رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 253461

ساعت ۲۴ گزارش می‌دهد

رویاهای بربادرفته درآمدهای مصوب دولت

ساعت ۲۴- دولت یازدهم بدون تردید در رویکرد به اداره جامعه تفاوت‌های بنیادین با دولت‌های نهم و دهم داشته و دارد. اما همین دولت نیز در اجرا ناگزیر بوده و هست همان راه‌های طی شده دولت‌های قبلی را سپری کند و تا جایی که ممکن است گام‌هایی به سوی اصلاح به ویژه در حوزه مالی بردارد.

پالايشگاه
dir="RTL" style="text-align:justify">این داوری با مراجعه به آمارهای رسمی ارایه شده از سوی وزارت اقتصاد به عنوان وزارتخانه‌ای که باید برای دولت دارایی ایجاد کند ممکن می‌شود.

تازه‌ترین گزارش ارایه شده از سوی این وزارتخانه که از طرف بانک مرکزی اجازه انتشار یافته است، آرزوهای بلند مالی دولت که آن را در بودجه سالانه مصوب کرده است عموما به بار ننشسته است. اعداد و ارقام مصوب برای ۱۱ ماه منتی به پایان بهمن ماه ۱۳۹۵ برای «درآمدها» رقمی معادل ۱۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است که فقط ۱۱۸ هزار میلیارد تومان یعنی ۸۱ درصد آن محقق شده و ۱۹ درصد کسری درآمد تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۵ دیده می‌شود که ۲۷ هزار میلیارد تومان است.

به عبارت دیگر دولت در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۱۳۹۵ با احتساب میانگین قیمت هر دلار ۳۷۰۰ تومان حدود ۷ میلیارد دلار کسری درآمد دارد. این در حالی است که درآمد به دست آمده دولت در مدت یادشده ۳۲ درصد بیشتر از درآمد سال ۱۳۹۴ است. دولت یازدهم مصوب کرده بود در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۵ رقمی برابر با ۶۷ هزار میلیارد تومان از «منابع حاصل از ارزش نفت خام» دارایی به دست آورد که فقط ۴۳ هزار میلیارد تومان به دست آورده است. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد در ۱۱ ماه منتهی به پایان بهمن ماه امسال ۳۴ درصد از دارایی‌ پیش‌بینی شده از این منبع به دست نیامده است.

رویاهای مالیاتی

دولت یازدهم بر پایه گزارش سازمان امور مالیاتی پیش‌بینی و مصوب کرده بود در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۵ رقمی معادل ۹۵ هزار میلیارد تومان از محل «مالیات» درآمد به دست آورد. در حالی که رقم به دست آمده ۸۵ هزار میلیارد تومان است که ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد و این در شرایطی است که درآمد مالیاتی مدت یاد شده در سال ۱۳۹۵ نسبت به مالیات ۱۱ ماه ۱۳۹۴ حدود ۳۱ درصد رشد را تجربه کرده است.

دولت یازدهم مصوب کرده بود در ۱۱ ماه ۱۳۹۵ از «مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی» ۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد به دست آورد که ۱۶ هزار میلیارد تومان آن محقق شده و ۵ هزار میلیارد تومان کسری پدیدار شد. در حالی که رشد مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی در ۱۱ ماه منتهی به پایان بهمن ۱۳۹۵ رشدی ۳۲ درصدی را تجربه می‌کند اما رشد مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی کمتر از یک درصد گزارش شده است.

دولت در ۱۱ ماه ۱۳۹۵ توانست ۱۴ هزار میلیارد تومان از «مالیات بر واردات» درآمد کسب کند که ۶۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۴ است و نسبت به مصوب بودجه ۱۱ ماهه ۱۳۹۵ حدود یک هزار میلیارد تومان کسری دارد.

به گزارش ساعت ۲۴، مالیات بر فروش سیگار در ۱۱ ماه ۱۳۹۵ حدود ۳۲۰ میلیارد تومان شده است که نسبت به ۴۱۰ میلیارد تومان رقم مصوب نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان کسری دارد. مالیات بر واردات خودرو نیز برای ۱۱ ماه معادل ۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که ۲ هزار میلیارد تومان آن به دست آمد که نزدیک به ۳۰ درصد عدم تحقق نشان می‌دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها