رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 250582

سپاهان ۹۵ در کما

تیم فوتبال سپاهان اصفهان که سال ۹۵ را با حاشیه آغاز کرده بود، روزهای پرتنشی را در یک سال گذشته پشت سرگذاشت و با وجود تغییرات مدیریتی و فنی نتوانست ناکامی سال ۹۴ را جبران کند.

باشگاه سپاهان اصفهان در سالی که گذشت همه نوع اتفاق و حاشیه را تجربه کرد. این تیم که سال ۹۴ را با حسین فرکی آغاز کرده و با استیماچ کروات به پایان برده بود، سال ۹۵ را هم با استیماچ آغاز کرد و با کرانچار، مربی دیگر کروات به پایان رساند.

سپاهان در پایان فصل ۹۴-۹۵ با ۳۸ امتیاز در رده یازدهم قرار گرفت تا یکی از ضعیف ترین نتایج طلایی پوشان در لیگ برتر رقم بخورد. در ادامه به بررسی مهم ترین اتفاقات باشگاه سپاهان در سال ۱۳۹۵ می‌پردازیم.

حذف از لیگ قهرمانان آسیا و استعفای استیماچ

با شکست سنگین چهار بر صفر مقابل الاتحاد عربستان، خاطره تلخی از حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم عربستانی در یاد هواداران ماند و این تیم امیدهایش را برای صعود به مرحله حذفی از دست داد. به دنبال این ناکامی، استیماچ از سمت خود استعفا کرد تا قاسم زاغی‌نژاد دستیار فرکی و استیماچ در چهار دیدار باقی مانده لیگ برتر، هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. زاغی‌نژاد بعد از فرکی و استیماچ، سومین سرمربی سپاهان در فصل ۹۴-۹۵ بود. سپاهان در ادامه راه نیز پنجمین شکست متوالی خود در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الاتحاد را متحمل شد و به این ترتیب از دور مسابقات کنار رفت.

چالشی به نام محرم

نویدکیا بعد از رفتن استیماچ در صفحه شطرنج باشگاه سپاهان حکم مهره های شاه و وزیر را داشت و گفته می شد زاغی‌نژاد نیز با فشار محرم انتخاب شده است؛ دو مربی قبلی سپاهان نیز با چالش بزرگی به نام محرم مواجه بودند. حسین فرکی قصد ادامه دادن به اختلافات با محرم را نداشت و او را به تیم دعوت کرد و پس از آن خودش استعفا داد. ایگور استیماچ اما راه مربیان خارجی را در پیش گرفت و بازیکنان بی انضباط را کنار گذاشت، اما رقیبانش خیلی قدرتمندتر از او بودند. پس از دخالت‌های فنی محرم، استیماچ این بازیکن را کنار گذاشت اما چند روز بعد نویدکیا با عضویت در کمیته‌ فنی باشگاه عملا نشان داد که اعتبار کاپیتان سپاهان بیشتر از استیماچ است.

مذاکره با ویسی پیش از اتمام فصل

در روزهایی که عبدالله ویسی با استقلال خوزستان تبدیل به لسترسیتی لیگ ایران شده بود و مدعی اصلی قهرمانی محسوب می شد، نامش در رسانه ها به عنوان گزینه اصلی سپاهان برای فصل آینده مطرح شد. این مربی در پایان فصل نیز با استقلال خوزستان شگفتی خود را کامل کرد و به مقام قهرمانی لیگ رسید اما گفت اولویت اول تا سومش ماندن در اهواز است؛ به شرطی که خواسته هایش برآورده شود. با این وجود استقلال خوزستان که با مشکلات مالی شدیدی رو به رو بود نتوانست ویسی را راضی به ماندن کند و این مربی به سراغ اولویت چهارم خود رفت!

فصل نقل و انتقالات

سپاهان که با آمدن ویسی به دنبال جوان گرایی بود، بازیکنان زیادی را در نقل و انتقالات پیش فصل از دست داد و بازیکنانی مثل موسی کولیبالی، جلال الدین علی محمدی و عماد میرجوان، طالب ریکانی، محمود قاعد رحمتی،‌ بهزاد کریمی، دنیل نوروزی و سیدینیو جذب این تیم شدند. با این حال جدایی علی کریمی و پیوستنش به دینامو زاگرب کرواسی، تاثیرات منفی زیادی روی سپاهان گذاشت. ماجرای بازگشت کریمی به سپاهان نیز یکی از سوژه های داغ رسانه ها در سال اخیر بود چرا که مسئولان باشگاه از لحظه جدایی این بازیکن تا اواخر بهمن ماه به دنبال بازگشت این بازیکن بودند اما در نهایت با صادر نکردن رضایتنامه از سوی دیناموزاگرب، پرونده اش بسته شد.

موضوع جدایی شجاع خلیل زاده و پیوستنش به پرسپولیس نیز حکایت مفصلی داشت که صحبت های زیادی پیرامونش مطرح شد اما این بار سپاهانی ها برنده قائله بودند و موفق به حفظ خلیل زاده تا پایان فصل شدند. بازگشت احسان حاج صفی از باشگاه فرانکفورت آلمان نیز یکی از اتفاقات خوبی بود که برای سپاهان در فصل نقل و انتقالات روی داد اما این باشگاه در جذب رامین رضائیان ناکام ماند و پادووانی را هم از دست داد.

خانه تکانی در دفتر مدیرعامل

اصغر باقریان که شهریور سال ۹۴، پس از برکناری مهرزاد خلیلیان از مدیریت سپاهان به عنوان مدیرعامل انتخاب شده بود، در فصل نخست مدیریت خود ضعیف‌ترین نتایج تاریخ سپاهان را کسب کرد و اواسط مهرماه ۹۵ از سوی هیات مدیره باشگاه کنار گذاشته شد. محسن طاهری سرمربی تیم ملی هندبال ایران و تیم هندبال فولاد مبارکه سپاهان جایگزین باقریان شد تا این باشگاه به روند انتخاب مدیرعامل از داخل بدنه شرکت و باشگاه ادامه دهد. طاهری در ادامه راه سرمربیگری تیم ملی هندبال را کنار گذاشت تا بتواند وقت بیشتری برای باشگاه سپاهان بگذارد.

ماجرای عجیب خداحافظی نویدکیا

محرم نویدکیا که گفته می شد پیش از شروع فصل ۹۵-۹۶ کفش هایش را خواهد آویخت، لیگ را دوباره با سپاهان شروع کرد و این بار با عبدالله ویسی کنار آمد اما به یک باره پیش از داربی اصفهان در هفته هشتم اعلام کرد قصد خداحافظی از دنیای فوتبال را دارد. اما در حالی که بعد از اتمام بازی سپاهان و ذوب آهن همه منتظر خداحافظی نویدکیا بودند، احسان حاج صفی جلوی محرم را گرفت و اجازه نداد این بازیکن چهارگوشه زمین را ببوسد. در شرایطی که تمامی رسانه ها و حتی هم تیمی های محرم از ماجرای رخ داده سردرگم بودند، نویدکیا اعلام کرد از تصمیم خود منصرف نشده و دیگر برای هیچ تیمی بازی نخواهد کرد.

عملکرد تیم در جام حذفی

تیم فوتبال سپاهان اصفهان در جام حذفی می توانست ناکامی های لیگ را جبران کند اما در آخرین گام ها کم آورد و از رسیدن به فینال بازماند. این تیم ابتدا پارس جنوبی جم را از پیش رو برداشت و در ادامه آلومینیوم اراک و سایپا را شکست داد تا در نیمه نهایی به شاگردان علی دایی در نفت تهران برسد. این دیدار که در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار می شد با حواشی بسیاری همراه بود و نفت موفق شد با نتیجه یک بر صفر از سد سپاهان بگذرد. بیرون کشیدن تیم نفت توسط علی دایی مورد اعتراض شدید اصفهانی ها قرار گرفت و آن ها معتقد بودند دایی با این کار تمرکز سپاهان را برهم زد و نتوانستند گل تساوی را از روی نقطه پنالتی به ثمر برسانند. سپاهان هر چند در لیگ موفق شد انتقام شکست مقابل نفت را بگیرد اما این برد، نتوانست هواداران اصفهانی را راضی کند چرا که دیگر شانسی برای کسب سهیمه آسیایی برای تیم محبوبشان قائل نبودند.

ویسی، از استعفا و بیماری تا اخراج!

عبدالله ویسی که برای سپاهان نقشه های بسیاری کشیده و آرزوهای بزرگی در سرش داشت،‌ نتوانست بیشتر از یک سال در اصفهان دوام بیاورد و جوان گرایی و تغییرات گسترده اش جواب نداد. ویسی بعد از شکست مقابل پیکان در هفته بیستم با انتشار نامه ای در فضای مجازی، خداحافظی اش از سپاهان را اعلام و به برخی پلیدی‌ها در باشگاه اشاره کرده و از توطئه‌گران سخن گفت. در ادامه مشخص شد، ویسی از عدم هماهنگی باشگاه در جذب جپاروف با او دلخور بوده و به همین دلیل استعفا کرده است. از همین رو مسئولان باشگاه با او جلسه گذاشته و راضی اش کردند تا از تصمیم خود برای رفتن منصرف شود. اما با گذشت چند هفته دوباره بحث رفتن ویسی مطرح شد و این بار سرمربی سپاهان از اولتیماتوم باشگاه به وی پرده برداشت. در ادامه و در حالی که ویسی به مدت یک هفته به دلیل بیماری نتوانسته بود تیمش را همراهی کند و تحت عمل جراحی معده قرار گرفته بود، از سرمربیگری سپاهان برکنار شد.

بازگشت کرانچار در دقیقه ۹۰

سپاهان، سال ۹۵ را با ۳۲ امتیاز و قرار گرفتن در رتبه هفتم به پایان برد اما پیش از ورود به سال جدید دست به تغییر در کادرفنی خود زد. زلاتکو کرانچار که گفته می‌شد پیش از برکناری ویسی توافقات لازم با او شده است، در آخرین روز سال به ایران آمد و با حضور در دفتر باشگاه قراردادش را به امضا رساند تا در پنج هفته باقی مانده روی نیمکت سپاهان بنشیند. کرانچار که بعد از کناره گیری از هدایت دینامو زاگرب کرواسی به دلیل نتایج ضعیف به ایران آمده، به دنبال این است تا سپاهان را در سال ۹۶ به روزها اوج خود برگرداند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها