رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 254329

کاندیداها چه وعده‌هایی به مردم فرانسه می‌دهند

عبور احتمالی فرانسویها از سیطره چپ‌ها

ساعت ۲۴- آخرین روزهای تبلیغات ریاست جمهوری در فرانسه سپری می‌شود و شهروندان این کشور البته شاید دیگر به تبلیغات اهمیت ندهند و بر انتخاب قبلی خود پابرجای بمانند. با این‌همه استراتژیست‌های جمع‌آوری رای از سبد دیگران تلاش خود را به اوج رسانده‌اند.

انتخابات فرانسه
dir="RTL" style="text-align:justify">سوی دیگر انتخابات فرانسه اما نگرانی‌ها از شعارهای کاندیداهاست که در میان آنها عبور از اتحادیه اروپا، جنگ علیه سرمایه‌داران، به عرش بردن وضع کارگران و مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی و حتی قانونی در کانون توجه قرار دارند. فریدون خاوند با بررسی شرایط کاندیداها و شعارها تحلیلی نوشته است که در ادامه می‌خوانید:

در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه، ، که پنجاه و هشت سال پیش پایه‌گذاری شد، انتخابات امسال را به دلاایل گوناگون می‌توان استثنایی توصیف کرد. در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه، که پنجاه و هشت سال پیش پایه‌گذاری شد، انتخابات امسال را به دلاایل گوناگون می‌توان استثنایی توصیف کرد. انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در فرانسه تنها تعیین‌کننده سیاست یکی از مهم‌ترین قدرت‌های جهان در پنج سال آینده نیست. آنچه به این انتخابات بیش از همه اهمیت می‌بخشد، تاثیر بسیار شدید آن بر آینده اتحادیه اروپا و، در نتیجه، آینده جهان است.

انتخابات استثنایی

بیست و سوم آوریل ۲۰۱۷، فرانسوی‌ها برای انتخاب رییس‌جمهوری آینده خود به مراکز رای‌گیری میروند و اگر هیچیک از ۱۱ نامزد انتخابات به اکثریت مطلق آرا دست نیابد، هفتم ماه مه در دور دوم به یکی از دو نامزد برخوردار از بیشترین آرای دور نخست، رای خواهند داد. مرد یا زن پیروز در این انتخابات، به عنوان هشتمین رییس‌جمهوری در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه، برای مدت پنج سال مهمان کاخ الیزه خواهد بود. در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه، ، که پنجاه و هشت سال پیش به ابتکار ژنرال شارل دوگل پایه‌گذاری شد، انتخابات امسال را به دلاایل گوناگون می‌توان استثنایی توصیف کرد

یک) برای نخستین‌بار یک رییس‌جمهوری در پایان دور اول زمامداری‌اش به ابتکار خود از انتخاب دوباره صرفنظر کرده و جای او در جمع یازده نامزد ریاست‌جمهوری خالی است. در واقع فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری کنونی از حزب سوسیالیست، با توجه به موقعیت بسیار ضعیفش در نظر سنجی‌ها، ترجیح داد به پیشواز شکست حتمی در انتخابات نرود و خود را کنار بکشد.

دو) برخلاف دوره‌های پیشین، دو تشکل حکومتی فرانسه - جمهوری‌خواهان از یک سو و حزب سوسیالیست از سوی دیگر -، که طی مدتی نزدیک به شصت دهه زیر عناوین گوناگون دو جناح «راست» و «چپ» این کشور را نمایندگی می‌کردند، از موقعیت مسلط و حتمی در میان نامزدها برای دستیابی به دور دوم برخوردار نیستند و این احتمال وجود دارد که برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری پنجم، سکان دستگاه رهبری فرانسه از کنترل هر دوی انها خارج بشود.

سه) اگر نظرسنجی‌ها را ملاک قرار دهیم، رهبران دو تشکل سیاسی غیر متعارف فرانسه در راس قرار دارند. اولی مارین لوپن رهبر «جبهه ملی» است که مهم‌ترین حزب راست افراطی در اروپا به شمار می‌رود. خانم لوپن از سختگیری شدید در پذیرش مهاجران پیروی می‌کند، مدافع تقویت حضور دولت در عرصه اقتصادی است، خواستار خروج از اتحادیه اروپا و منطقه «یورو» و سازمان «ناتو» است و خود را به ولادیمیر پوتین نزدیک احساس می‌کند. دومی امانوئل ماکرون سی و هشت ساله است که چند ماه پیش تشکلی را زیر عنوان «به پیش» به وجود آورد. در این تشکل چهره‌های راست و چپ فرانسه شرکت دارند و از برنامه‌ای دفاع می‌کنند که هم بر اقتصاد آزاد تکیه دارد و هم به دلمشغولی‌های چپ در عرصه اجتماعی علاقه نشان می‌دهد. آقای ماکرون به‌شدت هوادار بقا و تقویت اتحادیه اروپا و سازمان «ناتو» است. بر پایه نظرسنجی‌ها، هر یک از این دو شخصیت در حال حاضر از آرای حدود بیست و سه در صد رای‌دهندگان فرانسوی برخوردارند. برخلاف دوره‌های پیشین، دو تشکل حکومتی فرانسه - جمهوری‌خواهان از یک سو و حزب سوسیالیست از سوی دیگر - که طی مدتی نزدیک به ۶۰ دهه زیر عناوین گوناگون دو جناح «راست» و «چپ» این کشور را نمایندگی می‌کردند، از موقعیت مسلط و حتمی در میان نامزدها برای دستیابی به دور دوم برخوردار نیستند و این احتمال وجود دارد که برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری پنجم، سکان دستگاه رهبری فرانسه از کنترل هر دوی انها خارج بشود.

چهار) بلافاصله بعد از خانم لوپن و اقای ماکرون، دو شخصیت قدیمی فرانسه در نظر سنجی‌ها جای بالایی دارند. فرانسوآ فیون، نخست وزیر پیشین فرانسه و نماینده تشکل راست سنتی موسوم به «جمهوریخواهان»، تا اواخر سال گذشته از یک شانس حتمی برای دستیابی به کاخ الیزه برخوردار بود، ولی بعد از افشای رفتارهای بسیار قابل سرزنش او در زمینه‌های مالی، شمار طرفدارانش به گونه‌ای جدی ریزش کرد. او که طرفدار انجام اصلاحات بنیادی اقتصادی است و به «مادام تاچر فرانسه» شهرت دارد، ضمن دفاع از ماندن فرانسه در اتحادیه اروپا، با ولادیمیر پوتین هم میانه خوبی دارد. شخصیت دوم ژان لوک ملانشون نام دارد که یک تشکل چپ افراطی را زیر عنوان «فرانسه رام نشده» رهبری می‌کند. برنامه اقتصادی او به احزاب کمونیست اروپا در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ قرن گذشته میلادی شباهت دارد. او مخالف سرسخت یورو و اتحادیه اروپا است و در سیاست جهانی نیز به‌شدت ضد امریکایی است و از سیاست‌های ملهم از هوگو چاوز و فیدل کاسترو پیروی می‌کند. بر پایه اخرین نظرسنجی‌ها، آرای بالقوه هر یک از این شخصیت (فیون و ملانشون) پیرامون ۲۰ در صد نوسان می‌کند.

پنج) با توجه به حاشیه اشتباه در نظرسنجی‌ها، می‌توان گفت که مارین لوپن، امانوئل ماکرون، فرانسوآ فیون و ژان لوک ملانشون تقریبا هم وزن هستند و شانس آن را دارند که به دور دوم انتخابات فرانسه راه پیدا کنند. هفت نامزد دیگر، باز هم بر پایه نظر سنجی‌ها، در چنان سطح پایینی قرار دارند که به نظر میرسد تنها با یک معجزه بتوانند خود را تا سطح چهار نامزد اصلی بالا بکشانند. در میان این نامزدهای حاشیه‌ای، بنوآ هامون جای دارد که حزب سوسیالیست فرانسه را به صورت رسمی نمایندگی می‌کند و سطح آرای او، بر پایه نظرسنجی‌ها، از حدود هفت تا هشت در صد بیشتر نخواهد بود. اگر پیش بینی‌ها تحقق بپذیرد، یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی فرانسه که طی چندین دهه در صحنه سیاست فرانسه جایگاه استواری داشته، با خطر اضمحلال روبرو است.

نگرانی ها

می‌بینیم که ابهامی بزرگ بر انتخابات آینده ریاست‌جمهوری فرانسه سنگینی می‌کند. آنچه در این دوره پیش از انتخابات بیش از همه جلب‌توجه می‌کند، شکاف بزرگی است که چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی میان تشکل‌ها و گرایش‌های سیاسی گوناگون در فرانسه وجود دارد. این پراکندگی می‌تواند در ترکیب انتخابات آتی مجلس ملی فرانسه، که بلافاصله بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد، منعکس شود. اگر این سناریو تحقق بپذیرد، امکان اینکه دستگاه مجریه و دستگاه مقننه فرانسه همسو نباشند، می‌تواند مشکلات زیادی را برای مدیریت سیاسی این کشور به وجود بیآورد. نگرانی از این خطر بیش از همه در آلمان دیده می‌شود. آلمانی‌ها به خوبی میدانند که اگر رای‌دهندگان فرانسوی یک هوادار «فرگزیت» را به کاخ الیزه بفرستد، یک دوران تاریخی در اروپا به پایان خواهد رسید و همه‌چیز را باید، در سطح این قاره، از نو سازمان داد. چنین پیدا است که رهبران آلمان، چه از حزب دموکرات مسیحی و چه از حزب سوسیال دموکرات، هوادار پیروزی امانوئل ماکرون هستند. ولی طبعا دیگر سناریوها را از نظر دور نمی‌دارند.

به گزارش ساعت ۲۴، دیگر نکته نگرانی‌آور در جریان این انتخابات، وزنه سنگین مخالفان اتحادیه اروپا است. از میان چهار نامزد سنگین وزن، دو نفر آنها (مارین لوپن و ژان لوک ملانشون) به‌شدت با اتحادیه اروپا مخالفند و می‌گویند که در صورت پیروزی، شرایط لازم را برای «فرگزیت» (خروج فرانسه از این اتحادیه) فراهم میآورند. در میان نامزدهای حاشیه‌ای نیز هواداران «فرگزیت» دست بالا را دارند. با این حال با توجه به نظر سنجی‌های موجود و پیش بینی‌های مربوط به جابه‌جایی آرا میان نامزدها، می‌توان پیروزی یک نامزد هوادار «فرگزیت» را در شرایط کنونی بسیار بعید و حتی غیر ممکن تلقی کرد. البته خانم لوپن، که هوادار خروج از اتحادیه اروپا است، به احتمال بسیار زیاد به دور دوم راه خواهد یافت. رقیب او، به احتمال فراوان، یا آقای ماکرون خواهد بود یا آقای فیون که هیچ‌کدام با اروپا مشکلی ندارند. در این سناریو چون برای خانم لوپن در دور دوم شانس پیروزی در حد صفر پیش بینی می‌شود، اروپا با خطر خروج فرانسه روبرو نخواهد شد. ولی چه پیش خواهد آمد اگر در دور دوم انتخابات، خانم لوپن راست افراطی در برابر آقای ملانشون چپ افراطی قرار بگیرد که هر دو دشمن اتحادیه اروپا هستند؟ این سناریو در شرایط کنونی بسیار بعید به نظر می‌رسد، ولی با توجه به اشتباهات بزرگی که طی یکسال گذشته در ارزیابی‌های مربوط به سنجش آرا دیده شده است، آیا می‌توان آن را غیرممکن تلقی کرد؟ مگر موسسات سنجش آمار در ماجرای «برگزیت» (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا) اشتباه نکردند؟ مگر پیش بینی‌های آنها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا درست در آمد؟با توجه به همین پرسش‌ها و تردیدها، هواداران اتحادیه اروپا به‌شدت نگران فرجام انتخابات فرانسه هستند. این اتحادیه سال گذشته از رفراندوم بریتانیا به سود «برگزیت» به‌شدت تکان خورد، ولی فرو نریخت.

در عوض با اطمینان می‌توان گفت که پیروزی مخالفان وحدت اروپا در فرانسه ناقوس مرگ اتحادیه اروپا را به صدا در خواهد اورد. نگرانی از این خطر بیش از همه در آلمان دیده می‌شود. آلمانی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر رای‌دهندگان فرانسوی یک هوادار «فرگزیت» را به کاخ الیزه بفرستد، یک دوران تاریخی در اروپا به پایان خواهد رسید و همه‌چیز را باید، در سطح این قاره، از نو سازمان داد. چنین پیدا است که رهبران آلمان، چه از حزب دموکرات مسیحی و چه از حزب سوسیال دموکرات، هوادار پیروزی امانوئل ماکرون هستند. ولی طبعا دیگر سناریوها را از نظر دور نمی‌دارند. هم فرانسه و هم اروپا، هفته‌ای بسیار طولانی و انباشته از نگرانی را در پیش دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها