رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 250977

ترامپ: چین به ما کمک نکند، خودمان قضیه کره شمالی را حل خواهیم کرد

ساعت24-رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه دیدار با رئیس‌جمهور چین گفت که اگر پکن در حل قضیه کره شمالی به واشنگتن کمک نکند، ایالات متحده خودش این قضیه را حل خواهد کرد.

ترامپ
در ادامه تنش‌ها در شبه جزیره کره، دونالد ترامپ در یک مصاحبه اظهاراتی تند علیه کره شمالی مطرح و تاکید کرده آمریکا با کمک چین یا بدون کمک این کشور، تهدید برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی را رفع خواهد کرد.

قرار است روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری روسای جمهور آمریکا و چین در فلوریدا با هم دیدار کنند؛ دیداری که اولین ملاقات این دو مقام از زمان آغاز به کار دونالد ترامپ است.

در آستانه این دیدار، ترامپ در بخشی از مصاحبه رسانه انگلیسی درباره لزوم کمک کردن چین به آمریکا برای برطرف کردن تهدیدات برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی سخن گفته است.

او به فایننشال تایمز گفت: «چین، نفوذ زیادی روی کره شمالی دارد و چین تصمیم خواهد گرفت که یا به ما در قضیه کره شمالی کمک کند یا اینکه کمک نکند».

ترامپ افزود: «خوب اگر چین قرار باشد که قضیه کره شمالی را حل نکند، ما آنرا حل خواهیم کرد. این چیزی است که من می‌توانم به شما بگویم. اگر آنها (به آمریکا در حل قضیه کره شمالی) کمک کنند، این برای چین خیلی خوب خواهد بود و اگر چنین نکنند، چنین چیزی برای هیچ کسی خوب نخواهد بود».

خبرنگار انگلیسی سوال کرد: آیا شما فکر میکنید که میتوانید بدون کمک چین، (قضیه کره شمالی) را حل کنید؟

ترامپ در جوابی کوتاه و بدون توضیح گفت: «قطعا».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد در دیدار آتی خود با همتای چینی درباره کره شمالی و همچنین موضوع تجارت بین آمریکا و چین گفتگو خواهد کرد.

ترامپ درباره «شی جین پینگ» به این روزنامه انگلیسی گفت: «من برای او احترام زیادی قائلم. من برای چین احترام زیادی قائلم. من اصلا شگفت زده نخواهم شد اگر ما کاری بسیار خارق العاده و خوب برای هر دو کشور انجام دهیم و امیدوارم که اینطور شود».

روزنامه نگار انگلیسی از ترامپ خواست توضیحات بیشتری درباره مذاکراتش با رئیس‌جمهور چین درباره کره شمالی ارائه دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من مثل آمریکای زمان قبل نیستم که در آن می‌گفتیم ما قصد داریم خاورمیانه را هدف قرار دهیم. آنها(دولت قبل) می‌گفتند که "ما ظرف 4 ماه آینده به موصل حمله خواهیم کرد". یک ماه بعدش می‌گفتند "ما سه ماه بعد، دو ماه بعد، یک ماه بعد حمله خواهیم کرد". آنها چرا درباره آن حرف می‌زنند؟ دلیلی برای صحبت در این باره وجود ندارد».

خبرنگار سوال کرد: آقای رئیس‌جمهور شما از زبان و ادبیاتی استفاده می‌کنید که تندتر و گزنده تر از بسیاری از سلف‌های خودتان است».

ترامپ با قطع سخنان خبرنگار گفت: امیدوارم که اینطور باشد.

خبرنگار ادامه داد: آیا شما به چنین موضوعی، افتخار می‌کنید؟

ترامپ جواب داد: ببینید(رویکرد) سلف‌های من کارساز نبوده است. بینید وضعیت ما چگونه است. ما 800 میلیارد دلار کسری تجاری داریم. اوضاع خاورمیانه یک اوضاع آشفته و درهم و برهمی است. آنها نباید اصلا وارد(خاورمیانه) می‌شدند. من کاملا مخالف جنگ در خاورمیانه بودم که فکر می‌کنم در نهایت ثابت شده که نظر من درست بوده است. خیلی‌ها به سختی نلاش کردند که بگویند من درست نمی‌گفتم».

خبرنگار در ادامه سوال کرد که آیا شما می‌خواهید به صورت بنیادی و اساسی، نظم لیبرال پس از جنگ دوم جهانی را تغییر دهید؟

ترامپ جواب داد: این یک تمرین و رویه نیست. در جهان امروز، ما مشکل بسیار بسیار جدی داریم البته ما بیشتر از یک مشکل داریم اما باید بگیوم که این یک تمرین و رویه نیست و اینطور نیست که ما فقط حرف بزنیم. آمریکا برای مدتهای طولانی و به اندازه کافی حرف زده است و شما میبینید که وضعیت چگونه است. با حرف زدن ما به جایی نمی رسیم.

خبرنگار خطاب به رئیس‌جمهور تاکید کرد که به نظر بسیاری آقای ترامپ برخلاف سلف خود واقعا اعتقادی به ائتلاف‌ها و اتحادیه‌ها ندارد.

ترامپ گفت: ائتلاف‌ها برای ما همیشه کارساز و مفید نبوده است اما من به ائتلاف‌ها معتقدم. من به برقراری روابط و ایجاد مشارکت اعتقاد دارم اما ائتلاف‌ها همیشه برای ما کارساز نبوده است.

در ادامه مصاحبه درباره تلاشهای ترامپ برای لغو «اوباما کر» و همچنین وضع قانون جدید برای اصلاح مالیات سوال شد.

خبرنگار از رئیس‌جمهور سوال کرد آیا شما امکان اصلاحات در قانون مالیات در سال جدید را دارید؟ آیا شما می‌توانید اوباما کر را تغییر داده و یا لغو کنید؟ آیا شما در این موضوعات میتوانید پیروز شوید؟

ترامپ گفت: من نمی‌بازم. من باختن را دوست ندارم. همین حالا که ما داریم صحبت می‌کنیم. مذاکرات(بین دولت ترامپ با قانونگذاران جمهوریخواه برای همراه کردن آنها) ادامه دارد.

در ادامه مصاحبه، خبرنگار «فایننشال تایمز» از رئیس‌جمهور آمریکا پرسید: آیا شما هنوز هم از شغلتان(ریاست جمهوری) لذت می‌برید؟

ترامپ گفت: من واقعا آن را دوست دارم و از آن لذت برده‌ام. من از آن لذت برده‌ام. ما کارهای زیادی کرده‌ایم. ما کارهای خارق العاده‌ای کرده‌ایم. در موضوع ایجاد مشاغل، (َشرکت) فُرد(Ford) همین اخیرا ایجاد سه کارگاه و کارخانه بزرگ با هزاران شغل را اعلام کرد. جنرال موتورز، فیات و مجموعه‌ای دیگر از شرکتها هم همنیطور.

در ادامه مصاحبه موضوع توئیت کردن‌های رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شد.

ترامپ با دفاع از این اقدامش گفت: بدون توئیت‌ها، من به اینجا(ریاست جمهوری) نمی‌رسیدم. من در فیس بوک، توئیتر و اینتاگرام بیش از 100 میلیون دنبال کننده(فالوئر) دارم. من مجبور نیستم به رسانه های اخبار جعلی رجوع کنم.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها