رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 253010

محافظه‌کاری مثل سیف بیجهت هشدار نمیدهد

محمدصادق جنان‌صفت

جنان صفت
dir="RTL" style="text-align:justify">ولی‌الله سیف، یک حسابدار – بانکدار قدیمی و با سابقه نسل اول تکنوکرات‌های ایرانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی زاده و رشد کردند.

او در همه سال‌های سپری شده سکان اداره یک بانک یا نهاد بانکی را دراختیار داشته و حالا ۴ سال است ریاست کل بانک مرکزی را برعهده دارد. رئیس کل بانک مرکزی ایران نیک می‌داند و سخنی که می‌گوید و هر عبارتی که می‌نویسد بر امروز و فردای بازار پول و سرمایه ایران اثرات غیرقابل انکار دارد. ولی‌الله سیف با احتیاط کامل و با لحاظ کردن همه معادلات سیاسی،‌ اجتماعی و اقتصادی سخن می‌گوید و روحیه محافظه‌کارانه‌اش او را از آسیب جدی دور نگه داشته است. فردی با این ویژگی‌ها البته بانک مرکزی را درست کرده است که محافظه‌کاری در حد نهایت را به مثابه استراتژی انتخاب کرده و هیچ فعالیت و یا اقدام انقلابی انجام نمی‌دهد. اما همین رئیس کل بانک مرکزی محافظه‌کار و اصولگرا در پایبندی به امنیت سیاسی کشور معلوم نیست از سر عمد یا از سر سهو یک آدرس بد و ناخوشایند در حوزه بانکداری می‌دهد و البته تلاش می‌کند آن را تکذیب کند.

آنچه از سوی مدیران فعلی بانک مرکزی درباره احتمال ورشکسته شدن یا بودن شماری از بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری بر روی سایت‌ها دیده می‌شود حرف بسیار خطرناکی است. سیف در نقل‌قول منتسب به وی این آدرس را می‌دهد: «بانک‌هایی که نرخ سود سپرده‌گذاری بیشتری به مشتریان می‌دهند زمان ورشکستگی‌ خود را به تاخیر می‌اندازند و برای اینکه نشان ندهند ورشکسته هستند زمان خریداری می‌کنند.» این سخن رییس کل بانک مرکزی هشداری فوق‌العاده درباره سرنوشت نهادهایی است که مطابق آمار اعلام شده دیروز فقط یک قلم از دارایی‌هایش حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پول مردم است که به «بخش غیردولتی» داده و رقمی نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ درصد آن مطالبات معوقه است که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. آیا سیف می‌داند چه سخن مهمی بر زبان آورده است؟ واقعیت این است که رئیس کل بانک مرکزی قطعا و بدون تردید پیامدهای هشدار داده شده را خوب می‌داند و می‌خواهد پیش از هر رخداد غیرمنتظره‌ای یادآوری کند که روز موعود شکستن استخوان بانکداری ایران با ادامه روند فعلی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. اگرچه رئیس کل بانک مرکزی تلاش می‌کند از اهمیت سخن و هشدار بزرگ خود بکاهد، اما کارشناسان و فعالان اقتصادی نیک می‌دانند که فرد محافظه‌کاری مثل سیف بیهوده هشدار نمی‌دهد.

دولت یازدهم با همه تلاش‌هایی که کرد نتوانست نظام بانکی ایران را از انحصار نهادهای عمومی و دولتی رها کند و حرف سیف می‌تواند پیامی برای رئیس دولت دوازدهم باشد که بداند فقط در یک حوزه از کار با چه دردسری مواجه است. واقعیت این است که نظام بانکی ایران پاشنه آشیل اقتصاد و جامعه ایران شده است و پیش از آنکه نفس کسب و کار شهروندان به شماره بیفتد باید برای آن چاره‌ای اندیشید. بحران بانکی ایران اگر با یک تصمیم عقلانی و عمومی از سوی همه نهادها از بن‌بست بیرون نیاید همه چیز را ویران خواهد کرد.

منبع: روزنامه ابتکار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها