رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 254574

تصمیمات جدید مجلس برای کاهش آلودگی هوا

ساعت 24- معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ادامه بررسی لایحه هوای پاک در مجلس، تصمیمات جدید مجلس را برای کاهش آلودگی هوا مهم و موثر ارزیابی کرد.

مجلس
سید محمد مجابی با اشاره به تصویب 10 ماده دیگر از لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت مکلف شد حداکثر سه سال پس از لازم الاجرا شدن قانون هوای پاک، سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت سفید و نفت کوره را مطابق استانداردهای ملی عرضه کند و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد از فعالیت پالایشگاه‌های فاقد سوخت استاندارد جلوگیری به عمل آورد.

همچنین وزارت نیرو مکلف شده نسبت به توسعه، تولید و عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک به نحوی اقدام کند که حداقل 30 درصد افزایش سالانه ظرفیت برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود.

مجابی تصریح کرد: انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضاهای باز و یا سوزاندن آن و انباشت پسماند خانگی و ساختمانی در فضای باز توسط شهرداری‌ها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع اعلام و برای متخلفین جریمه در نظر گرفته شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در ماده دیگر، وزارت راه و شهرسازی موظف شد هنگام تهیه طرح جامع و تفصیلی شهرها، شهرک‌ها، شهرک‌های جدید و طرح های هادی روستایی و یا توسعه مناطق به نحوی برنامه ریزی کند که فصل جداگانه‌ای از مطالعات به بررسی مسائل زیست محیطی اختصاص پیدا کند و همینطور از نظر فضای سبز و فضای باز، اقدامات زیست محیطی را با تایید سازمان حفاظت محیط زیست انجام دهد.

مجابی در ادامه به ماده دیگر که به تصویب نمایندگان رسید، اشاره کرد و گفت: حداکثر 10 سال پیش از لازم‌الاجرا شدن قانون هوای پاک، شهرداری شهرهای بالای 50 هزار جمعیت موظف است سرانه فضای سبز را حداقل به 15 متر مربع برساند. همچنین دولت مکلف شد به منظور کاهش خسارات ناشی از گرد و غبار، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی را انجام دهد.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی محلی و سازمان‌های بین المللی و سازمان‌های مردم نهاد داخلی، عملیات بیابان زدایی در مناطق بحرانی و زیست بوم‌های حساس را انجام دهد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از دیگر موارد بسیار با اهمیت تصویب شده امروز، تکلیف قانونی بر سازمان حفاظت محیط زیست است که با همکاری وزارت نیرو نیاز آبی زیست محیطی رودخانه‌ها، تالاب‌ها، خورها، دریاچه‌ها و زیست بوم‌ها را تعیین کند و وزارت نیرو مکلف شد با شرایط ترسالی، عادی و خشکسالی، سالانه این حق آبه را تامین کند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی) مکلف شد با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی رخدادهای گرد و غبار را تکمیل کند.

مجابی در ادامه به دیگر مصوبات نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی مکلف شدند از محل بودجه، منابع مالی در اختیار اعم از عوارض و وجوه عمومی طی پنج سال در برنامه‌ای که به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسد، حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تاثیر رخدادهای گرد و غبار را ایجاد کنند.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، وی افزود: با توجه به مواد تصویب شده، این لایحه به دنبال آنست که بتواند پس از تایید و تصویب نمایندگان مجلس و طی مراحل قانونی در بهبود وضعیت کیفی هوا اثرگذار باشد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها