رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 253695

غول‌های صنعت و جهان سرمایه‌های خود را از شر مالیات به کجا می‌برند؟

مکان‌هایی به نام بهشت مالیاتی

ساعت ۲۴- رشد روزافزون تاسیس نهادهای مردمی و غیردولتی برای نظارت بر سازوکار گردش پول و تولید شرکت‌های دنیا با وجود فضای باز سیاسی در دنیا ممکن شده است. برخی نهادهای بین‌المللی که قابلیت بررسی مسایل بزرگ را دارند و از اطلاعات خوب و مناسب هم استفاده می‌کنند، اما به جای نظارت بر همه ابعاد فساد در همه سرزمین‌ها نگاه یک‌سویه دارند و بر روی فعالیت نظام آزاد متمرکز شده‌اند.

اكسفام
dir="RTL" style="text-align:justify">سازمان اوکسفام که هر چند وقت گزارش تازه‌ای از شکاف درآمدی در میان مردم جهان و کشورها منتشر می‌کند حالا سراغ غول‌های صنعت و تکنولوژی رفته و باور دارد که ۵۰ شرکت کوه‌پیکر برای فرار از مالیات در کشورهایشان به ویژه امریکا به جاهایی مشهور به بهشت مالیاتی هجوم برده‌اند.

بهشت‌های مالیاتی و پنهان کردن۱۶٠٠ میلیارد دلار

سازمان «اوکسفام»، چهارشنبه ۱۲ آوریل/ ۲۳ فروردین، نتایج یک برنامه مطالعاتی خود را درباره بهشت‌های مالیاتی و پول‌های هنگفتی که شرکت‌های آمریکایی در این مناطق پنهان می‌کنند منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که میزان پول‌های پنهان شده ۵٠ شرکت عظیم آمریکایی در این بهشت‌های مالیاتی بیش از نیمی از تولید ناخالص ملی کشور فرانسه است. این ۵٠ شرکت بزرگ آمریکایی، بیاری یک شبکه غیرشفاف و پنهانی از ١٧۵١ شرکت «اوُفشار» در مناطقی که بهشت مالیاتی نامیده می‌شوند، از پرداختن مالیات بردرآمدهای واقعی خود به دولت آمریکا طفره می‌روند؛ آنها توانسته‌اند ۱۶٠٠ میلیارد دلار از درآمدهای خود را در این مناطق که به بهشت مالیاتی معروف شده‌اند پنهان سازند.

این گزارش درست یک هفته قبل از همایش بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن منتشر شده است و نشان می‌دهد که این شرکت‌های بزرگ، دولت آمریکا را هرساله از دریافت مالیاتی به میزان ١٣۵ میلیارد دلار محروم می‌کنند.

«رابی سیلور مان» یکی از مسئولان سازمان «اوکسفام»، امروز اعلام کرد که شرکت «اَپِل» در رأس این فهرست قرار دارد و ٢٠٠ میلیارد دلار از درآمدهایش را در شرکت‌های «اوفشار» پنهان کرده است؛ لابراتوار داروسازی «پفایزر» با رقم ١٩٣٫۶ میلیارد دلار در ردیف دوم و «میکروسافت» با ١٢٤ میلیارد، در سومین ردیف این شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

باید یادآوری کرد که در آمریکا، به عنوان کشوری که در سطح فدرال، تا ٣۵ درصد مالیات از شرکت‌ها اخذ می‌شود، قانونی وجود دارد که به واحدهای اقتصادی اجازه می‌دهد که به میزان نامعلومی از درآمدهای خود را که در خارج از آمریکا کسب کرده‌اند بتوانند در کشورهای خارجی نگهداری کنند.

به گزارش ساعت ۲۴، در جریان مبارزات انتخاباتی، دونالد ترامپ به آمریکایی‌ها وعده داد که میزان مالیات‌ها را تا ١۵ درصد کاهش دهد و به کسانی که می‌خواهند پول‌هایشان را از کشور خارج کنند پیشنهاد کرد که با پرداخت یک مالیات ١٠ درصدی اجازه خروج بگیرند.

سازمان «اوکسفام» عقیده دارد که چنین قوانینی در حقیقت سرمایه‌داران را تشویق می‌کند که پول‌هایشان را در بهشت‌های مالیاتی پنهان کنند و در انتظار روزی بمانند که بخشودگی مالیاتی اعلام گردد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها