رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 257229

انتقاد تند سناتور آمریکایی از عملکرد دولت اوباما در قبال ایران

ساعت 24- رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت امور خارجه و دادگستری کشورش خواست تا تحقیقات درباره موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما انجام شد، از سر بگیرند.

اد رویس
به نوشته نشریه پولتیکو، اد رویس رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پس از انتشار گزارشی در این نشریه مبنی بر اینکه دولت باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا جزئیات کامل قرارداد تبادل زندانیان با ایران را فاش کرده است، از مقامات ارشد دولتی خواست تا تحقیقات درباره مسائل مربوط به ایران را که ممکن است با اجرای توافق هسته ای متوقف شده باشند، از سر بگیرند.

اد رویس این درخواست خود را در نامه ای خطاب به رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و جف شنس دادستان کل آمریکا مطرح کرده و یا استناد به گزارش روز گذشته پولیتیکو از سرگیری تحقیقات درباره شبکه های قاچاق تسلیحات ایرانی که به گفته او، دولت اوباما به طرزی احمقانه آنها را رها کرده بود، شده است.

این مقام آمریکایی در ادامه آورده است که به ویژه درباره گزارش پولیتیکو درباره قصور مقامات وزارت امور خارجه و دادگستری دولت برای رسیدگی به این موضوعات احساس نگرانی می کند.

رویس در نامه خود با بیان اینکه دولت اوباما صدماتی جدی به امنیت ملی آمریکا زده است، مدعی شد: ادامه رویکرد تهاجمی ایران در قبال آمریکا و متحدانش تهدیدی اساسی علیه امنیت ملی ما است که به هوشیاری و دقت بالا نیاز دارد. از این رو مقامات ارشد دولتی باید یک بازنگری گسترده درباره سیاست واشنگتن در قبال تهران و توافق هسته ای داشته باشند.

وی همچنین خواستار باز شدن مجدد پرونده های قضایی آن گروه از ایرانیانی شده است که در دولت اوباما قرار منع تعقیب آنها با انگیزه حصول توافق هسته ای با ایران صادر شد و تاکید کرد که افرادی که در برنامه هسته ای و موشکی ایران مشارکتی داشته اند نیز با هدف قرار گیرند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به نامه اد رویس اعلام کرد: ما نامه نمایندگان ارشد و اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را دریافت کرده ایم. به طور کلی بدون در نظر گرفتن وضعیت شهروندی افراد، ما همچنان متعهد به تحقیق درباره کسانی هستیم که قوانین صادراتی ما را نقض کرده و محدودیت های تجارت آمریکا با ایران را زیر پا گذاشته اند.

وزارت دادگستری آمریکا تاکنون پاسخی به این درخواست رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نداده است.

به گزارش نشریه پولیتیکو در گزارش خود مدعی شد که دولت اوباما پرونده های جنایی مربوط به 14 پناهنده را متوقف کرده و هفت تبعه ایرانی زندانی در آمریکا را با هدف تضمین آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران، آزاد کرده و با این اقدامات خود فریبکاری کرده است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها