رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 249047

ایران آباد و شاد در مدارا به دست میآید

ساعت ۲۴- سرزمین باستانی ایران یادگار نیاکان تک‌تک ساکنان این مرز و بوم و خاکی است که فرزندان ما و فرزندان فرزندان ما به امید یزدان پاک در آن زندگی خواهند کرد. ایران کهن میهمان دین سترک اسلام و آموزه‌های آن بوده و در گسترش این دین سهم و نقش داشته و دارد و از این نظر نیز برای مومنان و مسلمانان یک سرزمین پربرک به حساب می‌آید.

ظريف
dir="RTL" style="text-align:justify">هیچ ایرانی میهن‌دوست، دلسوز به این آب و خاک و شیدای این کشور پهناور نیست که خوشبختی و آبادانی این ملک و ملت آن را نخواهد و به این زحمت و مرارت نکشد. ایران آباد و سازنده با شهروندانی شاد و خرسند و امیدوار، آرزوی همه ایرانیان در هر جای این جهان پهناور است.

ایران آباد، بالنده و سربلند اما در دنیای پر از رقابت به آسانی به دست نمی‌آید و نیازمند دانش روز،‌دانش اداره سرزمین، کار و زحمت و تلاش، آینده‌نگری و جهان‌پژوهی است. برای آبادانی ایران و سربلندی آن در گام نخست باید به این معنی توجه کنیم که در کجای دنیا ایستاده‌ایم و سهم‌مان چقدر است و کجا باید باشیم و باید بدانیم و خوب هم بدانیم که برای رسیدن به آنچه در خور این سرزمین باستانی است چه ابزار، نیرو و امکاناتی داریم. پیش از آنها اما باید بدانیم سرافرازی ایران ارجمند را به مثابه یک آرزو قبول داشته باشیم. اگر برای ایران آینده یک نقشه راه تهیه شود و مقصد و انتهای این نقشه شفاف و روشن به شهروندان نشان داده شود و خودخواهی‌های غیرمتعارف و آسیب‌رسان گروه‌های گوناگون کنار گذاشته شود می‌توان امیدوار بود که در پیمودن راه اشتباه کمتری مرتکب شویم و به بیراهه نرویم.

آنچه در ذهن و دل اکثریت نخبگان ایرانی نهفته و هر گاه فرصت بوده آن را آشکار کرده‌اند این است که ایران به لحاظ داشتن امکانات مناسب جغرافیایی، وجود سرزمین پهناور، مزیت‌های ترانزیتی و تجارتی، گردشگاه‌های دست‌نخورده طبیعی در کوه و دشت و دریا و جنگل از همه با اهمیت‌تر شهروندانی توسعه‌خواه و مشتاق خوشبختی مادی و معنوی از کشورهای بزرگ به جساب می‌آید. همه کسانی که جای جای ایران ارجمند را تا اندازه‌ای می‌شناسند یادآور می‌شوند که می‌توان سالانه دست‌کم به اندازه درآمد فعلی صادرات نفت تنها از جیب و کیسه جهانگردان منابع ارزی به دست آورد. بدون چون و چرا باید بپذیریم برای به دست آوردم دست کم ۵۰ میلیارد دلار درآمد از گردشگری استعداد آب و خاک و دیدنی و تاریخی و جغرافیا داریم و فقط باید الزام‌های توسعه گردشگری را بپذیریم.

ایران بدون چون و چرا و در صورت ادامه وضع موجود می‌تواند یکی از مسیرهای سترگ حمل و نقل کالا از خاور با باختر و به عکس باشد. عبور لوله‌های نفت و گاز از ایران که تولید آسیای میانه را به محل مصرف در اروپا وصل می‌کند یک محل درآمد ارزی ایران است. ایران دارای منابع غنی از انواع فلزات است و با وجودی که محدودیت آب دارد اما می‌تواند از محل زراعت برخی محصولات گران قیمت زراعی میلیاردها دلار درآمد داشته باشد. آنچه از ثروت و منابع طبیعی ایران است فقط اگر گاز فرو رفته در ژرفای دریاها و دشت‌ها را داشته باشیم برای آبادانی ایران بسنده می‌کند.

اما الان شوربختانه به دلایل گوناگون سیاسی،‌ تاریخی، فرهنگی و اقتصادی این ثروت را نمی‌توانیم به درآمد تبدیل کنیم. ایرانیان را می‌توان ثروتمندان تهیدست دنیای امروز به حساب آورد که در نقطه مقابل سرزمین ژاپن ایستاده‌اند که پردرآمدهای کم‌ثروت به حساب می‌آیند. راه تبدیل ثروت به درآمد در دنیای امروز شناخته شده است و می‌توان به آسانی این راه را پیدا کرد و در مسیر آن گام برداشت اما این شناخت الزام‌هایی دارد که مهم‌ترین آن دیدن جهان از زاویه‌ای تازه است.

ایرانیان اگر نگاه تازه‌ای به مناسبات خود و جهان داشته باشند و با این نگاه تازه با مردم و دولت‌های جهان حرف بزنند و دادوستد کنند بدون تردید به شرایط خوبی در تبدیل ثروت به درآمد خواهند داشت. باید این نگاه تازه را که در آن بردباری،‌ مدارا، آَشتی‌جویی، سازگاری و همزیستی دوستانه در پله اول و بالای مناسبات ایستاده است را بیش از هر چیز در ذهن و دل خودمان بپذیریم. این روش و نگاه تازه در دادوستد با دنیای بزرگ البته کار ساده و آسانی نیست و نیازمند فداکاری فردی و ملی است. برخی افراد و احزاب و گروه‌های سیاسی به دلایل گوناگون و بر پایه نگاه تاریخی ایرانیان که نسبت به دنیا بی‌اعتمادند برایشان بسیار دشوار است که راه و روش تازه را تجربه کنند، اما این رخدادی است که اگر امروز از سر اختیار و آگاهی نیفتد، شاید روزگاری از سر ناچاری آن را بپذیرم و آن روز شاید دیر باشد.

دنیای امروز انبوهی از امکانات دارد که البته به سادگی دراختیار هر کشوری قرار نمی‌دهد و تنها زمانی می‌تواند با آن دادوستد کرد که دنیا بداند از این دادوستد نفع می‌برد. بازی برد – برد با دنیای امروز تنها راه رسیدن به ایران سربلند و آباد است. شاید این تصور پیش آید که می‌توان بدون دادوستد با دنیا و تنها با تکیه بر امکانات طبیعی و ثروت ملی راه توسعه را سپری کرد، اما این یک تصور غیردقیق است. نمونه‌های پرشماری از جامعه‌ها در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی بودند که راه رفتن و تنها زندگی کردن در پیش گرفتند و امروز اما آن سال‌های سخت از دست رفته را ناخوش می‌پندارند.

ایران ارجمند است، آب دارد، خاک دارد، تاریخ دارد، اقلیم مناسب دارد و از همه مهم‌تر شهروندانی دارد که می‌خواهند در آسایش زندگی کنند و اینها همه ابزار رشد و توسعه‌اند و فقط باید آنها را در پیوند با دنیا به درآمد و رفاه تبدیل کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها