رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 246427

مواضع ترامپ در مورد توان اتمی روس‌ها را نگران کرده است

ساعت24- روزنامه مکزیکی «ریفورما» نوشته است که اقدامات و مواضع رئیس‌جمهور جدید آمریکا موجب شده تا کسانی که دوستان بالقوه وی به شمار می‌آمدند، نسبت به اقدامات وی اظهار نگرانی کنند.

ترامپ
نشریه مکزیکی «ریفورما» نوشته است در حالی که نزدیک به دو ماه از آغاز به کار دولت جدید آمریکا می‌گذرد، مواضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موجب شده تا اختلاف نظرهایی میان او و دوستان بالقوه‌اش از جمله روسیه به وجود آید.

در این گزارش آمده است:

پنج هفته پس از اینکه «دونالد ترامپ» ریاست جمهوری امریکا را به دست گرفته، به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین دوستانش به وی پشت کرده‌اند. اظهارات رئیس جمهور در مورد لغو احتمالی توافق موشکی «استارت» با روسیه خشم نمایندگان دولت «ولادیمر پوتین» را برانگیخت. از سوی دیگر سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده که اعضای آن باید از مدافعان سرسخت دولت ترامپ باشند، هر روز به طور فزاینده‌ای از رئیس دولت فاصله می‌گیرند.

بازگشت جنگ سرد؟

تهدید رئیس جمهور ترامپ برای افزایش توان اتمی آمریکا و تبدیل جایگاه دوم این کشور به عنوان قدرت اتمی اول، که مانند هشداری برای روسیه بود بار دیگر صحبت جنگ سرد را به دنبال داشته است. «لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه اظهار داشت: «اگر واشنگتن در مسیر اتمی نیز سلطه‌گری را پیش بگیرد به ناچار مسابقه تسلیحاتی سر گرفته خواهد شد و دنیا رو به جنگ سرد خواهد رفت. این درست مثل یک فاجعه برای تمدن جهانی است.»

براساس گزارش «صندوق پلاوشرز» که یک گروه ضد سلاح اتمی است، روسیه در حال حاضر دارای هفت هزار و سیصد کلاهک اتمی و ایالات متحده شش هزار و نهصد و هفتاد کلاهک دارد. اظهارات ترامپ این سوء ظن را در پی دارد که آیا رئیس جمهور آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای لغو قرارداد «استارت جدید» یا استقرار کلاهک‌های اتمی است؟

پیمان کاهش تسلیحات اتمی دوجانبه بین ایالات متحده و روسیه هر دو کشور را به کاهش زرادخانه خود به یک سوم یعنی هر کشور حداکثر 1550 کلاهک، متعهد کرد.
اگرچه این قرارداد تنها شامل این دو کشور می شود اما اهمیت بسیاری دارد زیرا این دو کشور 90 درصد زرادخانه‌های اتمی جهان را در اختیار دارند.

اختلاف با سرویس‌های اطلاعاتی

ترامپ از اف‌بی‌آی به دلیل عدم جلوگیری از افشای اطلاعات امنیت ملی به رسانه‌ها انتقاد کرده و به این سازمان دستور داده تا کسانی را که اطلاعات طبقه‌بندی شده را فاش کردند، پیدا کند. او این دستور را طبق معمول از طریق توییتر اعلام کرد.

اخیرا چند رسانه شامل «سی‌ان‌ان» و «آسوشیتدپرس» در گزارشی اعلام کردند که «رینس پریباس» رئیس دفتر کاخ سفید از «اندرو مک‌کابی» معاون مدیر اف.بی‌.آی خواسته بود جلوی انتشار یک گزارش «نیویورک تایمز» درباره روابط مکرر مشاوران کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و ماموران اطلاعاتی روسیه را بگیرد.

این درخواست بعد از آنکه «مک‌کابی» به طور خصوصی به «پریباس» گفته بود این گزارش اشتباه است مطرح شد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ هم گفته است: «جیمز کومی» رئیس اف.بی‌.آی هم بعداً به پریباس گفته که این گزارش دقیق نیست. رئیس دفتر کاخ سفید در سوالی از رئیس اف بی آی خواسته تا این قضیه را روشن کند اما کومی گفته که آن‌ها نمی‌توانند در این مورد اظهارنظری داشته باشد.

ترامپ از زمانی که وارد کاخ سفید شد در مواجهه با سرویس‌های اطلاعاتی رفتاری بسیار غیرمعمول داشته و همین امر موجب بروز اختلاف میان او و این سرویس‌ها شده است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها