رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 258460

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی از نگاه دانشجویان بین المللی

ساعت 24-بهترین شهرهای دنیا برای زندگی کدامند؟ سوالی که همواره مورد بحث باقی مانده، اما فهرست رده بندی QS امسال با بررسی نتایج نظرسنجی از دانشجویان، بهترین شهرهای دنیا از نگاه دانشجویان را انتخاب کرده است.

23
موسسه QS یکی از مشهورترین بنیادهای بررسی نهادهای آموزشی و تحصیلی در دنیاست. فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان که هرساله توسط این موسسه منتشر می‌شود، مبنای انتخاب بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل قرار می‌گیرد. در کنار این فهرست، بررسی‌های دیگری نیز توسط این بنیاد صورت گرفته و نتایج آن هرساله منتشر می‌شود. امسال در رده بندی بهترین شهرهای دانشجویی QS، شاخص جدیدی به نام نظر دانشجویان را اضافه شده که بر پایه‌ی نمره‌ و نظر دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که تحصیلاتشان را به تازگی به پایان برده‌اند، منتشر می‌شود. نتایج منتشر شده در این نظرسنجی در برخی از موارد، غافلگیرکننده است و نشان می‌دهد که سرامدترین و پرطرفدارترین شهرهای دنیا (همچون لندن، پاریس، نیویورک‌ و ...) برای زندگی دانشجویی در حد و اندازه‌ای که انتظار می‌رود نیستند، در مقابل دانشجویان از شهرهای کم‌نام و نشان‌تری راضی‌ترند. در این نظر سنجی که در فاصله زمانی دسامبر ۲۰۱۶ تا ژانویه‌ی ۲۰۱۷ انجام شد، بیش از ۱۸ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در هشت دسته به شهر محل تحصیل خود امتیاز دادند:

    • هنر و فرهنگ
    • مناسب بودن هزینه‌ها
    • جریان زندگی در شب
  • فرصت‌های شغلی و استخدام
  • تنوع نژادی مردم
  • مدارا و ظرفیت مردم برای پذیرش دیگر فرهنگ‌ها
  • سادگی گردش در شهر
  • خونگرمی مردم

و نیز از آنان پرسیده شد که آیا پس از فارغ‌التحصیلی تمایل دارند در شهر بمانند یا نه. همراه با کجارویی‌ها به استقبال این فهرست می‌رویم:

۱. اتاوا

 اتاوا

پس از بررسی نظرسنجی و ترکیب نمره‌ها، بالاترین نمره‌ی کلی به اتاوا پایتخت کانادا رسید. شهری که با جمعیت نزدیک به ۱.۲ میلیون تن در دامنه‌ی کلان‌شهری خود از کوچک‌ترین شهرهای حاضر در این فهرست است. اتاوا شاهدی است بر این مدعا که همیشه برتری به بزرگی نیست. این شهر، به ویژه در خونگرم بودن و برتافتن فرهنگ‌ها و جریان زندگی در شب نمراتی بالا کسب کرد (که مورد جریان زندگی در شب این شهر کمتر قابل پیش‌بینی بود). دانشجویان شرکت‌کننده در این نظرسنجی فرهنگ دانشجو محور این شهر، محیط چند فرهنگی و دو زبانه‌ی آن و فرصت‌های کسب تجربه در دولت و بخش‌های دیگر را ستودند.

۲. پراگ

پراگ

دومین شهر این فهرست، پایتخت جمهوری چک است که به معماری فریبنده و تاریخی، جریان پرشور زندگی در شب و هزینه‌های پایینش شهرت دارد. پراگ بالاترین نمراتش را در هنر و فرهنگ، سادگی گردش در شهر، مناسب بودن هزینه‌ها و تنوع نژادی مردم به دست آورده است. دانشجویان از زیبایی شهر، قرارگیری در قلب اروپا، پایین بودن هزینه‌ها و طیف وسیع تفریحات، دیدنی‌ها و خوردنی‌های شهر ستایش کردند.

۳. شانگهای

 شانگهای

شانگهای پس از توکیو بزرگ‌ترین شهر این فهرست است. شاید فکر کنید گردش در این شهر بزرگ حکم یک کابوس را دارد ولی جالب است بدانید شانگهای بهترین ترازش را در دسته‌ی سادگی گردشدر شهر گرفته است. این شهر همچنین درج ریان زندگی در شب، خونگرمی و هنر و فرهنگ نمرات خوبی کسب کرده است. شرکت‌کنندگاندر این نظرسنجی غذاهای شهر، فرصت ملاقات افرادی با ریشه‌هاینژادی ناهمسان و شور تحصیل در شهری با فرصت‌ها و تأثیرگذاری‌ در سطح بین‌المللی را ستودند.

۴. (مشترک) برنو

برنو

برنو، شهر دیگری از جمهوری چک، بسیار کمتر از پراگ شناخته شده است اما در رقم زدن یک تجربه‌ی دانشجویی عالی کمابیش همسنگ پایتخت است. این شهر در برتافتن و ظرفیت مردم و سادگی گردش در شهر نمراتی بی‌اندازه بالا گرفته و نمرات زندگی شبانه‌ و مناسب بودن هزینه‌هایش نیز عالی است. دانشجویان از جذابیت شهر و همچنین جامعه‌ی دانشجویی بزرگ و جو دوستانه‌ی آن ستایش کردند.

۴. (مشترک) مونترال

مونترال

مونترال نیز بر پایه رأی دانشجویان رده‌ی چهارم را در اختیار دارد. البته امسال این شهر در بهترین شهرهای دانشجویی QS در رده بندی مجموع (هنگامی که دسته‌ی نظر دانشجویان با پنج دسته‌ی دیگر تجمیع شده) رده‌ی نخست را از آن خود کرد. جای شگفتی نیست که مونترال به عنوان پایتخت فرهنگی کانادا یکی از بالاترین نمرات را در هنر و فرهنگ دارد، افزون بر این‌که در خونگرم بودن، هزینه‌های مناسب و تنوع نژادی مردم امتیاز مناسبی گرفته است. شرکت‌کنندگان نظرسنجی طیف وسیع فعالیت‌ها در شهر، محیط چندفرهنگی و مهمان‌نواز و جو دانشجویی مهیج آن را ستایش کردند (در این میان از پوتین (POUTINE)، غذای فست‌فودیِ دوست‌داشتنی کانادا هم یاد شده است).

۴. (مشترک) ناتینگهام

ناتینگهام

بالاترین شهر بریتانیا در این نظرسنجی دانشجویی ناتینگهام است. این شهر که به ویژه در مدارا و ظرفیت نمره‌ی بالایی کسب کرده، در سادگی گردش، هنر و فرهنگ و خونگرم بودن نیز نمرات خوبی گرفته است. دانشجویان از «حس کالجی و دانشجویی شهر»، فضاهای سبز، نایت‌لایف و هزینه‌ی پایینش در سنجش با دیگر شهرهای بریتانیا خشنود بودند.

۷. بوستون

بوستون

بوستون که در بین شهرهای آمریکا هم در بهترین شهرهای دانشجویی QS در مجموع و هم در دسته نظر دانشجویان اول است، شهری است با اندازه‌ی متوسط (با جمعیت نزدیک به ۴.۶ میلیون نفر) که بهترین جنبه‌های زندگی در شهر بزرگ را با یک حس شهرکی در هم آمیخته است. بالاترین نمره‌ی بوستون مربوط به خونگرم بودن است و در سادگی گردش و هنر و فرهنگ نیز نمراتی بالا به دست آورده است. شرکت‌کنندگان بر احساس آسایش و مهمان‌نوازی شهر، چشم‌اندازهای تماشایی و محیط علمی پیشرو آن تأکید داشتند.

۸. (مشترک) سئول

سئول

پایتخت کره‌ی جنوبی امسال با شش پله صعود در شاخص بهترین شهرهای دانشجویی QS، رده‌ی چهارم را به خود اختصاص داده است. سئول که به ۷‌روزه و۲۴ساعته بودن شناخته شده است تعجبی ندارد که بالاترین ترازش را در نایت‌لایف گرفته باشد و در سادگی گردش و هنر و فرهنگ نیز نمره‌ی خوبی کسب کرده است. دانشجویان تنوع فعالیت‌ها و فرصت‌ها در این شهر را ستودند و بر امنیت و آسایش شهر نیز تأکید داشتند. سئول همچنین در دسته‌ی «ماندن پس از فارغ‌التحصیلی» رده‌ی نخست را داراست و درصد بالایی از شرکت‌کنندگان نظرسنجی قصد داشتند پس از تحصیل در آنجا بمانند، یا مانده بودند.

۸. (مشترک) کیوتو - اوساکا - کوبه (کیهانشین KEIHANSHIN)

کیهانشین

کیوتو و اوساکا و کوبه هر کدام شهری جداگانه‌ هستند، اما دامنه‌ی کلان‌شهری مشترکشان( که معادل شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است) با نام کیهانشین شناخته می‌شود. این شهرها (با جمعیت روی هم بیش از ۱۹ میلیون نفر،) بالاترین نمرات خود را در هنر و فرهنگ و پس از آن در سادگی گردش و مدارای مردم گرفته‌اند. دانشجویان تعادل زندگی شهری و مناظر طبیعی زیبا، فرصت‌ کشف تاریخ و سنن پرمایه این منطقه را در کنار بهره بردن از سبک زندگی دانشجویی مدرن ستایش کردند.

۱۰. تایپه

تایپه

پایتخت تایوان بهترین امتیازش را در خونگرمی مردم دارا است و نیز در مناسب بودن هزینه‌ها کم‌وبیش امتیازی مشابه کسب کرده است. شاید اگر دانشجویان کمی صادقانه‌تر نمره دهند، تایپه بهترین امتیازش را در مناسب بودن هزینه‌ها کسب کند، دسته‌ای که دانشجویان در آن به طور ویژه‌ای تمایل به دادن امتیاز بالا ندارند، موضوعی که قابل درک است. سیستم حمل و نقل کارآمد، غذاهای متنوع و جاذبه‌های تفریحی از مواردی است که دانشجویان را به تابپه متمایل می‌سازد.

از شهرهای جالب توجه دیگر در این فهرست می‌توان نام‌های ذیل را به خاطر سپرد:

ریاض: رده‌ی نخست در فرصت‌های شغلی و استخدام

وین: رده‌ی نخست در هنر و فرهنگ

کانبرا: رده‌ی نخست در خونگرمی مردم

بریزبن: رده‌ی نخست در تنوع نژادی مردم

نانجینگ: رده‌ی نخست درمدارا و ظرفیت مردم برای پذیرش دیگر فرهنگ‌ها

اُسلو: رده‌ی نخست در سادگی گردش در شهر

کجارو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها