رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 253812

مسعود نیلی:ایران به سیاست مدارانی با جسارت و شجاعت هاشمی رفسنجانی نیاز دارد

ساعت 24- مشاور رئیس جمهوری در امور اقتصادی گفت: کشوری مانند ایران که با تعدد مسائل اقتصادی و اجتماعی مواجه است، نیاز به سیاست مدارانی دارد که دارای جسارت و شجاعت در تصمیم گیری باشند.

مسعود نیلی
مسعود نیلی عصر امروز طی سخنانی در همایش دیدبان اعتدال (یادواره تبیین راه و اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی) با تبیین شرایط اقتصادی دهه ۶۰ و چگونگی مدیریت اقتصاد کشور در آن دوره، اظهار کرد: به جرئت می توان گفت که دهه ۶۰، دهه ای تکرارناشدنی در تاریخ ایران به شمار می‌رود که در آن، شرایط جنگی به مدت هشت سال به طول انجامید و مشکلات اقتصادی نیز در کشور موجود بود.


وی ادامه داد: دولت آقای هاشمی زمانی آغاز به کار کرد که عدم توازن های عمیقی در سطح اقتصاد کلان وجود داشت و در سطح اقتصاد خرد هم نظام های چند قیمتی وجود داشت که شکاف ۲ هزار درصدی میان نرخ آزاد و رسمی ارز از جمله آن است.

رئیس مؤسسه آموزش و پژوهش مدیرت و برنامه ریزی با اشاره وضعیت نامناسب تجارت خارجی در آن دوران به دلیل شرایط بازار ارز و روابط نه چندان مطلوب بین المللی، اظهار کرد: صادرات سرانه حقیقی نفت و گاز در سال ۱۳۶۷ با کاهش چشمگیری به حدود ۴۴۷ دلار رسید و درآمد سرانه خانوار شهری نیز به پایین ترین حد رسید و دولت با کسری بودجه بیش از ۵۰ درصد مواجه بود.

نیلی با طرح این پرسش که علت بازیابی روند صعودی در اقتصاد ایران در سال های بعد چه بود، گفت: در دولت پنجم اصلاحاتی مورد توجه قرار گرفت که با محوریت منافع بلندمدت کشور و با اجتناب از هرگونه منافع شخصی و حزبی اعمال شد که هزینه قابل توجهی را بر شخص رئیس دولت اعمال می کرد.

وی با اشاره به سیاست های بازسازی زیرساخت های اقتصادی و صنعتی، آزادسازی قیمت‌ها، توسعه روابط خارجی و اصلاح ساختار مدیریتی کشور در دولت پنجم اظهار کرد: دولت پنجم در ابتدای کار خود به منظور ترمیم اقتصاد، با دو دسته چالش نظری و اجرایی مواجه بود که نبود تجربه داخلی در اجرای اصلاحات اقتصادی و سازگار نبودن نظام فکری در سطح سیاست گذاری با اصلاحاتی در این مقیاس از جمله چالش های نظری آن به شمار می رفت.

مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور اقتصادی افزود: سرعت اجرای اصلاحات، میزان پوشش کالا و خدمات و چگونگی شکل‌گیری قیمت های تعادلی با ملاحظه قیمت های آزاد از چالش های اجرایی آن اصلاحات به شمار می رفت.

نیلی با بررسی عملکرد اصلاحات اقتصادی دولت پنجم، گفت: در مقام بررسی عملکرد اصلاحات اقتصادی دولت پنجم باید گفت که تورم با افزایش همراه شد و در سال ۱۳۷۴ به اوج خود یعنی حدود ۵۰ درصد رسید، تولید ناخالص داخلی سرانه در فاصله سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱ رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرد و نرخ بیکاری از ۱۴ درصد به ۹ درصد در دولت پنجم رسید و رشد اقتصادی غیرنفتی سرانه از رشد صادرات نفت، فاصله گرفت.

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی به خوبی توانست یک اقتصاد دچار توقف را به یک اقتصاد متحرک تغییر دهد، گفت: آقای هاشمی نقطه قعر سال ۱۳۶۷ را شناسایی کرد و با مدیریت تحولات، موفق شد اقتصاد را در مسیری رو به بهبود قرار دهد.

مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور اقتصادی در پایان با بیان اینکه رمزگشایی از پیام مراسم میلیونی تشییع پیکر آیت الله هاشمی نشان می‌دهد که مردم قدردان سیاست مدارانی چون وی هستند، کشوری مانند ایران که با تعدد مسائل اقتصادی و اجتماعی مواجه است، نیاز به سیاست مدارانی دارد که دارای جسارت و شجاعت در تصمیم گیری باشند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها