رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 257621

درخواست جدید دولت آمریکا از ایران

ساعت 24-مقامات دولت دونالد ترامپ گفته‌اند در نشستی با همتایان ایرانی‌شان خواستار آزادی دو زندانی آمریکایی شدند.

به گزارش دیلی‌میل، مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفته است که در حاشیه نشستی که با دیپلمات‌های ایرانی درباره اجرای توافق هسته‌ای وجود داشته است، از دیپلمات‌های ایرانی درخواست شده تا مقدمات آزادی دو آمریکایی که به اتهام جاسوسی در تهران در بازداشت به سر می‌برند، فراهم شود.

این نشست نخستین جلسه‌ میان دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی از زمان ورود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به کاخ سفید است.

درخواست دولت جدید آمریکا از ایران برای آزادی دو آمریکایی در حالی مطرح شده است که پیش‌تر ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری از برنامه دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای آزادی هفت زندانی آمریکایی در مقابل چند زندانی ایرانی به شدت انتقاد کرده بود.

همچنین آن موقع رسانه‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان به ویژه وال استریت ژورنال در مجموعه‌ای از گزارش‌ها، اوباما را متهم کردند که در مقابل آزادی اتباع آمریکایی به ایران باج داده است.

دولت اوباما در مقابل ضمن رد انتقادهای مخالفان اعلام کرد که پول پرداختی به ایران، بابت طلب تهران از آمریکا درخصوص خریدهای نظامی رژیم سابق تهران بوده است.

پس از پرداخت پول خرید شماری جنگ افزارهای نظامی از سوی دولت شاهنشاهی ایران به آمریکا، انقلاب 1979 (1357) در ایران شکل گرفت و به دلیل مناقشه میان دولت جدید ایران و آمریکا، این جنگ افزارهای نظامی هرگز به ایران داده نشدند.

با تشکیل دیوان داوری ایران و آمریکا برای رسیدگی به اختلافات دو طرف، دولت ایران موضوع خرید تجهیزات نظامی خود را در این دیوان مطرح کرد.

تونر در نشستی در اتریش گفت که هیات نمایندگی آمریکا در مذاکره با طرف ایرانی، نگرانی‌ها در خصوص بازداشت اتباع آمریکایی را مطرح کرده است و از ایران خواسته تا فورا این افراد را آزاد کرده تا به جمع خانواده‌هایشان بپیوندند.

تونر از سیامک نمازی، تاجر ایرانی- آمریکایی و پدر 81 ساله‌اش باقر نمازی که در ایران به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» محکوم شده‌اند، نام برده است.

تونر همچنین در این نشست از کارمند سابق پلیس فدرال آمریکا اف‌بی‌آی یعنی رابرت لوینسون یاد کرده که 10 سال پیش مفقود شده است.

او در این‌باره گفت: «ایران متعهد شده است که با آمریکا برای بازگشت لوینسون به آمریکا همکاری کند و ما خواستار آن شدیم که ایران این تعهدش را به نحو کاملی به اجرا درآورد.»

این در حالی است که تهران همواره اتهام‌های آمریکا مبنی بر اطلاع از محل اختفا یا بازداشت لوینسون را رد می‌کند.

آمریکا مدعی است که لوینسون آخرین بار در جزیره کیش در جنوب ایران دیده شده است.

آنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها