رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 257274

دستپاچگی عادل الجبیر درصحبت درباره حمله خان شیخون

ساعت 24- وزیر امورخارجه عربستان سعودی درسخنان خود درباره حمله به خان شیخون دستپاچه شد وگفت پاسخ آمریکا به استفاده از سلاح هسته ای از پایگاه الشعیرات سوریه، متعادل بود.

عادل+الجبیر.jpg
style="text-align:justify">به گزارش پایگاه الوحده، دستپاچگی عادل الجبیر درنشست مشترک مطبوعاتی با سرگئی لاوروف همتای روسی وی بعد از مذاکراتشان در مسکو بود که دراین نشست خبری، وزیر سعودی حمایت خود را از هرگونه تحقیق درباره حادثه خان شیخون اعلام کرد و این مساله با استقبال لاوروف مواجه شد.
الجبیرتحقیق درخصوص حمله به خان شیخون را «مساله ای فنی» خواند و نگرانی ها درباره استفاده از سلاح های شیمیایی را این گونه توجیه کرد که نظام سوریه در سال 2013 ، توافق نامه ای را برای خارج شدن همه نوع سلاح شیمیایی ازاراضی سوریه امضا کرده است.
وی ادامه داد که آن چه اتفاق افتاد، به منزله نقض آشکار این توافق نامه است که نظام سوریه باید بهای آن را بپردازد و تحرکات آمریکا در استفاده از موشک ضد این پایگاه که سلاح هسته ای از آن مورد استفاده قرار گرفت، در مجازات سوریه «متعادل» بود.
وی بلافاصله پس از صحبت از مجازات نظام سوریه از سوی آمریکا گفت که نظام سوریه، اکنون باید ثابت کند که هیچ نوع سلاح شیمیایی دراختیار ندارد، زیرا در جامعه بین الملل این اتفاق نظر وجود دارد که نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده و این مساله با توافقنامه های بین المللی که دمشق امضا کرده، منافات دارد.
الجبیر تاکید کرد تلاش هایی به منظورارائه راه کار مناسب برای تحقیق صورت گرفته است و او به موضع روسیه دراین خصوص گوش فرا داده و امیدوار است که کشورهای ذیربط در نهایت به راه کاری مناسب دست یابند.
اما سرگئی لاوروف درباره نشست بین المللی که الجبیر درباره آن درخصوص گناهکار در خصوص حوادث خان شیخون سخن گفت،ابراز تردید و تصریح کرد مسکو، درباره طرف هایی که قبل از ثابت شدن استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون، نمونه هایی را به لندن و پاریس ارائه کرده اند، سوال های بسیاری دارد.
وی تصریح کرد«غرب از ارائه واقعیت ها درباره رویدادهای خان شیخون به روسیه به بهانه لزوم تضمین محرمانه ماندن اطلاعات خودداری می کند».
لاوروف افزود: به ما گفتند که دوستان آمریکایی، ادله مستندی دراختیار دارند که شامل فهرستی از اسامی مسئولان سوری است که درباره استفاده از سلاح شیمیایی و دیگر واقعیت های مربوط به حوادث 4 آوریل تصمیم گیری کرده اند وطبیعی است که آن ها نمی توانند چنین واقعیت هایی را به بهانه محرمانه بودن ارائه کنند.
وی تاکید کرد: ما نمی توانیم بر اساس اصل قهرمانی که نقش آن را آرنولد شوارتزینگربازی کرد یعنی " به من اعتماد کن" ، عمل کنیم ، بلکه ترجیح می دهیم اصلی که رونالد ریگان ارائه کرد، یعنی «اعتماد کن ولی بیازمای» را امتحان کنیم.

العالم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها