رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 249972

عجیب ترین تصمیمگیری اقتصادی جهان از سوی ایرانیان انجام می شود

سرمایه گذاری در پرخطرترین گزینه

ساعت24-میزان پولهای قفل شده بانکهای ایرانی در پایان سال 1395 به عدد هیجان انگیز ولی دهشتناک 500 هزار میلیارد تومان رسیده است . باتوجه به قیمت هردلار امریکا که در هفته اخر اسفند پارسال نزدیک به 3750 تومان بو د میزان پول قفل شده منابع بانکی به دلار آمریکا حدود 133 میلیارد دلار است این میزان پول قفل شدهو حساب –کتاب هایی که ازسوی بانکها برای آن می شود و یکی از آنها البته واقعیت همین میزان پول قفل شده است شرایط بانکها را بسیار شکننده کرده است.

+-*/7456+59+
style="text-align:justify">روزگار ناخوش بانکهای ایرانی گونه ای است که این بنگاهه به بمب ساعتی که زیر ساختمان اقتصاد ایران کار گذاشته شده اند تشبیه می شوند. گفته می شود کار برخی از بانکها ی دولتی و حتی بزرگترین بانک ایرانی به جاییرسیده است که برای پرداخت سود سپردهگذاران این دست و آن دست کرده و از یک مشتری بانرخ بالاتر قرض می گیرند تا سود سررسیدشده یک مشتری دیگر رابدهد.بانکهای ایرانی با پدیده شکست اعتبارات مواجه شده و از خط قرمزها عبورکرده اند و قدرت پرداخت وام جدید را به میزان قابل اعتنایی از دست داده اند.در چنین وضعی انتظار منطقی این است که بانکها کم اقبال ترین گزینه برای سرمایه گذاری به حساب آید و سرمایه گذاران و دارندگان پس انداز محل دیگری برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

این گزینه ها در ایران معمولا بازار سرمایه و خرید سهام شرکتها بوده است که در سالهای اخیر با فراز و فرودهای ویژه مواجه شده است . این روزگار پرافت و خیز بازار سهام راه را برای افزایش تقاضای آگاهانه تنگ و تاریک کرده است. بازدهی سرمایه گذاری سال 1395 در بازار سهام درمقایسه بانرخ سود سپرده گذاری در بانکها در نقطه ای پایین تر ایستاده است و سرمایه گذاران با مقایسه این دونرخ هنوز بانک را انتخاب می کنند.بازار ارز و طلا و سکه که پیش از این بازاررقیب سپرده گذاری در انکها بود نیز به دلیل دخالت دولت و بانک مرکزی در شرایط جذابی قرار ندارد و انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ایجاد نمی کند.

در این شرایط است که به نظر می رسد سرمایه گذاران ترجیح می دهند پس انداز خود را به بانکها بسپارند ت سود بالاتری به دست آورند. اما این تنها عامل نیست و به تنهایی نمی تواند ریسک ها را پوشش دهد. کارشناسان باوردارند که ترس دولت از این که روزی برسد که شهروندان ایرانی و سپرده گذاران نسبت به بانکها بی اعتماد شده و بخواهند به طور دسته جمعی پولهای خود را از این بنگاهها بیرون بکشند هراس دارند و اجازه رسیدن آن روز را نمی دهند. تجربه سالهای اخیر نشان می دهد بانک مرکزی تحت هر شرایطی به اجبار نهادهای قدرتمند بالادستی یا به میل و براساس مصلحت عمومی خسارت سپرده گذاران موسسه های اعتباری غیر مجاز و متخلف را بردوش گرفته و آن را به نظام بانکی تحمیل کرده است . در این وضع است که سپرده گذاران بدون ترس از سوخت شدن سپرده هایشان در بانکها هنوز حاضرند ریسک بالا را بپذیرند. این رخداها اما معمایی پدیدار کرده اند که پاسخ به آن کار ساده ای نیست. معما این است که بانک مرکزی تا چه زمانی می تواند این موقعیت شکننده را با به تاخیر انداختن حل مساله ادامه دهد.

رشد سرسام آور بدهی به بانکها از سوی دولت، شرکتهای دولتی و بخش خصوصی بادکنکی است که ظرفیت آن برای بادشدن بی مرز و اندازه نیست و روزی می رسد که می ترکد.این میزان پول قفل شده وشدت سرمایه گذاری در بانکها به دلیل برتری ها آشکار نرخ سود بانکی نسبت به نرخ بازدهی سایر گزینه ها بدترین وضع را برای بازار پول فراهم کرده است و هرروز بر پیچیدگی داستان اضافه می شود. راه چاره برای اینکه بن بست .فعلی کامل نشود چیست؟ شکسست بازاراوراق بدهی ها که دولت آن را تبدیل به قلک زدکرد و سود اندک بخش واقعی اقتصاد که سرمایه گذاری در صنعت و ساختمان را از رونق انداخته است روزهای ترسناکی را برای کسب و کار ایرانیان رقم خواهد زد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها