رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 255188

اظهارات قاضی عسکر درباره برخی حاشیه های حج

ساعت 24- نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با انتقاد از بدرفتاری‌هایی که در حج و زمان ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری شده است، به برخی حاشیه‌های پیش آمده درباره حج پاسخ داد.

سید علی قاضی عسکر
حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدعلی قاضی عسکر» به اخبار کذبی که در شبکه‌های مجازی درباره انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج تمتع و انتشار حرف‌های دروغ از زبان فردی که خود را سفیر ایران در عربستان می‌نامند پرداخت و گفت: درحالی که هنوز ثبت‌نامی صورت نگرفته، خبر انصراف زائران یزدی و تبریزی را در شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند و یا اظهارات فردی را به عنوان سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عربستان پخش می‌کنند، درحالیکه او هرگز سفیر نبوده و هم‌اکنون نیز از کشور فراری است.


وی افزود: متاسفانه به دروغ منتشر کردند که روی میز مذاکره با وزیر حج عربستان پرچم جمهوری اسلامی ایران نبوده، درحالی که تصاویر این نشست که در آن پرچم ایران روی میز مذاکرات وجود دارد قبلا منتشر شده است.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: حج واجب مردم و موجب سربلندی کشور است و فرد مستطیع، شرعا باید به حج برود و اگر نرود معصیت کرده است، آنوقت می‌شود تصور کرد که فرد مسلمانی یک فرضیه درست کند که برخی به حج نمی‌روند و به خاطر نرفتن به حج به آنها تبریک بگوید؟ متاسفانه برخی نیز این موارد را نقل می‌کنند؛ آیا این حرکات در جامعه اسلامی قابل قبول است؟

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت که در جمع کارکنان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه در منطق اسلام شایسته‌سالاری مطرح است، به داوطلبانی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کردند توصیه کرد؛ هرکدام که تشخیص می‌دهند دیگران ارجح و بهتر هستند به نفع آنها کنار بروند.

او در جلسه تواصی به حق با اشاره به آغاز بحث‌های انتخاباتی در کشور از بی‌توجهی به سیاست‌های کلی انتخابات که مقام معظم رهبری در سال گذشته ابلاغ کردند انتقاد کرد و در ادامه با اشاره به اینکه با گذشت ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم رشید و بزرگوار ایران به درجه‌ای از بلوغ سیاسی رسیده‌اند که به خوبی مسایل را تحلیل کنند، اظهار کرد: این مردم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و امام راحل، انقلاب اسلامی را با تمام وجود یاری کرده‌اند، اما متاسفانه گاهی حوادث و مسایلی اتفاق می‌افتد که آنها را رنجانده و متاثر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان خدمتگزار باید تلاش کنند کدورت‌ها را زدوده و زمینه را برای شرایط کاملا مساعد و آرام فراهم کنند، افزود: در سیاست‌های کلی انتخابات که مقام معظم رهبری در مهرماه سال گذشته ابلاغ کردند، همه نکات لازم وجود دارد، لیکن متاسفانه به آن عمل نشده است.

نماینده ولی فقیه در ادامه با اشاره به اینکه مردم از شیوه ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری متاثرشده و احساس کردند به آنها اهانت شده گفت: بعضی افراد با وضعیتی برای ثبت‌نام آمدند که برای مردم ما تحقیرآمیز بود و توقع نداشتند که با جایگاه مقام دوم کشور اینگونه برخورد شود و روحیه مردم در داخل جریحه‌دار و دشمنان خوشحال شوند.

قاضی عسکر با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندماه قبل از انتخابات در ابلاغ سیاست‌ها، مشخص کردن ضوابط برای تعیین دقیق معیارها، شاخص‌ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان در چارچوب قانون اساسی با تاکید بر کارآمدی علمی، جسمی و شایستگی متناسب با مسؤولیت‌های مربوطه و تعهد به اسلام، انقلاب، نظام اسلامی و قانون اساسی بویژه التزام به ولایت فقیه و سلامت اخلاقی و اقتصادی را خواستار شده‌اند، یادآور شد: کسی که می‌خواهد در کشور رییس جمهور شود به حداقل‌هایی نیاز دارد که رهبری به آنها اشاره فرموده‌اند.

وی با ذکر چند نمونه از افرادی که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری مراجعه کرده بودند، گفت: با وجود نکاتی که رهبری تصریح کرده‌اند، چگونه می‌توان اجازه داد افرادی که فاقد شرایط لازم هستند وارد عرصه انتخابات شوند؟ بعضی هم متاسفانه از سرِ غفلت فیلم این افراد را گرفته، منتشر کردند و باعث به سخره گرفتن انتخابات شدند.

نماینده ولی فقیه با تاکید بر اینکه این مسایل دلسوزان جامعه را ناراحت می‌کند، تصریح کرد: چرا به فرمایش رهبری توجه و عمل نشد؟

وی گفت: عقلا و افرادی که مسؤول و موظف بودند باید با دعوت از کارشناسان، ضوابط و معیارها را تعیین می‌کردند و در صورت لزوم به تایید رهبری و یا مجلس شورای اسلامی می‌رساندند تا در زمان انتخابات با این وضعیت مواجه نشویم.

قاضی عسکر همچنین در بیان دومین نکته مفاد بند پنجم این سیاست‌ها درباه ممنوعیت هرگونه تخریب، تهدید، تطمیع، فریب و وعده های خارج از اختیارات قانونی و هرگونه اقدام مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی در تبلیغات انتخاباتی را یادآورشد و افزود: در این کشور، نظام اسلامی حاکم است و نه تبلیغات ریاست جمهوری در یک نظام لائیک.

وی با تاکید بر اینکه در نظام اسلامی قرار نیست با تخریب دیگران به پست و مقام دست یافت، بیان کرد: در چنین نظامی اگر من بین خود و خدا تشخیص دادم که توانایی دارم، باید خود را به مردم عرضه کنم و اگر شایستگی ندارم، وارد این عرصه نشوم، چرا که ریاست‌طلبان مورد لعن خدا و پیامبر (ص) قرار گرفته‌اند. در حدیث آمده است: "مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ ومَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا".

نماینده ولی فقیه در ادامه نخستین شرط برای بدست گرفتن ریاست جمهوری را تقوی ذکر کرد و افزود: اگر فرد تشخیص داد می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، خود را به مردم عرضه نماید و دنبال آن نباشد که خود را به مردم تحمیل کند.

وی با اشاره به اینکه اگر خدمات رؤسای جمهور قبلی در مواردی نقص داشته رؤسای جمهور بعدی می توانند آنها را تکمیل کنند، اظهار کرد: افرادی ممکن است مدعی شوند که توانایی زیادی دارند و می توانند اقتصاد را اصلاح و مشکل بیکاری را حل و تولید را بیشتر کنند، اینها نباید در قالب شعار باشد و مقام معظم رهبری هم با هوشیاری تاکید کرده اند که افراد نباید افکارعمومی را فریب داده و وعده های خارج از اختیارات قانونی بدهند.

او بعنوان نمونه به شعار انتخاباتی برخی درباره افزایش مبلغ یارانه ها برای رأی جمع کردن اشاره کرد و گفت: فریب دادن افکارعمومی گناه است و مسؤولیت شرعی دارد.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه برخی با استدلال، راهکار حل مشکلات اقتصادی را مطرح می کنند و شعار نمی دهند، اظهار کرد: در این شیوه سطح فکر مردم ارتقاء می یابد و به کسی هم اهانت نمی شود.

وی بدگویی به انسان مسلمان را خروج از مرحله تقوی دانست و اضافه کرد: اهانت به مومن حرام است و اگر حرمت مومنی را شکستیم مثل آن است که خونش را ریخته ایم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه قرآن تمام راه های اهانت به دیگران همچون مسخره کردن، غیبت کردن، تهمت زدن و تحقیر کردن را بسته است، اظهار کرد: نباید به خاطر دنیا شخصیت دیگران را تخریب کرد و بدتر از آن دروغ گفت و تلاش کرد با دروغ، خیانت و فریب افکار عمومی به پست و مقام دست یافت .

او در ادامه ارتقاء سطح شناخت و آگاهی آموزش های عمومی و ترویج هنجارهای انتخاباتی و نهادینه کردن آن در فرهنگ عمومی و تعیین قواعد و ضوابط رقابت سیاسی لازم دانست و اظهار کرد: باید مردم را آگاه کرد و سطح دانش آنها را ارتقاء داد تا فریب شعارهای تبلیغاتی دروغین را نخورند.

وی با تاکید براینکه دوره چهار ساله ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست، افزود: مردم باید با بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری و نیز تجربیات گذشته فردی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند که بتواند مشکلات کشور را حل و راه را برای پیشرفت، تعالی، اشتغال و تولید بیشتر فراهم سازد.

قاضی عسکر با بیان اینکه رهبری دلسوزانه مردم را آگاه و ضوابط را مطرح می کنند، بیان کرد: در منطق اسلام شایسته سالاری ملاک است و نه نگاههای حزبی و گروهی. درنظام اسلامی فردی که شایسته تر، توانمندتر، سیاستمدارتر، با تقوی تر، برخوردار از علم و دانش بیشتر و همراه و همگام با رهبر است باید برای حل مشکلات کشور سرکار بیاید.

نماینده ولی فقیه با تاکید بر اینکه اگر کسی به خاطر دنیا دنبال پست و مقام می رود "خسر الدنیا و الاخرة " است، یادآور شد: افرادی که نام نویسی کردند هر کدام تشخیص می دهند دیگران ارجح وبهترهستند به نفع آنها کنار بروند و شورای نگهبان را دچار مشکل نکنند و اجازه دهند در فضا و محیطی سالم، انشاءالله انتخاباتی آرام داشته باشیم.

قاضی عسکر در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه شرایط جهان و منطقه در وضعیت خطرناکی قرارگرفته است، آمریکا و کره شمالی در آستانه جنگ هسته ای با یکدیگر قرار گرفته اند، تکفیری ها هر روز جنایت تازه ای انجام می دهند، افزود: آمریکا و کره شمالی به مرحله جنگ رسیده اند و در جنایت اخیر داعش در سوریه نیز دهها کودک مظلوم شهید شدند، این کودکان مظلوم و گرسنه برای گرفتن غذا جمع شده بودند که در عملیات انتحاری بیش از صد زن و بچه مظلوم تکه تکه شدند و هیچ کس هم در دنیا صدایش در نمی آید، در چنین فضا و شرایطی باید در انتخاب و در تبلیغات مان دقت کنیم و انشاءالله ملت عزیز ایران در امتحان پیش رو نیز سربلند و سرافراز خواهند شد و توطئه دشمنان برای ایجاد تفرقه و اختلاف و مایوس ساختن مردم از نظام به شکست منتهی خواهد شد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها