رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 250421

ساعت ۲۴ نقاط تاریک آمارهای بانکی را نشان می دهد

بانک مرکزی و ارایه آمارهای ناقص و ناروشن

ساعت ۲۴-اطلاعات ارایه شده در این آمار در چند نقطه سیاه و تاریک است و بانک مرکزی نیز هرگز عادت ندارد در این باره روشنگری کرده و این نقاط را روشن کند یکی از این نقاط ناروشن "بدهی بخش دولتی" و" بدهی بخش غیر دولتی " است که مطابق آمار ارایه شده در ۱۵ اسفند اداره یادشده به ترتیب ۲۰۸۷ هزارمیلیارد ریال و ۸۷۸۲ هزارمیلیارد ریال است که جزیی از داراییهای سیتم بانکی به حساب می آیند .

نمودار
بانک مرکزی ایران یک نهادمعتبر وفرابخش در اقتصاد جامعه هاست که وظیفه اصلی آن کنترل حجم پول در مسیر هدف استراتژیک مهار نرخ تورم و جلوگیری از شتابان شدن نرخ این پدیده است . بانک مرکزی درمسیر اجرای این هدف راهبردی سیاستهای پولی وارزی را تنظیم می کند.

بانکها به مثابه زیرمجموعه جداناشدنی بانک مرکزی ماموریت اجرای سیاستهای پولی را برعهده دارند. با توجه به تحولات تاریخ اقتصادی ایران در دهه های سپری شده بانک مرکزی ایران نقش و سهمی پررنگ تر و بیشتر از بانک مرکزی سایر جامعه ها برای خود تعریف کرده یا از سوی دولت و قانونگذاران بردوش این نهاد قرار گرفته است. یکی از این وظایف دشوار تهیه وتوزیع آمار و اطلاعات درباره شاخص های کلان و همچنینشاخص های بازار پول و بانکی است .

با توجه به اینکه تحلیلگران و سرمایه گذاران برای تحلیل رخدادها و انجام سرمایه گذاری براعداد و ارقام بانک مرکزی متمرکز می شوند باید این اطلاعات و آمار دقیق و خالی از تحریف و کج روی باشد. اما بانک مرکزی ایران گونهای مدیریت می شود که در دوره های گوناگون توجیه کننده سلیقه و خواست دولتهای مستقر است. بانک مرکزی از همین ناحیه است که آسیب پذیر شده و آمارهای مخدوش و ناقص و تاریک ارایه می کند . یکی از آمارهایی که دایره پولی اداره بررسیها وسیاستهای اقتصادی ارایه می کند " خلاصه دارایی ها و بدهی های سیستم بانکی" است.

اطلاعات ارایه شده در این آمار در چند نقطه سیاه و تاریک است و بانک مرکزی نیز هرگز عادت ندارد در این باره روشنگری کرده و این نقاط را روشن کند یکی از این نقاط ناروشن "بدهی بخش دولتی" و" بدهی بخش غیر دولتی " است که مطابق آمار ارایه شده در ۱۵ اسفند اداره یادشده به ترتیب ۲۰۸۷ هزارمیلیارد ریال و ۸۷۸۲ هزارمیلیارد ریال است که جزیی از داراییهای سیتم بانکی به حساب می آیند . باتوجه به اینکه دارایی های سیستم بانکی تاپایان دی ماه ۱۳۹۵ برابر با ۲۸۲۵۲ هزار میلیارد ریال گزارش شده است یک محاسبه ساده نشان می دهد ۳۸ درصد داراییهای سیستم بانکی را بدهی های دولتی و غیر دولتی تشکیل می دهد. واقعیت این است که کیفیت ترازنامه شبکه بانکی کشور از ده سال گذشته تاکنون و بصورت تدریجی به شدت رو به تضعیف بوده است. با تعمق در ترازنامه بانک‌ها، می‌توان مشاهده کرد چرخه معیوب «سود موهوم/ انباشت دارایی موهوم» با وضعیت مالی بانک‌ها چه کرده است.

اگر مانده تسهیلات دریافتنی بانک‌ها به سه جزء متشکله شامل اصل، سود دریافتنی و وجه التزام دریافتنی تفکیک شود، واقعیت مهمی آشکار می‌شود که ممکن است در نگاه اول برای بسیاری متصور نباشند؛ واقعیتی که نشان می‌دهد سود و وجه التزام دریافتنی شناسایی‌شده روی برخی تسهیلات (به‌ویژه تسهیلات کلان) چند برابر مبلغ اصل اولیه است؛ تسهیلاتی که مدت‌هاست اساسا مشکوک‌الوصول و فراتر از آن یعنی سوخت‌شده است و مطابق اصول و استانداردهای حسابداری، ‌باید در اولین زمان ممکن نه‌تنها جریان شناسایی سود آن متوقف می‌شد؛ بلکه کل آن نیز از ترازنامه بانک‌ها حذف می‌شد. اما نه‌تنها این‌گونه نشد، بلکه بستری فراهم شد که با رشد تصاعدی تداوم یابد. از سوی دیگر همی ارقامنشان می دهد که تاپایان دی ماه ۱۳۹۵ ارزش "سایر دارایی های " سیستم بانکی به عدد۸۶۶۲ هزارمیلیاردریال می رسد که نزدیک به۳۱ درصد داارایی های سیستم بانکی را شامل می شود که محل دقیق این "سایر " مشخص نیست و کارشناسان حدس می زنند این میزان دارایی همان سرمایه گذاری در املاک ومسغلات است. اندکی مداقه در دارایی‌های غیرعملیاتی بانک‌ها، نظیر املاک و مستغلات تملیکی و دارایی‌های غیرعملیاتی خریداری‌شده نشان می‌دهد برخی از این دارایی‌ها در اثر معاملات ساختگی پی‌درپی (با قصد شناسایی سود) چنان متورم و حبابی شده است که بعضا در تصور هم نمی‌گنجد این فعل و انفعالات بر چه منطقی استوار بوده است. با توجه به اینکه بانک مرکزی اکنون باشبکه بانکی مجادله سختی دارد و برآنها فشار می آورد که باید در ارایه اطلاعات شاخص های بانکی مطابق با عنصر شفافیت عمل کنند آیا ارایه ماهانه همین اعداد از سوی بانک مرکزی جز تایید اعداد ناروشن بانکها معنا دارد. از سوی دیگر بانک مرکزی در سال ۱۳۹۵ آما تسهیلات دهی بانکها را بر اساس آنچه که شبکه بانکی ارایه می کند را بدون تفسیر و تحلیل و جداسازی روشنگران این میزان تسهیلات به عنوان افتخار اعلام می کند. به طور مثال بانک مرکزی در اول اسفندپارسال اعلام کرد در ۱۰ ماه منتهی به پایان دی ماه رقمی نزدیک به ۴۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانکها پرداخت شده است. این عدد در حالی به رخ کشیده می شود که جداسازی تسهیلات تازه از رقم کل تسهیلات که شامل استمهال وامهای پیشین است از سرعمد یا از سرسهو انجام نشده است .


به گزارش ساعت 24 ،وزیر اقتصاد دولت یازدهم روزی تاکید کرد که ۶۰ درصد تسهیلات پرداخت شده را استمهال وامای قدیمی تشکیل می دهد. به نظر می رسد بانکمرکزی می تواند و باید شفاف سازی مورد نظرش را از خودش شروع و در ارایه آمار بانکی دقیق ترین ترین اطلاعات را بدون اینکه قصد خودستایی داشته باشد را به اطلاع افکار عمومی برساند و ضرورت تحول در شکل و ماهیت آمار ها رادر دستورکار تجدید نظر قرار دهد..

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها