تری از رقیب خواهد خورد.

با توجه به سابقه جبهه پایداری در انتخابات 92 تا چه میزان این امکان وجود دارد که آن‎ها با سایر جریان اصولگرایی به یک تعامل برسند؟

پایداری‌ها نیز می‎دانند که اگر وحدت صورت نگیرد، همه ضرر خواهند کرد. به طور قطع افراد فراوانی در این جبهه‌حضور دارند که دغدغه جریان اصولگرایی را دارند و تلاش‎ها با امید به همگرایی بیشتر در راستای نزدیک کردن دیدگاه‎ها به یکدیگر صورت می‎گیرد. باید ابزار مختلف برای این وحدت مورد استفاده قرار گیرد تا یک وحدت نظر حداکثری میان نیروهای اصولگرا حاصل شود.

به نظر می‌رسد جمنایی‌ها از لاریجانی دور شده‌اند و به نوعی در برابر او ایستاده اند،نظر شما چیست؟

تقابلی میان آقای لاریجانی و جبهه نیروهای مردمی انقلاب وجود ندارد. رییس مجلس به طور رسمی اعلام کرده با توجه به جایگاه خاصی که دارد، همچون گذشته قصد حضور یا عضویت در مجموعه خاصی را ندارد. شعار جمنا وحدت حداکثری با لحاظ کردن همه دیدگاه‎هایی است که در مجموعه اصولگرایی حضور دارند. ممکن است افرادی باشند که مجموعه نظرات برخی افراد در درون این جریان را قبول نداشته باشند اما با لحاظ یک هدف مشترک که دستیابی به نتیجه مثبت در انتخابات آینده است، همه در حول این محور در حال تلاش هستند.

به نظر شما ابرهیم رییسی می‎تواند گزینه مناسب جریان اصولگرا برای انتخابات اردیبهشت 96 باشد؟

آقای رییسی می‎تواند یکی از گزینه‎های خوب برای حضور در انتخابات باشد. در رای گیری جمنا نیز عده ای به رییسی رای دادند اما او اعلام کرد به دلیل مسئولیتی که توسط رهبری به وی واگذار شده است، قصد ورود به انتخابات ندارد.حال باید منتظر بود و دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما در صورت حضور آقای رییسی در انتخابات، این شخصیت می‎تواند یکی از گزینه های مناسب برای رقابت سال آینده باشد.

میان گزینه‌های جریان اصولگرایی فرد مورد نظر باید چه ویژگی‎هایی داشته باشد تا بتواند با روحانی به رقابت بپردازد؟

در جریان رقیب اصولگرایی، تمرکز واحدی روی یک نفر وجود دارد اما اصولگرایان باید گزینه‌ای را وارد صحنه کنند که هم وجاهت نسبی خوبی در میان گروه‎ها، جمعیت‎ها و از همه مهم‌تر مردم داشته باشد و هم توان مدیریتی قابل قبولی در پرونده خود به جای گذاشته باشد. به طور حتم گزینه اصولگرایان در کنار سابقه اجرایی باید از حاشیه و حاشیه سازی دور باشد.

احمدی‎نژاد تا چه میزان می‎تواند در انتخابات آینده اثرگذار باشد؟ آیا این امکان برای او وجود دارد که سبد رایش را به فرد دیگری انتقال دهد؟

با توجه به مطرح شدن نظر رهبری در مورد حضور احمدی نژاد در انتخابات و همچنین بیانیه رییس‌جمهور سابق در مورد عدم حضور در انتخابات، بعید به نظر می‎رسد او به طور مستقیم در انتخابات حضور داشته باشد. اما این امکان وجود دارد که عده ای از درون مجموعه احمدی‌نژاد وارد فضای انتخاباتی شوند که در آن صورت نیز حضورشان منوط به نظر شورای نگهبان است. فراموش نکنیم که حضور احتمالی افرادی همچون بقایی و الهام، با حمایت احمدی‌نژاد و هم‌فکرانش همراه خواهد شد و حضور این افراد به معنای به کارگیری تمام ظرفیت آن جریان برای حضور در جریان انتخابات است.

دلیل سکوت جامعه مدرسین در آستانه انتخابات و دوری از ورود به مناسبات سیاسی در این برهه چیست؟

جامعه مدرسین بنا ندارد که مصداقی وارد عرصه انتخابات شود و همان گونه که بارها اعلام کرده است، می‎خواهد نقش خود را به صورت کلی در بالا بردن مشارکت ایفا کند، اما آیت ا... محمدیزدی به صورت شخصی از موضوع جمنا و وحدت نظر در میان جریان اصولگرا حمایت خواهد کرد.

قانون

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها