رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 257418

ترقی: با رد احمدینژاد دغدغه‌مان تا اندازه‌ای رفع شد

ساعت24-«رد صلاحیت احمدی‌نژاد تاثیر چندانی بر من نداشت. البته کمی دغدغه داشتیم ولی دغدغه‌مان تا اندازه‌ای رفع شد. دغدغه نسبت به حضور احمدی‌نژاد در انتخابات و تکرار همان شیوه مناظرات گذشته از سوی وی و این که تکرار آن جور مناظره‌ها، چه اصطکاک‌هایی بین مردم و چه وضعی در جامعه ایجاد می‌کند.»

حمیدرضا ترقی اگر چه مایل نبود درباره احمدی‌نژاد و شورای نگهبان حرفی بزند، ولی نهایتا سوالات مربوط به رد صلاحیت احمدی‌نژاد را بی‌پاسخ نگذاشت. او به عنوان اصولگرایی که سال‌ها حامی احمدی‌نژاد بود، اکنون از رد صلاحیت احمدی‌نژاد خرسند است. ترقی در این مصاحبه، ابتدا گفت دلایل رد صلاحیت‌ها ربطی به افکار عمومی ندارد ولی در پایان به این نکته اشاره کرد که سیاست‌های کلی انتخابات، که از سوی رهبری نظام ابلاغ شده، اقناع افکار عمومی در قبال تصمیمات شورای نگهبان را ایجاب می‌کند.

این پرسش و پاسخ در ادامه می‌آید:

مطابق پیش‌بینی اکثر ناظران سیاسی، محمود احمدی‌نژاد رد صلاحیت شد. با توجه به این که احمدی‌نژاد دو دوره رییس‌جمهور کشور بود و محکومیتی هم در دادگاه نداشت، به نظرتان چرا رد صلاحیت شد؟

دلایلش را باید شورای نگهبان بگوید. به ما ربطی ندارد.

شما به عنوان فعال و تحلیل‌گر سیاسی فکر می‌کنید چرا احمدی‌نژاد رد صلاحیت شد؟

من قضاوتی نمی‌کنم. شورای نگهبان اعلام کرده است که احراز صلاحیت می‌کند نه رد صلاحیت. بنابراین احمدی‌نژاد رد صلاحیت نشد و این تعبیر اصلا تعبیر غلطی است.

صلاحیت احمدی‌نژاد قبلا دو بار احراز شده بود. چرا این‌ بار احراز نشد؟

شورای نگهبان اعلام کرده که هر فردی برای همان دوره احراز می‌شود و ممکن است برای دوره‌های بعدی، به دلیل گزارش‌هایی که به دست این شورا می‌رسد، صلاحیت آن فرد احراز نشود.

یعنی صلاحیت احمدی‌نژاد در این دوره به دلیل عملکردش در دوران ریاست‌جمهوری احراز نشد یا به دلیل مواضعش در چهار سال اخیر؟

من که سخنگوی شورای نگهبان نیستم و در جریان پرونده آقای احمدی‌نژاد هم قرار ندارم. این مسائل بر عهده شورای نگهبان است و دخالت مطبوعات هم در این مسائل درست نیست.

به هر حال احمدی‌نژاد از نظر هوادارانش ٢٤ میلیون رأی داشت در سال ٨٨. در سال ٨٨ گفته می‌شد ابطال پیروزی احمدی‌نژاد یعنی وتوی جمهوریت. به نظرتان الان که احمدی‌نژاد حذف شده، آن جمهور ٢٤ میلیونی در غیاب نماینده سیاسی‌اش چه کار باید بکند؟

اگر می‌خواهید فقط درباره احمدی‌نژاد بپرسید، من به سوالات‌تان جواب نمی‌دهم. این سوالات ربطی به رسانه‌ها ندارد که بخواهند به آن دامن بزنند و جوسازی کنند.

چون سوالی است که در افکار عمومی وجود دارد، رسانه‌ها هم به آن می‌پردازند طبیعتا.

مگر هر سوالی که در افکار عمومی وجود دارد، در روزنامه‌ها باید مطرح شود؟ طبق قانون، شورای نگهبان باید دلایل احراز نشدن صلاحیت احمدی‌نژاد را به خود او اطلاع دهد. نیازی نیست این دلایل در روزنامه‌ها مطرح شود.

این سوال هم در افکار عمومی به ویژه در فضای مجازی وجود دارد که چرا پس از تایید نشدن صلاحیت احمدی‌نژاد، نیروهای پلیس در محله او به شکل گسترده‌ای حضور یافتند.

به هر حال همه کسانی که در مظان نامزد شدن هستند، مسوولان امنیتی کشور باید مراقبت‌های حفاظتی لازم را از آنها داشته باشند.

یعنی آن همه پلیس برای حفاظت از احمدی‌نژاد در محله نارمک جمع شدند یا برای این که از هر‌ گونه اقدام نسنجیده احتمالی احمدی‌نژاد و طرفدارانش ممانعت کنند؟

نمی‌دانم. اینها دیگر مسائل امنیتی است و مسوولان امنیتی باید به آن پاسخ دهند.

به نظرتان در این انتخابات، با توجه به تقابل روحانی و جهانگیری با رییسی و قالیباف، آن دو قطبی‌ای که نباید ایجاد می‌شد، ایجاد شده است؟

نه، دو قطبی ایجاد نشده. حتی اگر احمدی‌نژاد هم می‌آمد معلوم نبود آن دو قطبی شکل بگیرد.

درباره نامزد حزب خودتان، مصطفی میرسلیم، چه نظری دارید؟

آقای میرسلیم قبلا در بین عموم مردم چندان شناخته نشده بود ولی در این مدت در سطح کشور بیش از پیش شناخته شده است و طبعا مناظره‌ها می‌تواند نقش موثری در ارتقای جایگاه ایشان در افکار عمومی داشته باشد. میرسلیم تنها نامزد حزبی این انتخابات است. سایر نامزدها از دل هیچ حزبی بیرون نیامده‌اند. بنابراین حضور آقای میرسلیم در این انتخابات به سود تحزب و کار حزبی در کشور است.

به نظرتان بین قالیباف و رییسی، نهایتا یک نفر به سود دیگری کناره‌گیری می‌کند یا نه و اگر هر دو باقی بمانند، کدام یک کاندیدای اصلی اصولگرایان است؟

هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. باید مناظره‌ها انجام شود و موقعیت این دو نفر در افکار عمومی روشن شود.

چهار سال قبل هم قرار بود نهایتا بر اساس گرایش افکار عمومی، همه نامزدهای اصولگرا به نفع محبوب‌ترین آنها کنار برود اما این طور نشد. فکر می‌کنید امسال هم در بر همان پاشنه بچرخد؟

تجربه آن دوره، الان مورد توجه اصولگرایان قرار دارد و راهکارهایی را در نظر گرفته‌اند که وضعی که در سال ٩٢ حادث شد، این دوره تکرار نشود.

ین هم سوالی است که چرا صلاحیت آقای غرضی چهار سال قبل احراز شد و این دوره نه. مگر آقای غرضی در این چهار سال چه خبطی کرده؟ این امر برای خود شما عجیب نیست؟

نه! بالاخره سن افراد بالا می‌رود و شرایط فرق می‌کند. سیاست‌هایی هم که مقام معظم رهبری درباره انتخابات ابلاغ کرده‌اند، طبیعتا بر تصمیمات شورای نگهبان تاثیر می‌گذارد.

شاید هم چون ثبت نام نامزدهای ریاست‌جمهوری در اثر هجوم داوطلبان نامربوط حالتی کمیک پیدا کرد، با توجه به سخنان آقای غرضی در مناظره‌های سال ٩٢، شورای نگهبان نخواست که مناظره‌های ریاست‌جمهوری هم حالت کمیک پیدا کند!

دلایل کنار رفتن آقای غرضی را خود شورای نگهبان باید اعلام کند ولی اگر قرار باشد این شورا سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات را ملاک قرار دهد، باید در همه احراز صلاحیت‌های گذشته‌اش تجدید نظر کند و بر اساس مبانی جدیدی تصمیم‌گیری کند. در این زمینه، شورای نگهبان از صاحبنظران استعلام کرد تا مباحث خود اعضای شورا تکمیل شود. تصور ما این بود که شورای نگهبان ملاک‌های جدید را اعلام می‌کند تا افرادی که فاقد سابقه سیاسی یا مذهبی یا اجرایی هستند، داوطلب مقام ریاست‌جمهوری شوند ولی در این زمینه به نظر می‌رسد تا حدی کم‌کاری شده است و جامعه با ملاک‌هایی که برای خود شورای نگهبان روشن است، آشنایی ندارد و به همین دلیل انبوهی از افراد فاقد صلاحیت ریاست‌جمهوری، در این انتخابات ثبت نام کردند.

اگر فقدان سابقه سیاسی و اجرایی معیاری برای رد صلاحیت افراد است، به نظرتان آقای رییسی چرا تایید شدند؟ چون ایشان هم فاقد سابقه سیاسی و اجرایی است.

این که شما می‌فرمایید آقای رییسی سابقه سیاسی نداشته، حرف کاملاً بی‌اساسی است. مگر می‌شود کسی که حداقل ١٠ سال مسوول بازرسی کل کشور و در بسیاری از حوزه‌های امنیتی بوده، سیاسی نبوده باشد و از مسائل سیاسی کشور مطلع نباشد؟

آقای رییسی در سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه حضور داشتند و الان هم تولیت آستان قدس رضوی‌اند ولی آقای میرسلیم می‌تواند بگوید وزیر دولت هاشمی و سال‌ها هم عضو حزب موتلفه بوده است.

نوع کارکرد سیاسی را با سابقه سیاسی مخلوط نکنید. باید دید آن چه برای پست ریاست‌جمهوری لازم است، فعالیت سیاسی حزبی است یا اطلاعات و آگاهی سیاسی؟ در ذیل مفهوم «رجال سیاسی» ذکر نشده است که رجل سیاسی کسی است که عضو احزاب سیاسی بوده باشد یا فلان مقام سیاسی در کارنامه‌اش دیده شود.

با همین منطق، آقای زاکانی هم باید تایید صلاحیت می‌شد اما زاکانی صلاحیتش احراز نشد و صلاحیت رییسی احراز شد.

بله، اظهارنظر درباره این امور نیازمند دسترسی به مدارکی است که شورای نگهبان در اختیار دارد.

فکر نمی‌کنید لازم است شورای نگهبان کمی هم درباره نحوه تصمیم‌گیری‌اش به افکار عمومی توضیح دهد تا این همه سوال بی‌جواب شکل نگیرد؟

در سیاست‌های کلی انتخابات، که آقا ابلاغ کرده‌اند، به این نکته هم پرداخته شده که شورای نگهبان باید نسبت به اقناع افکار عمومی جامعه اقدام کند.

محمود احمدی‌نژاد سال‌ها رییس‌جمهور محبوب جناح سیاسی شما بود...

محبوب جناح ما نبود. فقط در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش محبوب جناح سیاسی ما بود. بعدش دیگر نه.

بالاخره احمدی‌نژاد تا سال ٩٠ مورد حمایت جناح اصولگرا بود.

تا سال ٨٨. نهایتا ٨٩!

وقتی که مطلع شدید فردی که پنج سال رییس‌جمهور محبوب شما بود، ردصلاحیت شده، احساس‌تان چه بود؟

ما تابع قانون هستیم. مثل اصلاح‌طلب‌ها نیستیم که اگر قانون برخلاف نظر ما حکم کرد، اردوکشی خیابانی کنیم.

شخصا از رد صلاحیت احمدی‌نژاد ناراحت شدید یا برای‌تان بی‌تفاوت بود یا این که خوشحال شدید؟

تاثیر چندانی بر من نداشت. البته کمی دغدغه داشتیم ولی دغدغه‌مان تا اندازه‌ای رفع شد.

دغدغه نسبت به چی؟

نسبت به حضور احمدی‌نژاد در انتخابات و تکرار همان شیوه مناظرات گذشته از سوی وی و این که تکرار آن جور مناظره‌ها، چه اصطکاک‌هایی بین مردم و چه وضعی در جامعه ایجاد می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها