رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 249950

دولت دوازدهم نقطه عطف نهاددولت خواهد شد

دولت بی اعتبار،بلای جان ایران

ساعت24- شکل و ماهیت مبارزه سیاسی در ایران به ویژه در هنگامه نبرد برسر به چنگ آوردن نهاد دولت از نیمه دوم دهه 1370 دوران تازه ای را تجربه کرده است که برآیند آن تضعیف نهاد دولت شده است. دولت های پشت سرهم مشهور به دولت اصلاحات به توسعه سیاسی اهمیت می داد و در این مسیر راه را برای حضور متخصصان غیر علاقمند به این استراتژی مسدود کرد.

+-*/7456+59+
style="text-align:justify">این دیدگاه نزدیکان رییس دولت اصلاحات البته با سنگ اندازی و افراطی گری های منتقدان دولت از طیف های دیگر درون جبهه اصلاحات و همچنین افراد معتدل جناح سیاسی رقیب را از نهاددولت دورکرد و به تضعیف نهاددولت در آن مقطع منجر شد.دولت های محمود احمدی نژاد با دقت و از سرعمد تلاش کردند کارشنا و نیروها و کادرهای تکنوکرات تربیت شده در دولتهای پیشین را از اختیارات دولتی دورکنند که چنین نیز شد.دولت نهم و دهم در حوزه اقتصاد ناکارآمدی بنیادین داشت . به طور مثال دولت نهم ودهم بخش خصوی ایران را نادیده گرفته و آنها را در شرایط استیصال قرار داد دولتهای یادشده پایه گذار بود که بحران بدهی دولت به بخش خصوصی از 1385 شدند.علاوه بر این در دولتهای یادشده باوجود درآمد ارزی مناسب اما آزمندی در خرج کردن پول مردم در بانکها همچنان وجودداشت و سنگ بنای بدهی دولت به بانکها در آن سالها ریخته شد. دولت نهم و دهم برای خرید محبوبیت دیوان سالاری را با استخدام صدهاهزار نفر بزرگ کرد و نانخوران دولت را به اندازه های قابل اعتنایی رساند.

دولت حسن روحانی نیز با وجود همه هشدارها نتوانست در مسیرکوچک سازی دولت کاری کند و باتوجه به سقوط قیمت نفت از نیمه دوم سال 1393 برای اداره روزمره کشور به ادامه قرض گرفتن و پس ندادن رضایت داد. دولت یازدهم برای اینکه بتواند بدهی فزاینده خود به نهادهای عمومی ،بانکها و بخش خصوصی را پرداخت کند اقدام به انتشار اوراق بدهی به نامهای گوناگون و برای مصارف مختلف کرد.یک آمار انتشار یافته نشان می دهد دولت برای اصل ،سود و هزینه انتشار اوراق مالی در سال 1396 دربودجه امسال باید 17هزار میلیارد تومان اعتبار تامین کند. درحالی که اعتبارات پیش بینی شده در بودجه حدود 12 هزار میلیارد تومان است.

بدهی های دولت اما به بانکها شگفت انگیز و سر به آسمان می زند و طلب نهادهای عمومی مثل پول سازمان تامین اجتماعی سربه فلک گذاشته است و صحبت از بدهی در اندازه های 750 هزار میلیارد تومان می شودکه با احتساب هردلار برابر 4هزارتومان این بدهی معادل180 میلیارددلار است . این میزان بدهی دولت با محاسبه تولید و صادرات وقیمت جهانی نفت برابر باارزش 3سال صادرات است. دکتر داود سوری اقتصاددان ایرانی در اسفند ماه پارسال در یک همایش عمومی و همچنین در یک میزگرد برگزار شده از سوی هفته نامه تجارت فردا تاکید کرده است:الان دولت بازار بدهی را به ابزاری برای تامین منابع خود تبدیل کرده است .

دولت در این بازار به نوعی از مردم قرضکرده و خرج می کند.این قرض ها اثرش را دراقتصاد و به طور خاص در نرخ مبادله این اوراق آشکار کرده است و این اعداد نشان می دهد دولت اعتبارش را از دست داده است . دولت در سال 1396 نه تنها نمی تواند از این اوراق استفاده چندانی کند بلکه باید اصل و سود آن را بپردازد. دولت دوازدهم از هرگروه و حناح سیاسی که برسرکار آید باید با این بدهیها ی شگفت انگیز مواجه شود. ازطرف دیگر و به لحاظ اینکه دولت حسن روحانی در 4سال اخیر زیر رگبار بی وقفه توپخانه غیر کارشناسی منتقدان بوده است و همچنین ناکارآمدی دولتهای احمدی نژاد اصولا نهاد دولت در ایران تضعیف و بی اعتبار شده است.

محمد قوچانی عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز گفته مبارزه های سیاسی در ایران و اینکه همه علیه دولت حرف می زنند موجب بی اعتباری ریی جمهور شده و به بی اگر به این دوگزاره شرایط سیاست خارجی را نیز اضافه کنیم که درآن دولت تحت تاثیر رفتار و گفتار نهادهای دیگر است تاجایی که سرمایه گذاران مشتاق برای ورود به بازار ایران در حال خاضر بیرون ازگود ماندهان را اضافه کنیم شرایط بدتر خواهدشد دولتی می رسیم. در چنین وضع عجیبی که نهاد دولت در آن گرفتار شده و هرروز کم قدرت تر از روز پیش می شود آیا رییس جمهور کوچک و بدون کارنامه و برنامه می تواند ایران و نهاد دولت را در شرایط بهتری قرار دهد. یک رییس جمهور از جنس شعارهای تند و ناتوان دراداره کشور روزهای بسیار ناروشنی را برای نهاد دولت درایران رقم خواهد زدو این بی قدرتی نهاد اداره کننده جامعه ملت و سرزمین ایران را درچارچوب های کنونی به ضعف بنیادین می رساند. هیچ فرد و نهادی نباید به تضعیف دولت در این شرایط تندهد مگراینکه اهداف ناشناس داشته باشد.


دولت دوازدهم اگر دولتی با افراد و اهداف ضعیف باشد راه بی دولتی راهموارمی کند و روزگاری می رسد که شاید متخصصان و نخبگان دلسوز به این سرزمین و میهن هرگز حاضرنشوند برای به دست آوردن قدرت دولت پا پیش بگذارند و کار یکسره در اختیار کسانی قرارگیرد که نهادددولت و اعتبار این نهاد برایشان اهمیتی ندارد. دولت دوازدهم نقطه عطف در ماهیت نهاددولت در ایران در چارچوب های فعلی خواهدبود. بدیهی است کسانی که هنوز امیدوارند دولتی کارآمد و دلسوز وتوانا در ایران می تواند گره ازکاره بازکند در این روزهای سرنوشت ساز از همه نیروی خود برای روی کارنیامدن دولت نامتخصص و ناکارآمد به کار گیرند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها