رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 252364

ضرورت روشنگری درباره اقتصاد در دولت دوازدهم

اقتصاد ایران در مسیر «پس‌رفت» نیفتد

ساعت ۲۴- حالا دیگر شهروندان علاقمند به استفاده از حق رای خود در انتخابات ریاست جمهوری تا اندازه‌ای از ابهام محض خارج شده و دست‌کم چشم‌اندازی از «کاندیداها» دارند. تجربه نشان می‌دهد وقتی طیف‌های پرشمار یک جناح سیاسی بر روی یک کاندیدا اتفاق نظر پیدا می‌کنند همان فرد کاندیدای نهایی خواهد بود.

پس رفت-2
dir="RTL" style="text-align:justify">با این حساب می‌توان گفت که «حج‌الاسلام حسن روحانی و ابراهیم رییسی (اگر اتفاقی خارج از عرف رخ ندهد) دو رقیب اصلی یکدیگر در پای صندوق‌های رای در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ خواهند بود.» شاید هنوز زود باشد درباره اینکه کدام یک از کاندیداهای دوگانه یاد شده به میدان پاستور می‌روند و ریاست دولت را برعهده می‌گیرد داوری کرد، اما می‌توان حدس زد که یکی از این دو نفر رییس دولت آینده خواهند بود.

در این صورت بر سر سیاست‌های اقتصادی در سطح کلان در سطح خانوار و بنگاه‌ها چه می‌آید؟ کارشناسان باور دارند اگر روحانی برای بار دوم انتخاب شود سیاست‌های ضد رکود را در شرایط مهار تورم دنبال می‌کند و شانس بالایی دارد تا راه را بر «پس‌رفت» اقتصادی ببندد.

واقعیت تلخ این است که اقتصاد ایران از ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ راه خود را از میان گرداب‌ها باز کرد و مسیری عقلانی را سپری می‌کرد که گرفتار سیاست‌های ناسازگار دولت‌های نهم و دهم شد و به جای پیشرفت و تعالی نه تنها درجا زد بلکه عقب‌گرد هم داشتیم. اگرچه داوری درباره اینکه دولت تحت نظر اصولگراها قطار راه پس‌رفت را برای اقتصاد ایران ریل‌گذاری می‌کنند داوری غیرکارشناسی است، اما آنچه این روزها از سوی برخی هواداران کاندیدای اصولگرایان شنیده می‌شود و با توجه به اینکه کاندیدای دارای بالاترین شانس این جناح سیاسی هرگز سابقه کار اجرایی در دولت نداشته و نسبت به اقتصاد کلان ذهنی خالی دارد و چم و خم تعامل با خانوارها، بنگاه‌ها و نهادهای مدنی را نمی‌داند، نوعی نگرانی ایجاد می‌کند.

به گزارش ساعت ۲۴، دولت دوازدهم اگر دراختیار فردی غیر از حسن روحانی باشد باید مانع ورود افکار و عقاید غیرکارشناسان شود و راه را برای اقتصاددانان متعادل و بدون وابستگی سیاسی به جناح‌ها هموار کند. در غیر این صورت باید منتظر روزهای تلخ برای کسب و کار ایرانیان باشیم. دولت آینده اگر دراختیار فردی غیر از حسن روحانی باشد باید در سیاست خارجی ایران تغییرات شگفت‌انگیز و غرب‌ستیزانه بر احساس و شعار پدیدار نسازد تا راه ورود سرمایه‌های خارجی به طور کامل مسدود نشود، در غیر این صورت شاهد پس‌رفت اقتصاد خواهیم بود.

تصورات نادرست و غیرکارشناسی از توانایی‌های ایران برای عبور از اقتصاد بدون تعامل با جهان و بدون استفاده از امکانات دنیای امروز، را نباید در درون دولت آینده نفوذ داد و اگر غیر از این باشد بدون تردید کسب و کار ایرانیان در سطح ملی، ‌دولت، خانوار و بنگاه‌ با آشوب مواجه شده و در سرازیری قرار می‌گیرد. اگرچه زود است تا درباره مسایل یاد شده حرف آخر را زد اما می‌توان با فراهم کردن زمینه بحث‌های کارشناسی راه را برای کسانی که اقتصاد ایران را در مسیر پس‌رفت قرار می‌دهند تنگ و تاریک کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها