رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 254897

ظریف : دوستان روزهای سخت را فراموش نمی کنیم

ساعت 24- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جمع اساتید و دانشجویان انستیتو روابط بین الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان، گفت: دو کشور با تاریخی کهن پیوندی ناگسستنی یافته اند و ما دوستان روزهای سخت را فراموش نمی کنیم.

ظریف
وزیر امور خارجه در این سخنرانی که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: روابط ایران و ترکمنستان منحصر به 25 سالی نیست که دو کشور روابط سیاسی و دیپلماتیک دارند. بلکه روابطی به عمق تاریخ همسایگی، مشترکات فراوان فرهنگی، دینی و جغرافیایی به ما پیوندی ناگسستنی داده است.


وی با بیان اینکه مفاخر و مشاهیری همچون مخدوم قلی، فرهنگ دو کشور را به هم پیوند داده است، گفت: ما هر ساله در ایران میزبان عزیزان ترکمنستانی هستیم؛ افرادی که برای بزرگداشت این بزرگان تاریخ فرهنگ و ادب و شعر و عرفان ایرانی و ترکمنستانی که پیوندی دور و طولانی دارند، به کشور ما سفر می کنند.


وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ما امروز 25 سال رابطه صمیمانه و نزدیک بین دو کشور ایران و ترکمنستان را به صورت رسمی و دیپلماتیک جشن می گیریم، روابطی که براساس سیاست مستقل جمهوری اسلامی ایران و بی طرفی ترکمنستان بنا شده است. در واقع دو کشور مکمل یکدیگر در روابط منطقه ای و بین المللی بودند.


ظریف ادامه داد: خوشحالیم در منطقه ای که از آشوب، ترور و افراط رنج می برد، ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور امن و باثبات و دو همسایه نزدیک، ارتباطات بسیار گسترده سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین المللی دارند.


وی ادامه داد: ما دو کشوری هستیم که در این منطقه برای ثبات در افعانستان، آرامش در منطقه آسیای میانه و قفقاز و برای مقابله با افراط و تروریسم در کنار هم ایستاده ایم. برای ما در جمهوری اسلامی ایران، ثبات، امنیت، آرامش، پیشرفت و توسعه منطقه، ثبات و امنیت و آرامش و پیشرفت و توسعه منطقه ماست.


ظریف گفت: به عنوان دو همسایه از رنج یکدیگر رنج می بریم و از پیروزی هم شاد و سربلند می شویم. ما به عنوان دو کشور منطقه که همه آینده جهان در آن متبلور است، می توانیم نقش بسیار مهمی در ایجاد صلح و پیشرفت منطقه ای داشته باشیم.


وی افزود: همکاری ما منحصر به روابط سیاسی گذشته نیست، بلکه این مناسبات ابعاد متنوعی داشته و دارد. در ۲۵ سال گذشته در سازمان های بین المللی از یکدیگر حمایت کرده ایم. ایران نخستین کشوری بود که ترکمنستان را به رسمیت شناخت و بی طرفی آن را پاس داشته و به رسمیت شناخت.


ظریف ادامه داد: ترکمنستان در روزهای سخت نیز کنار ما بود و ما را تنها نگذاشت. هیچ وقت دوستان روز های سخت خود را فراموش نمی کنیم. این علایق، دو طرف را بسیار به یکدیگر نزدیک کرده است. ما در حوزه های مختلفی با یکدیگر همکاری داشته ایم.


وزیر خارجه ایران گفت: همکاری ما به ویژه در حوزه گاز و انرژی بیش از شرایط کنونی خواهد شد. روابط ما به عنوان دو کشوری که به عنوان مسیر ترانزیت شناخته می شوند، آینده بسیار خوبی دارد. می توانیم به عنوان کشوری که از طریق راه آهن قزاقستان و ترکمنستان را به خلیج فارس و هند وصل می کند، زمینه همکاری بین المللی را فراهم کنیم.


ظریف تاکید کرد: توانمندی های فنی و مهندسی ایران از ابتدای استقلال ترکمنستان در خدمت این کشور بوده است و امیدواریم این کمک هر چه بیشتردرخدمت باشد و ما می توانیم در آینده منطقه و جهان نقش ایفا کنیم.


وزیر امور خارجه ایران خطاب به حاضران در نشست نیز گفت: شما به عنوان جوانان ترکمن در کنار خواهران و برادرانتان در ایران، می توانید در دنیای آینده خود و همه ما نقش آفرین باشید، لذا با امید به 25 سال آینده روابط دو کشور، با این اطمینان که سال های آینده از گذشته پربارتر، موفق تر و صمیمی تر خواهد بود، به مسیر خود ادامه دهید.


وی ادامه داد: اطمینان دارم که روابط ایران و ترکمنستان در سال های آینده از گذشته سازنده تر خواهد بود و شما به عنوان دیپلمات های آینده کشور دوست ما نقش بی بدیلی ایفا خواهید کرد.


وزیر امور خارجه ایران همچنین خطاب به دانشجویان روابط بین الملل دانشکده وزارت امور خارجه عشق آباد، خاطرنشان کرد: همواره وزارت خارجه ایران را دوست و پذیرای گرم حضور خود بدانید. بدانید دوستان شما در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ایران، آمادگی دارند در عرصه تعامل استاد و دانشجو بر غنای متقابل بیافزایند و می توانیم از این طریق، راه پیشرفت، دوستی و برادری دو کشور را بیش از پیش گسترش دهیم.


همچنین در جریان این برنامه و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط ایران و ترکمنستان، نمایشگاه عکسی برپا شده که وزیر خارجه ایران و هیات همراه با میزبانان ترکمنستانی از آن بازدید کردند.


ظریف در جریان سفر خود به ترکمنستان افزون بر دیدار و مذاکره با قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری با رشید مرداف وزیر خارجه این کشور نشست مشترک برای افزایش روابط دو کشور داشت.


شرکت و سخنرانی در همایش بازرگانی ایران و ترکمنستان با مشارکت اعضای هیات همراه وزیر خارجه و همچنین فعالان اقتصادی از دو کشور از دیگر برنامه های ظریف بود.


ظریف عصر امروز نیز از عشق آباد راهی تفلیس می شود تا مذاکرات خود را در گرجستان و سپس قرقیزستان آخرین ایستگاه این سفر برای توسعه روابط انجام دهد.


ترکمنستان به پایتختی عشق آباد هم مرز با جمهوری اسلامی که تا سال 1991 جزو شوروی بود و با فروپاشی استقلال یافت، پیشینه کهنی از روابط فرهنگی و تاریخی درهم تنیده با ایران و ایرانیان دارد.


ترکمنستان با 491 هزار و 210 کیلومتر مربع از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از غرب با دریای خزر همسایه است و از طریق این دریا با جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایگی دارد.


اهمیت این کشور برای گسترش روابط دوجانبه بسیار زیاد است، زیرا افزون بر ارتقای سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی، ترکمنستان به دلیل قرار گرفتن در کناره خزر با جمهوری اسلامی، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و روسیه منافع مشترک زیادی دارد که باید برای توسعه روابط و همکاری ها در این زمینه اقدام کرد.


گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا مانند دیگر جمهوری سابق شوروی استقلال یافته پس از فروپاشی با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است.


گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از کشورهایی است که از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.


جمهوری قِرقیزستان نیز با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند 15 جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.


این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.


گسترش روابط فراگیر منطقه ای در آسیای میانه، قفقاز و مناطق پیرامونی ایران و فرامنطقه ای با کشورهای مختلف در پنج قاره جهان در دولت یازدهم، دستاوردهای زیادی از جمله در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی و فناوری داشته است، اما مهم ترین آنها خروج دیپلماسی جمهوری اسلامی از انزوا، مشارکت فعالانه در روند بین المللی حل بحران های منطقه ای از جمله سوریه و همچنین پایان ایران هراسی است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها