رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 250420

میوه خوری برتر ازمناسبات اجتماعی

آدم میوه خورد و مغزش بزرگ شد!

ساعت 24- کارشناسان زیست‌شناسی فرگشت در نیویورک آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه عاملی اساسی در رشد مغز انسان‌ها و شامپانزه‌ها بوده است. گروهی از پژوهشگران می‌گویند پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی در رشد مغز موثر بوده است.

انگور
ایرانیان هنگامی که می خواهند از یک نفرتمجید کنند که آدم باهوشی است می گویند :عجب مغزی دارد" هنگامی که می خواهند فردی را کم هوش نشان دهند می گویند"مغزش اندازه مغز گنجشک است" و اگربخواهند به کسی یادآوری کنند که ادم فیدی باشد می گویند" آدم باش و از مغزت اسفاده کن". به احتمال زیاد چنین عباراتی در میان سایر ملتها نیز رواج دارد. البته دانش بشری به این کشف رسیده است که دلیل استیلای انسان بر سایر جانوران مغز بزرگتر آدمی است . اما دانشمندان در باره اینکه چرا مغز آدم بزرگترشد اختلاف رای دارند.


کارشناسان زیست‌شناسی فرگشت در نیویورک آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه عاملی اساسی در رشد مغز انسان‌ها و شامپانزه‌ها بوده است. گروهی از پژوهشگران می‌گویند پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی در رشد مغز مؤثر بوده است.


در میان دیرینه‌شناسان نظریه‌ای وجود دارد که بر اساس آن پیچیدگی‌های موجودات اجتماعی نقش اصلی در بزرگی اندازه مغز آنها داشته است. دیرینه‌شناسانی که بر این باورند، حجم زیاد مغز را پیش‌زمینه‌ی ایجاد درک اجتماعی می‌دانند. درک اجتماعی هم یکی از پایه‌های تکامل یا فرگشت انسان و گونه‌های دور و نزدیک به آن شمرده می‌شود.


به گزارش ساعت 24، گروهی از پژوهشگران در نیویورک اما با انتشار نتایج تحقیقات خود در نشریه تخصصی "Nature " با این نظریه مخالفت کرده‌اند. داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های آنها از ۱۴۰ گونه پستانداران نشان می‌دهند که تغذیه نقش به مراتب مهمتری در بزرگ‌شدن مغز گونه‌های مختلف بازی کرده است.


حجم مغز گونه‌های جانوری‌ای که میوه می‌خورند به طور متوسط ۲۵ درصد بیشتر از مثلا گونه‌هایی است که گوشت یا همه چیز می‌خورند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که ساختارهای اجتماعی گونه‌های مورد تحقیق نقشی در رشد مغز آنها ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها