رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 256565

۶ شرکت دانمارکی فعالیت خود در ایران را مجددا آغاز کردند

ساعت 24- سفیر دانمارک در ایران با بیان اینکه افزایش مراودات ایران و دانمارک سبب فعالیت دوباره ۶ شرکت دانمارکی در ایران شد، گفت: این شرکت‌ها ‌از نیروهای ایرانی استخدام می‌کنند.

سفیر دانمارک در ایران
style="text-align:justify">دنی عنان امشب در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان که در استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به مراودات ایران و دانمارک اظهار داشت: در دو سال گذشته مراودات ایران و دانمارک افزایش یافته که این حرکت مثبت در سال 2017 هم به چشم می‌خورد و این حرکت به سمت مثبت در مراودات دو کشور خود را به‌طور کامل نشان داده، به‌طوری که سبب شده تا 6 شرکت دانمارکی به‌تازگی فعالیت مجدد خود در ایران را آغاز کنند که این شرکت‌ها در کنار ارائه خدمات از نیروهای ایرانی هم استخدام می‌کنند.

وی افزود: یک‌سری نااطمینانی‌هایی در حوزه سیاسی ایران برای سرمایه‌گذاران دانمارکی وجود دارد اما هیچ شرکتی نبوده که حاضر به سرمایه‌گذاری نباشد و این نااطمینانی در ارتباط با این است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران چه می‌شود یا اینکه تحریم‌های مجدد آمریکا امضا شده یا نه، که بنده مطمئن هستم هر دو این نگرانی‌ها به سمتی می‌رود که زمینه مراودات بیشتری را فراهم می‌کند و نگران ناپایداری کشور برای سرمایه‌گذاری نیستم.

سفیر دانمارک در ایران تصریح کرد: حدود یک سال و نیم است که ارتباطات ایران و دانمارک بیشتر شده و در سال گذشته هیئت‌های بسیاری و وزرای زیادی داشتیم که به ایران آمدند و همراه بسیاری از آنها گروه تجاری هم عازم ایران می‌شدند که بزرگترین این هیئت‌ها یک هیئت با 58 شرکت و 124 شرکت‌کننده بود که همه آنها تحت تاثیر بازار ایران قرار گرفته بودند.

عنان بیان کرد: هفته گذشته اعلام شد که ایران توانسته 12 بیلیون دلار سرمایه‌گذاری را جذب کند و مطلع هستم که ایران این توانایی را دارد، ایران دارای فرصت‌های مختلف، امنیت و نیروی کار ماهر است که هر یک مزیت بسیار بالایی برای آن به‌حساب می‌آیند و مطمئن هستم که سرمایه‌گذاری ایران و دانمارک و همچنین استان مرکزی بخش کوچکی از این فرصت‌ها محسوب می‌شود و ارزشی بیش از تجارت در آن حاصل می‌شود، منظور از تجارت سودمندی برای دو طرف است.

وی ادامه داد: بین ایران و دانمارک نقاطی وجود دارد که برای همکاری مناسب بوده اما نقاطی هم وهستند که امکان همکاری در آنها وجود ندارد، برای مثال گوشت سفید مرغ در دانمارک با میزان بالایی تولید می‌شود اما در ایران هم تولید بسیار بالا است، بنابراین به شرکت‌های متقاضی در این زمینه گفتیم که فکر سرمایه‌گذاری در این حوزه را نکنند اما این بدان معنا نیست که ما هیچ امکانی برای همکاری در صنعت مرغ نداریم بلکه در این زمینه کشتارگاه‌های بسیار پیشرفته را داریم.

سفیر دانمارک در ایران عنوان کرد: صادرات پنیر فتای دانمارک در سال 80 به ایران قطع و ایران تصمیم گرفت خودش تولید کند، صادرات پنیر فتا را از دست دادیم اما مراودات ما با ایران در زمینه‌های دیگر افزایش یافت و الان مواد اولیه یکی از شرکت‌هایی که 6 ماه پیش در ایران باز شده‌ از دانمارک تهیه می‌شود.

عنان اضافه کرد: بازدیدهایی را از شرکت‌های لبنی مانند کاله، پگاه و میهن داشتم که در همه آنها از ماشین‌آلات و مواد اولیه دانمارکی استفاده می‌شود، تجارت باید دو طرفه باشد، ماشین‌آلات به‌کار گرفته شده دانمارکی میزان تولیدات را در شرکت‌های ایرانی افزایش می‌دهند که این سبب توسعه صادرات شرکت‌های ایرانی شده و سود آن هم به دانمارک و هم به ایران می‌رسد.

بزرگترین صادرات دانمارک به ایران دارو است

سفیر دانمارک در ایران با اشاره به مراودات تجاری بین دو کشور گفت: بزرگترین صادرات دانمارک به ایران دارو است و یک سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری هم در استان مرکزی داریم، بسیاری از شرکت‌های دارویی معروف دانمارکی به بازار ایران نگاه می‌کنند و بسیاری از آنها در این بازار حضور دارند.

عنان افزود: از دیگر زمینه‌های همکاری می‌توان بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را نام برد که خیلی‌ها تعجب می‌کنند که ایران به‌دنبال انرژی‌های تجدیدپذیر است با اینکه منابع نفت و گاز زیادی دارد، اما نفت و گازی که در داخل استفاده نشود، صادر می‌شود و منبع درآمد خوبی برای ایران است.

وی تصریح کرد: استفاده کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر در دانمارک برای سال 2025 هدف‌گذاری شده تا افق 2025 از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند که تاکنون 40 درصد از انرژی مصرفی دانمارک از طریق انرژی باد است که در دنیا راهبرد هستند، بزرگترین شرکتی که در دانمارک در زمینه انرژی باد فعالیت دارد به ایران توجه ویژه دارد.

همکاری بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز دانمارک با ایران برای توسعه عسلویه

سفیر دانمارک در ایران با اشاره به حوزه نفت و گاز گفت: در بخش پتروشیمی هم دانمارک فعالیت دارد و یکی از شرکت‌های پتروشیمی آن در ایران آغاز به فعالیت کرده، دانمارک تولیدکننده نفت و گاز دارد و از ایران نفت و گاز به دانمارک صادر نمی‌شود.

عنان بیان کرد: بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز دانمارک درحال صحبت با شرکت نفت و گاز ایران به منظور توسعه عسلویه هستند، طبق اخباری که هفته گذشته منتشر شد، تولیدات پارس جنوبی خیلی بیشتر از تولیدات قطر شده است.

وی ادامه داد: بخش دیگری که می‌تواند زمینه همکاری ایران و دانمارک را فراهم کند بخش کشاورزی است و دو شرکت دانمارکی در این حوزه در ایران فعالیت دارند که تخصص یکی از آنها تولید پمپ است که محصول آنها در مناطق کم‌آب بسیار قابل استفاده است.

سفیر دانمارک در ایران عنوان کرد: همچنین در زمینه آب امکان همکاری این دو کشور وجود دارد، چند وقت پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت مشکل آب ایران جدی است و بسیاری از نقاط ایران با کمبود آب مواجه هستند که این حقیقتی دردناک است، بنابراین باید از منابع موجود به‌درستی استفاده کرد، دانمارک مشکل کمبود آب ندارد و اگر از یک دانمارکی در رابطه با منابع آبی آنجا سوال کنید می‌گوید در دانمارک حتی بیش از میزان مصرف هم آب داریم اما این بدان معنا نیست که سیستم مصرف بهینه نداشته باشیم.

عنان اضافه کرد: در بخش سیمان و معدن هم که یکی دیگر از زمینه‌های ممکن برای همکاری دو کشور است، آخرین شرکتی که 6 ماه گذشته فعالیت خود در ایران را آغاز کرده، شرکتی در زمینه سیمان و معدن است که در بازار ایران برای سال‌های متمادی حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر صنایع لبنی موجود در دانمارک به‌شکل تعاونی هستند و بیشتر فعالیتشان فروش محصولات دامداران است و با تولیدات وسیعی که ایران در لبنیات دارد، سخت است که این شرکت‌ها را راضی کنیم که به ایران بیایند.

سفیر دانمارک در ایران افزود: بازار گیاهان دارویی در دانمارک به اندازه ایران فعال نبوده و کوچک است اما به سرعت گسترش پیدا می‌کند، بنابراین زمینه‌های همکاری بسیاری را با ایران داریم و در دیداری که با رئیس جمهور داشتم، گفتند تنها درمورد جمعیت 80 میلیونی ایران صحبت نمی‌کنیم بلکه صحبت از جمعیت 300 میلیون نفری منطقه در میان است.

عنان تصریح کرد: دانمارک با مساحتی معادل نصف مساحت استان مرکزی، چهار برابر استان مرکزی جمعیت دارد و این جمعیت شامل 25 هزار ایرانی ساکن دانمارک است که به‌نحوی مشارکت اقتصادی خود را در آنجا دارند و این سبب خوشحالی بنده است.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها