رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 250342

جناح های سیاسی چه خوابی برای انتخابات ۱۳۹۶ دیده اند؟

شهروندان بی پناه ایرانی و رییس جمهور دوازدهم

ساعت 24- آیا جناح سیاسی که معتقداست دارای توانایی های فوق العاده برای اداره جامعه است ولی هنوز به این نتیجه نرسیده است کدام فرد می تواند این توانایی هارا در عمل محقق کند به شهروندان بی پناه اجحاف نمی کند؟ آن روستایی دورافتاده از مرکز اخبار و تحولات که با دیگر روستانشینان نزدیک به ۲۵ درصد رای دهندگان احتمالی را تشکیل می دهند نباید بسیار زودتر باکاندیداها آشنا شوند تا انتخاب آگاهانه انجام دهد؟

انتخابات 96
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتخاب بالاترین مقام اجرایی کشور که رییس دولت و رییس جمهور نام دارد را " حق" شهروندان ایرانی می داند. بر اساس این حق شهروندان به دوگروه عمده کسانی که می خواهند از این حق استفاده کرده و درانتخابات حاضر باشند و کسانی که نمی خواهند به هردلیل از این حق استفاده کنند تقسیم می شوند.

تجربه نشان داده است در انتخاب رییس جمهور طی دوره های گذشته هرگز ۱۰۰ درصد شهروندان از حق رای استفاده نکرده اند. نبود جاذبه در جریان مبارزه های سیاسی گذشته به دلیل اینکه شاید آزادی انتخاب محدود شده است یکی از دلایل رای ندادن به حساب می آید. یکی دیگر از دلایل تثبیت نرخ مشارکت در انتخابات ،بازی های کلیشه ای مبارزان سپهر سیاست داخلی در ایران است. انحصار ورود در انتخابات که در اختیار دوجناح اصلی است و اجازه ورود به اندیشه سوم نمی دهند شاید یکی دیگر از دلایل به حساب می آید.

تجربه انتخابات در دنیا نشان می دهد افزایش شفافیت درباره جناح های سیاسی وکاندیداها برای افزایش تمایل به مشارکت شهروندان و انتخاب برپایه شناخت آنها از کسی که می خواهد رییس دولت باشد از آرزو خارج شده است و به تحقق پیوسته است.

ایرانیان که مطابق قانون اساسی حق دارند از رای خود استفاده کنند یا آن را برای دوره بعدی نگهدارند درصورتی تمایل بیشتری برای رای دادن پیدا می کنند که از مزیت یادشده یعنی شفافیت بیشتر برخوردار شوند. این خواست منطقی و مبتنی برپایه تجربه کامیاب جوامع در جهان اما از شهروندان ایرانی دریغ شده است و می شود. به این معنا که اولا هیچ حزب نامدار و دارای شناسنامه و کارنامه به هردلیل حاضر نیست کاندیدای مستقل از سایر احزاب انتخاب کند و همواره در پشت اتحاد با دیگران پنهان می شود و ثانیا احزاب و طیف های متعدد یک اتحاد با چانه زنی ها ی پرشمار به سوی فرد دارای بالاترین شایستگی نمی روند.

این وضع موجب شده است در آستانه انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری و در حالی که کمتر از دو ماه به انتخاب نفر نخست اجرایی کشور باقی مانده است شهروندان بی پناه ایرانی نمی دانند باید به چه فردی و باکدام توانایی و ناتوانی ها رای دهند.

به گزارش ساعت 24، شهروندان ایرانی که در دنیای اقتصاد با انحصار عرضه کنندگان کم شمار در توزیع کالاهایی مثل اتومبیل ،بنزین و فولاد و خدمات بانکی مواجه هستند در سپهر سیاسی نیز با انحصار مواجه شده اند و دوجناح سیاسی با اطلاعات قطره چکانی حق رای باشناخت کافی را ازدست می دهند.

آیا جناح سیاسی که معتقداست دارای توانایی های فوق العاده برای اداره جامعه است ولی هنوز به این نتیجه نرسیده است کدام فرد می تواند این توانایی هارا در عمل محقق کند به شهروندان بی پناه اجحاف نمی کند؟ آن روستایی دورافتاده از مرکز اخبار و تحولات که با دیگر روستانشینان نزدیک به ۲۵ درصد رای دهندگان احتمالی را تشکیل می دهند نباید بسیار زودتر باکاندیداها آشنا شوند تا انتخاب آگاهانه انجام دهد؟

در وضع امروز این حق شناخت کاندیداها را حتی شهرنشینان نیز از دست داده و نمی دانند از قوطی جناح های سیاسی چه کاندیدایی بیرون می آید. این روزگار نامناسب دارندگان حق رای، از اساس نادرست است و ضرورت دارد در روش های مبارزه برای کسب قدرت از راه انتخابات در شرایط حاضر تجدید نظر شود. این چه معنایی دارد که دو جناح اصلی سیاسی ایران جوری بازی کند که حق انتخاب برپایه شناخت رای دهندگان مخدوش شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها