رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 257118

فیلم انتخاباتی کاندیداها را چه کسانی میسازند؟

ساعت24-این روزها با نزدیک‌شدن به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و فرصت محدود تبلیغات نامزدها درباره برنامه‌هایشان، یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها برای امر اطلاع‌رسانی و تبلیغات قطعا فیلم و فیلم‌سازی است.

روزنامه «شرق» می‌افزاید: مرسوم است هر چهار سال یک‌بار نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده سراغ کارگردانان خبره سینما می‌روند تا بتوانند به بهترین شکل در قالب تصویر، اهداف و برنامه‌هایشان را از سوی یک فرد یا افراد کاربلد در معرض قضاوت مردم قرار دهند. بالاخره شوخی نیست به دلیل حساسیت موضوع و شکل رقابت‌ها، اضافه‌شدن یک رأی هم در صندوق آرا به نفع هر یک از کاندیداها، در شمارش آرای مردمی و تکلیف انتخابات، سرنوشت‌ساز خواهد بود.

جدیدترین خبر، مربوط به ساخت فیلم تبلیغاتی سیدابراهیم رئیسی، یکی از شش کاندیدای احراز صلاحیت‌شده، بود و در خبرها منتشر شد که از سوی محمدعلی فارسی و مهدی نقویان ساخته خواهد شد. اما در پی‌ آن، این سؤال مطرح است که فیلم‌های تبلیغاتی رئیس‌جمهور را چه کسی خواهد ساخت؟ مطلع شدیم مسئولیت این کار برعهده حسام‌الدین آشناست.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی، در برابر این پرسش که «چه فرد یا افرادی قرار است فیلم انتخاباتی ریاست‌جمهوری دکتر حسن روحانی را بسازند؟» در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «سراغ کارگردان شناخته‌شده‌ای نرفتیم».

او دلیل این انتخاب را به این شکل توضیح داد: «چون نوع کار ایجاب می‌کرد که فیلم از سوی افراد مختلف و به شکل گروهی کارگردانی و ساخته شود».

مشاور فرهنگی دکتر روحانی درباره رویکرد فیلم‌های تبلیغاتی رئیس‌جمهور عنوان کرد: «در این مسیر هدف این است که دستاوردهای دولت در چهار سال گذشته تبیین و همین‌طور به آینده ایران پرداخته شود».

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) در برابر این پرسش که «آیا در این فیلم‌ها چنین قصدی وجود دارد که رئیس‌جمهور پاسخ مبسوطی به منتقدان و مخالفان خود ارائه دهد؟»، این‌گونه پاسخ داد: «آقای روحانی تمایلی ندارند که به دیگران درباره چنین سؤالاتی پاسخ دهند، بلکه در فیلم‌هایشان هدف و وظیفه خود می‌دانند که امنیت و تداوم آرامش مردم ایران را پاس دارند و حفظ کنند».

و اما سؤالات دیگر این است که فیلم‌های انتخاباتی چهار نامزد دیگر انتخابات رئیس‌جمهوری را چه کسانی می‌سازند. زمزمه‌ها درباره ساخت فیلم تبلیغاتی محمدباقر قالیباف، توجهات را به سمت محمود رضوی، محمدحسین مهدویان و بهروز شعیبی کشاند؛ ضمن اینکه محمود رضوی در گفت‌وگویی، اظهارات مثبتی درباره آقای قالیباف کرده بود. به‌همین‌دلیل اخبار مربوط به او را رصد کردیم. در بدو امر محمود رضوی، تهیه‌کننده فیلم‌های «سیانور» و «ماجرای نیمروز» در پستی توییتری مطرح کرد: «برخلاف اخبار منتشره هیچ‌کدام از دوستان عزیزم؛ محمدحسین مهدویان و بهروز شعیبی مسئولیت ساخت مستندهای انتخاباتی آقای قالیباف را به‌عهده ندارند».

تأکید روی واژه «مسئولیت» ما را به این نتیجه رساند هرچند ممکن است که این دو فیلم‌ساز مسئولیت ساخت مستندهای انتخاباتی آقای قالیباف را به‌عهده نداشته باشند، اما شاید دست‌کم یک فیلم مستند تبلیغاتی برای او بسازند! چون فیلم تبلیغاتی هر کاندیداها، مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند است و نه فقط یکی!

با محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز»، تماس گرفتیم و موضوع را جویا شدیم. او به «شرق» گفت: «من اصلا وقت ساخت فیلم‌های تبلیغاتی را ندارم. مشغول نوشتن یک فیلم‌نامه هستم. فقط نمی‌دانم چه کسانی این خبرها را منتشر می‌کنند»!

بعد از تکذیب مهدویان، سراغ بهروز شعیبی، کارگردان فیلم «سیانور»، رفتیم. او در پی طرح این سؤال که «شما فیلم انتخاباتی کاندیداها را می‌سازید»، در پیامکی نوشت: «من جایی هستم. نمی‌توانم صحبت کنم. اگر زود آزاد شدم، تماس می‌گیرم». همین که با واژه «نه» مواجه نشدیم، این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که شاید بهروز شعیبی یکی از گزینه‌های ساخت فیلم انتخاباتی است، اما چه کسی؟ در روزهای آتی مشخص می‌شود.

به‌هرشکل زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده و مردم هم باید از طریق صداوسیمای جمهوری اسلامی با دیدن فیلم‌ها و البته مناظره‌های زنده، کاندیداهای موردنظر خود را بهتر بشناسند تا درست‌تر تصمیم بگیرند.

پیش از این در دوره‌های قبل انتخابات کارگردان‌های مطرحی چون مجید مجیدی، جواد شمقدری، کمال تبریزی، سیدضیاءالدین دری، مهدی کرم‌پور، فریدون جیرانی و... مستندهای انتخاباتی را ساخته‌اند. حالا باید منتظر ماند تا ببینیم که کارگردانان در این دوره چه کارنامه‌ای را به ثبت خواهند رساند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها