رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 254043

ساعت ۲۴ سطح زندگی شهرنشینان و روستانشینان را بررسی کرد

درآمد شهریها ۷۳ درصد بیشتر از روستاییها

درآمد روزانه هر روستایی ساکن در روستاهای سیستان و بلوچستان به طور متوسط ۶ هزار تومان است

ساعت ۲۴- با وجود همه برنامه‌ریزی‌های دولت‌های جمهوری اسلامی از ۱۳۵۷ تا امروز و تلاش برای افزایش توانایی اقتصادی روستاییان و توجه بیشتر به محصولات کشاورزی اما جمعیت روستانشین ایران روندی کاهنده دارد.

روستانشين
dir="RTL" style="text-align:justify">یکی از دلایل اصلی مهاجرت ادامه‌دار روستانشینان به مراکز استان‌ها و قبول زندگی سخت حاشیه‌نشینی،‌ تفاوت معنادار درآمدی در مقایسه شهر و روستاست. در شهرها علاوه بر اینکه شغل و کار مناسب و پایدار بیشتری نسبت به روستاها وجود دارد و همچنین بالا بودن سطح درآمد شهری‌ها نسبت به روستایی‌ها راه را برای مهاجرت هموار کرده است.

تازه‌ترین آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد درآمد خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۴ به طور متوسط حدود ۲۸ میلیون و درآمد خانوارهای روستایی به طور متوسط ۱۶ میلیون تومان بوده است. یک مقایسه ساده نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۴ یک خانوار شهرنشین به طور متوسط ۷۰ درصد بیشتر از خانوار روستایی درآمد به دست آورده است.

بر پایه همین درآمد بیشتر است که شهرنشینان در سال ۱۳۹۴ رقمی برابر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای خرید گوشت اختصاص داده‌اند که ۱۳ درصد بیشتر از خانوارهای روستایی است. در حالی که یک خانوار روستایی در سال ۱۳۹۴ به طور متوسط ۱۴۲ هزار تومان برای بهداشت و درمان داده است یک خانوار شهری ۲۷۶ هزار تومان به این کار اختصاص داده است که حدود ۲ برابر هزینه اختصاص داده شده روستانشینان به بهداشت و درمان است.

بر پایه گزارش مرکز آمار ایران در حالی که یک خانوار روستایی در سال ۱۳۹۴ رقمی معادل ۹۰۰ هزار تومان به میوه و سبزی‌ها اختصاص داده است یک خانوار شهرنشین یک میلیون و صد هزار تومان از درآمد خود را برای خرید میوه و سبزی‌ها اختصاص داده است

به گزارش ساعت ۲۴، نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران از هزینه و درآمد خانوار روستایی و شهری نشان می‌دهد اندازه خانوارهای روستایی در سال ۱۳۹۴ به طور متوسط ۳.۶۷ نفر و خانوادرهای شهری ۳.۴۶ نفر بوده است. به این ترتیب اندازه خانوار روستایی در سال ۱۳۹۴ حدود ۶ درصد بزرگ‌تر از خانوارهای شهری بوده است.

در شرایطی که از کل سرپرست‌های خانواده‌ها در روستاها نزدیک به ۳۶ درصد بی‌سواد بوده‌اند، این رقم برای شهری‌ها فقط ۱۶ درصد است. درصد افرادی که در روستاها ساکن‌اند و درآمد دارند اما کار ندارند ۲۳.۵ درصد و در شهرها ۳۱ درصد گزارش شده است.

کمترین درآمد در خانوارهای روستایی مربوط به سیستان و بلوچستان با حدود ۸ میلیون تومان در سال است که با توجه به اندازه ۳.۶۷ درصدی اندازه خانواده درآمد سرانه روستاییان سیستان و بلوچستان با حدود ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان؛ روزانه حدود ۶ هزار تومان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها