رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 253086

تحلیل کارشناسان از مصاف رییسی و روحانی

اصلاح‌طلبان حریف را جدی میگیرند

ساعت ۲۴- سرمربی‌های نامدار و اثرگذار در تاریخ فوتبال جهان سخن بسیار ارزنده‌ای دارند و البته آن را در دستور کار اجرا قرار می‌دهند. آنها می‌گویند برای برنده شدن در یک دوره از رقابت‌ها که تیم‌های گوناگون در آن حضور دارند باید این نکته را در کانون توجه قرار داد: «هیچ حریفی را نباید دست‌کم گرفت.»

دارو
dir="RTL" style="text-align:justify">این سخن و رفتار سرچشمه گرفته از آن به این معناست که در مبارزه از همه امکانات باید استفاده کرد و جای هیچ روزنه‌ای برای غفلت و فراموشی و غرور نیست. بسیار دیده‌ایم که برخی تیم‌های نامدار فوتبال جهان با فراموش کردن این اندرز و در نبرد با تیمی که تصور می‌کردند به سادگی آن را شکست می‌دهند بازی را باخته و آرزوی بزرگ خود را به ناامیدی تبدیل کرده‌اند.

شاید قیاس انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری با مسابقه‌های دوره‌های فوتبال کار آسانی نباشد، اما با توجه به اینکه «در مثل مناقشه نیست» برای آنکه نوشته حاضر مفیدتر باشد از آن استفاده شد. در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری بدون تردید در چارچوب و قالب‌های نظام موجود شاهد مبارزه‌ای جانانه میان دو نگاه از سوی دو جناح اصلی درگیر در رقابت‌های پس از جنگ در ایران هستیم.

یک نگاه از سوی جناح سیاسی مشهور به اصولگرایان در جامعه ایرانی وجود دارد که گمان می‌رود و البته شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد امکانات قابل عنایتی در میان نهادهای گوناگون برایش فراهم شده است. این جناح سیاسی شامل طیف‌هایی با دو گرایش افراطی حداکثری و معتدل اصولگرایانه است که هدف آنها به دست آوردن منصب ریاست جمهوری برای چهار سال آینده است. روسای این جناح سیاسی که در همه سال‌های پس از جنگ به جز یک دوره اکثریت مجلس قانونگذاری را دراختیار داشته است معتقدند اگر بتوانند دولتی اصولگرا تشکیل دهند برای ایرانیان سعادت و رفاه می‌آورند.

این جناح سیاسی اکنون چشم امیدش برای پیروزی در انتخابات به ابراهیم رییسی است. ابراهیم رییسی هنگام پیروزی انقلاب اسلامی یک نوجوان ۱۶ ساله بوده است که در لباس روحانیت مشغول کسب دانش بوده است. این معمم که در سال های پیروزی انقلاب اسلامی هرگز منصب اجرایی در دولت‌ها نداشته است و همه فعالیت او در قوه قضاییه بوده و البته در این قوه پیشرفت داشته و به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضاییه بوده است.

این روحانی که انتصابش به مقام تولیت آستان قدس رضوی او را نامدارتر از سال‌های پیش کرد از سوی تازه‌ترین ائتلاف جبهه ضد اصلاحات به عنوان نفر اول دارای شانس پیروزی در مقابل کاندیدای اصلاح‌طلبان که به احتمال زیاد حسن روحانی است معرفی شده و اصولگرایان امیدشان به شکست روحانی از سوی اوست.

واقعیت این است که رییسی در مقایسه با جلیلی که از سوی جبهه پایداری یا به طور مستقل کانداتوری‌اش را با جدیت دنبال می‌کند اشتهار کمتری دارد و به دلیل فقدان سابقه اجرایی نزد رای‌دهندگان شانس کمی برای برنده شدن دارد.

شمار قابل اعتنا از سیاست‌ورزان اصلاح‌طلب به طور آشکار و پنهان از اینکه وی کاندیدای نهایی اصولگرایان باشد اظهار رضایت می‌کنند و معتقدند نقاط قوت رییسی نسبت به نقاط ضعفش که می‌توان از همان جا شانس او را کاهش داد بیشتر است. اما گروهی از کسانی که به مسایل انتخابات دوازدهم ژرف‌تر نگاه می‌کنند می‌گویند نباید این حریف را دست‌کم گرفت. طیف‌های گوناگون اصولگرایان روی ابراهیم رییسی سرمایه‌گذاری حیثیتی کرده و به همین دلیل هر کاری در چارچوب عرف و عادت برای پیروزی او انجام می‌هند.

به گزارش ساعت ۲۴، بدترین کار برای جبهه اصلاحات این است که در چارچوب عرف، قاعده و رفتارهای انتخاباتی تجربه شده در سال‌های پس از جنگ رییسی را دست‌کم بگیرند و توجه کافی به زوایای پیدا و ناپیدایی که می‌تواند او را حریفی بسیار نیرومند سازد نداشته باشند. اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند پیروز انتخابات دوازدهم باشند بهتر است حریف خود را حتی اگر رییسی باشد دست‌کم نگیرند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها