رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 257715

تحلیل ساعت 24 از نتایج مناظره نخست

نقد کارنامه در دستور کار بود نه نقد برنامه

ساعت24-حالا در ساعت 9 صبح روز شنبه 9 اردیبهشت ماه با نگاهی حتی از سر اشاره به دهها سایت و خبر گزاری و هزاران کانال تلگرامی و روزنامه های صبح روز شنبه می توان داوری کلی درباره نتایج مناظره دیروز 6 کاندید داشت .

اسحاق+جهانگیری.jpg
بیشترین خرسندی از سوی طرفداران رییس جمهور این است که اسحاق جهانگیری معاون اول وی با تیزهوشی و موقعیت شناسی و سخنان از پیش اندیشیده توانست محمد باقر قالیباف که تلاش کرد خود را رقیب اصلی روحانی نشان دهد را از صحنه خارج کند . برخی داوری ها ی هوشمندانه تر اما این است که شاید کار قالیباف در مواجه رو دررو با روحانی و فاش گویی خارج از عرف و تقلید همزمان از نخست وزیر دوران جنگ محمود احمدی نژاد رییس دولتهای سابق می خواست با این رفتارش مسیربعدی رییسی باشد . برخی تحلیلگران عقیده دارند این همه فاش گویی ودرشت گویی قالیباف با هر دلیل که باشد به زیان او تمام شده است و او دست کم تا اینجای کار قافیه را به حریف خود باخته است . رییسی،میرسلیم و هاشمی طبا اما به هر ترتیب که بود خود را خارج از منازعه قرار دادند و رفتارشان با رفتار قالیباف که انتحاری بود تفاوت داشت . آنچه که اما به طور آشکاری در مناظره روز نخست به چشم آمد نقد کارنامه بود نه نقد برنامه ها قالیباف با یورش های کارنامه دولت را با چالش مواجه کرد و روحانی و جهانگیری نیز کارنامه شهردار تهران را نقد اساسی کردند . واقعیت این است که در مناظره روز نخست هرگز آشکار نشد که مخالفان و منتقدان حسن روحانی یعنی آقایان رییسی ،قالیباف و میر سلیم چه برنامه ای برای آینده کشور دارند . یکی دیگر از نقاط درخشان مناظره دیروز را می توان به آثار و پیامدهای آشوب طلبی تندخوها بر تامین سرمایه و ثروت درآمد از مسیر جذب گردشگرعنوان کرد .آنجایی که جهانگیری با عصبانیت از قالیباف پرسیده که فرد مهاجم به سفارت عربستان که اکنون 2 سال است شرایط را برای ایران نامساعد می کند در ستاد کدام فرد فعالیت دارد ،در حقیقت قصد داشت از تعامل با خارجی ها به مثابه یک ابزار جذب سرمایه نام ببرد.پس از مناظره روز گذشته اما یک ابهام پدیدار شد و آن چگونه فعالیت معاون اول در مقام یک مدعی برای کسب منصب ریاست جمهوری است . قالیباف از این نقطه ضعف استفاده کرد که جهانگیری به زعم اینکه می داند تاآخر نمی خواهد بایستد چرا در مناظره ها حاضر شده و این یک کار غیر اخلاقی است . شاید پاسخ قاطع جهانگیری مبنی بر این که می خواهد حرف اصلاح طلبان را بزند عده ای را خرسند و متقاعد کرده با شد اما در اصل سخن قالیباف نکاتی از حقیقت دیده می شود و بهتر بود جهانگیری به واقعیت هایی که پیش از اعلام نتایج آرای شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت ها بر سر زبان ها بود اشاره کوتاهی می کرد . از نکات جذاب بحث های دیروز اما این بود که شهردار تهران شمشیر خود را درباره صاحبان سرمایه از رو بست و با تکه تکه کردن جامعه به 4 درصد و 96 درصد و اینکه اگر بر سر کار آید آن 4 درصد را چه خواهد کرد نشان داد هنوز رگه های دیدگاه مارکسیستی در جامعه وجود دارد . البته پاسخ روحانی به او که اگر مخالف 4د رصد ثروتمند است چرا به آنها مجوز برج سازی می دهد تا اندازه ای کار را تصحیح کرد اما جهانگیری و روحانی می توانستند این دیدگاه و ی را که نزدیک به دیدگاه هوگوچاوز بود نقد کرد ه و نشان دهند که او فردی با تمایلات پوپولیستی –مارکسیستی است .

رییسی اما دیروز تلاش کرد ضمن اینکه فقط حرفهای کلی خود را می زند تفاوت رفتارو گفتارش با قالیباف را نشان دهد و هیچ کمکی به قالیباف انجام نداد . این کار رییسی با هر تحلیلی رخ داده باشد نشان می دهد او هوشمندانه عمل کرده است و تا جایی که بتواند از رودررویی افراطی پرهیز خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها