رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 257060

محمد صادق جنان صفت

سنگ بزرگ 22 میلیارد دلاری برای نزدن است

ساعت 24-انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در نظام مستقر ایران وارد روزهای داغ شده است .کاندیداهای این دوره از انتخابات که به 3 دسته کلی منتقدان سرسخت و انعطاف ناپذیر دولت فعلی ،منتقدان نرم خو و مدافعان دولت فعلی هستند در مسیر معرفی توانایی ها و برنامه های خود و البته نقد حریف با شهروندان صحبت میکند . 2 کاندیدای تند روتر دولت فعلی 2 دسته حرف را با شهروندان مطرح می کنند که در ادامه هم به حساب می آیند .

65
آنها به شهروندان وعده هایی می دهند و می گویند دولت فعلی توانایی انجام آنها را ندارد و یا اینکه به دلایلی نمی خواهد این و عده ها را در دستور کار قرار دهد . یکی از مهمترین وعده هایی که یکی از کاندیداها داده است درباره افزایش احتمالی میزان یارانه های نقدی است . این کاندیدا که تا امروز حتی سابقه یک روز فعالیت در یک نهاد اجرایی در کارنامه اش دیده نمی شود معتقد است می توان میزان یارانه نقدی را 2تا3 برابر کرد و این امکان پذیر است .کاندیدای دیگر تاکید کرده است می تواند به افراد جویای کار تا 250 هزار تومان در ماه بیمه بیکاری پرداخت کند و تاکید کرده است که می توانددرآمد ملی را در 4 سال 2 برابر کرد . با توجه به اینکه در روزهای گذشته درباره سخنان غیر کارشناساسی کاندیداهایی که تاکید دارد می تواند درآمد کشور را سالانه دست کم 26 درصد افزایش داد بسیار صحبت شده است ،کمی درباره امکان تحقق وعده 2تا3 برابر کردن میزان یارانه نقدی کافی است به اعداد و ارقام توجه داشته باشیم .برپایه آمارهای موجود دولت در 11 ماه سال 1395 از محل دفتر مالیات فقط 85 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که می توان گفت شاید تا پایان سال 1395 به 100هزار میلیار تومان برسد . از طرف دیگر 3 برابر کردن رقم یارانه نقدی یعنی اینکه امسال باید 220 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شود که 20 درصد بیشتر ازمالیات دریاقتی 1395 است . آیا مشاوران اقتصادی این کاندیدابه او یادآور نشده اند که امکان پرداخت همه درآمد مالیات به یارانه نقدی چگونه کشوررا با دردسر مواجه می کند ؟
از طرف دیگر با توجه به اینکه یارانه نقدی فعلی نزدیک به 11 میلیارد دلار (با احتساب هر دلار معادل 4 هزار تومان )است و 3 برابرکردن آن یعنی پرداخت 33 میلیارد دلار یارانه درسال .این عدد در حالی بر زبان کاندیداآمده است که درآمد احتمالی ایران از محل صادرات نفت در سال 1396 با احتساب صادرات 2 میلیون و200 هزار بشکه نفت در روز واقعیت های فعل به نزدیکی های 40 میلیارد دلار می رسد . یعنی این کاندیدا قصد دارد ویا معتقد است می تواند 80 درصد درآمد نفت را فقط به یارانه اختصاص دهد . در بودجه 1396 رقمی معادل 73 هزار میلیارد تومان درآمد از محل ومنابع حاصل از ارزش "نفت خام " پیش بینی شده است که فقط 60 درصد یارانه های که این کاندیدامی گوید می توان پرداخت کرد را پوشش می دهد . آیا این کاندیدا جز در محل یاد شده محل دیگری برای کسب درآمد می شناسد که دولت فعلی از آن محل ها خبر ندارد؟در صورتی که این محل بای کسب درآمد وجود داشته و مشاوران این کاندیدابه شهروندان و دولت فعلی خبر نداده است و مردم را در مضیقه قرار داده کار ناصوابی است و در غیر این صورت وعده های بزرگ دادن این کاندیدا یعنی 22 میلیارد دلار که در دنیای واقعی و حتی برای کشوری مثل آلمان که 1200 میلیارد دلار صادرات دارد نیز رقم چشمگیری است . به نظر می رسد مشاوران این کاندیدایی که تا امروز هرگز در کار اجرایی نبوده است باید با او رفتار بهتری داشته باشند و اعداد و ارقامی را برای وعده های او پیش بینی کنند که موجب بی اعتمادی شهروندان نشود . ایرانیان اکنون و پس از گذشت حدود 6 سال از شروع پرداخت یارانه ها می دانند 3 برابر شدن عدد فعلی که یارانه ها نیز دردی از دردهای آنها را درمان نمی کند و مهمتراین است که می دانند سنگ بزرگ علامت نزدن است .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها