رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 254668

اقتصاد ایران قربانی مبارزه‌های انتخاباتی خواهد شد؟

برتری بدون چون و چرای اصلاح‌طلبان در مناظره‌های اقتصادی

ساعت ۲۴- حالا می‌توان حدس زد کدام کاندیداهای نامدار برای مبارزه نفس‌گیر انتخاباتی دوازدهم، در مناظره‌ها حاضر خواهند شد. حسن روحانی رییس دولت مستقر، اسحاق جهانگیری معاون اول وی و محمد هاشمی برادر آیت‌الله فقید اکبر هاشمی رفسنجانی از سمت اصلاحات و اعتدال نفرات اصلی حاضر در رقابت نهایی خواهند بود. شاید در این سوی مبارزه کسان دیگری نیز تایید صلاحیت شوند و اگر تا آخر بمانند کار دشوار خواهد شد.

انتخابات 96
dir="RTL" style="text-align:justify">در سوی دیگر در جریان ضد اصلاحات ابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و حمیدرضا حاجی‌بابایی به مصاف ۳ نفر اصلاح‌طلب نامبرده شده در بالا خواهند رفت. مصطفی میرسلیم و محمد مهدی زاهدی نیز در شرایطی می‌توانند شانس حضور در فینال مبارزات را به دست آوردند و دست‌کم تا روز رای‌گیری حاضر باشند و دولت را آماج انتقادها قرار دهند.

در حرف و بر روی کاغذ می‌توان حدس زد که در مناظره‌ها به ویژه در بخش اثباتی داستان و اینکه برنامه اقتصادی کاندیداها چه خواهد بود، ائتلاف اصلاح‌طلبان برنده است.

حضور موثر در مجلس‌های قانونگذاری دهه ۱۳۶۰، ۶ سال استاندار اصفهان، ۸ سال وزیر صنعت دولت اصلاحات و ۴ سال معاونت اولی در کارنامه اسحاق جهانگیری او را فردی با تجربه بالای اداراه کشور نشان می‌دهد که به اعداد و ارقام کلان و بخشی تسلط دارد و می‌تواند در بخش اثباتی حرف‌های کارشناسانه بزند.

حسن روحانی نیز با تجربه طولانی در مجلس و در شورای امنیت و ۴ سال ریاست بر دولت نیز تسلط خوبی بر مسایل بین‌الملل و نقش سیاست خارجی در راه افتادن اقتصاد کشور دارد و در مناظره‌ها و در بخش اثباتی بدون تردید بر رقبایش چهره خواهد شد.

محمد هاشمی نیز در دولت سازندگی معاونت اجرایی ریاست جمهوری داشته و با تجربه فراوان در سطح بالای سیاست به ویژه حضور طولانی در شورای مرکزی حزب کارگزاران و نزدیکی با آیت‌الله فقید هاشمی رفسنجانی در مناظرات مربوط به سیاست داخلی حرف‌های قابل قبول خواهد داشت.

در بخش ارایه برنامه‌ها و امور اثباتی اما جناح مقابل افراد ورزیده‌ای دیده نمی‌شوند. ابراهیم رییسی با حضور چندین دهه‌ای در قوه قضاییه و عدم فعالیت اجرایی حتی در سطح مدیر کل با جزییات کسب و کار و اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی آشنایی ندارد و در مناظره‌ها تنها بر روی مسایل سلبی متمرکز می‌شود که بدون تردید یک ضعف بزرگ است. شهروندان ایرانی نیک می‌دانند کسی که نمی‌تواند برنامه مناسب، سازگار، مطابق با واقعیت‌های زندگی اقتصادی ایران و جهان ارایه کند تنها بر روی مسایل منفی متمرکز می‌شود و به این ترتیب شانس برنده شدنش را کاهش می‌دهد.

به گزارش ساعت ۲۴، محمدباقر قالیباف یک فرد اصلی دیگر در جبهه ضد اصلاحات نیز با سخنانش در روز ثبت‌نام و داده وعده ۲.۵ برابر کردن تولید ناخالص داخلی در ۴ سال و کاهش مالیات ۹۶ درصد شهروندان و متمرکز شدن روی مالیات ۴ درصد از شهروندان نشان داد که برنامه‌ای برای ارایه ندارد. او در روز مناظره اگر حاضر باشد باید بتواند اثبات کند می‌تواند رشدهای شتابان بالاتر از ۲۵ درصد در ۴ سال را که در دنیا تجربه نشده است را با استفاده از کدام منابع مالی و سرمایه‌گذاری محقق کند.

علیرضا زاکانی نیز تا همین جا نشان داده است که نفر اصلی نیست و شاید پیش از شروع مناظره‌ها کنار بکشد و حتی اگر حاضر باشد نیز تسلط کافی بر مسایل اقتصادی ندارد. او هم مثل قالیباف و یا رییسی ناگزیر است وعده هایی دهد که شهروندان نیک می‌فهمند قابل اجرا نیست. مصطفی میرسلیم و محمدمهدی زاهدی نیز به فرض حضور در مناظره‌ها احتمالا توانایی کافی برای ارایه برنامه‌های نیرومند اقتصادی ندارند.

آنچه می‌ماند این است که کاندیداهای جبهه ضد اصلاحات شاید اقتصاد ایران را قربانی مبارزه انتخاباتی کرده و حرف‌ها بزنند و ادعاهایی کنند که حسرت شهروندان ایرانی را افزایش دهد و از اعتبار نهاد دولت بکاهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها