رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 258649

طرح اروپایی تصفیه فاضلاب شهری بدون مصرف انرژی

ساعت 24-محققان طرحی اروپایی در اسپانیا مشغول آزمایش روی این موضوع هستند که چگونه می توان با استفاده از الکتروباکتری روشهایی برای تصفیه آب پیدا کرد که با محیط زیست سازگار باشد.باکتریهایی را که ضمن تجزیه مواد آلی زائد الکتریسیته تولید می کنند، می توان در تصفیه آب به کار برد.

25425
دانشمندان طرحی اروپایی می خواهند از الکتروباکتری برای تصفیه آب استفاده کنند.در اینجا از بوی فاضلاب و پشه و مگس خبری نیست. ساختمانها هم به ساختمانهای صنعتی شباهتی ندارد. پسابهایی که از شهر به این محل جاری می شود، به شیوه ای طبیعی و توسط میکروارگانیسم (میکروبهای) زیرزمین تصفیه و پالایش می شود. روشی قدیمی که با تحقیقاتی که اخیرا انجام شده بهتر شده است.
مزیت استفاده از الکترو باکتری در تصفیه آب
الکتروباکتریها وقتی از محیط خارج شود، قادرند آب را ۱۰ برابر سریعتر از معمول تصفیه کنند. به همین دلیل هم محل تصفیه آب به جای شن با موادی پر شده است که هادی جریان الکتریسیته هستند.آبراهام استو نونز، محقق بیوتکنولوژی زیست محیطی و مسئول هماهنگ کننده این طرح درباره این روش می گوید: «پسابها وارد سیستم می شود. به هیچ منبع خارجی برای تامین انرژی نیاز نیست. الکتروباکتریهایی که می توانند الکتریسیته تولید کنند وارد واکنش با این مواد می شوند. این باکتریها سطح مواد هادی الکتریسیته را می پوشانند. این مواد مانند یک تکیه گاه فیزیکی عمل کرده و همزمان باعث تسریع فرایند متابولیک پالایش آب می شود. نتیجه، آب کاملا پالایش شده ای است که بدون مصرف انرژی به دست می آید.»سیستمهای جمع و جور و کوچکی مثل این سیستم تصفیه آب به درد مناطق کم جمعیت می خورد. فاضلاب پس از خروج از مخزن سپتیک، از فیلترهای گیاهی ای عبور داده می شود که می تواند تا ۲۵هزار لیتر آب مناسب برای آبیاری مزارع در روز تولید کند.خوان خوزه سالاس رودریگز، مدیر مرکز تحقیقاتی فناوریهای جدید تصفیه آب در اسپانیا می گوید: «استفاده از این فناوری تنها منحصر به اینجا نمی شود و می توان آن را در سراسر جهان به کار برد. همانطور که ثابت شده است این روش در مناطقی که آب و هوای سرد دارند بدون هیچ مشکلی کار می کند. فراموش نکنیم که زیست توده هایی که آب را پاک می کنند زیر لایه های خاک قرار دارند، در نتیجه در دمای کم هم می توانند کار کنند و به همین شکل آب را تصفیه کنند.»
رسانای الکتریسیته ازران قیمت برای تصفیه آب
محققان این طرح اروپایی در دانمارک برروی مواد مختلف رسانای الکتریسیته کار می کنند که هم جریان الکتریسیته را به خوبی از خود عبور دهد و هم ارزان قیمت باشد.کارلوس آریاس، محقق زیست شناسی آبزیان از دانشگاه «آرهوس» در دانمارک می گوید: «ماده ای که به کار می بریم پسماند نفتی است. باکتریهای الکتریکی به سطح آن میپ چسبد. این ماده یک رسانا است، در نتیجه جریان الکتریسیته در سطح آن به تجزیه و شکستن مواد آلی کمک می کند.»محققان با کمک الکترودهای شیشه ای جریان برق تولید شده را اندازه گیری می کنند. آنها همچنین نمونه های مختلفی از آب پالایش شده را بررسی می کنند تا ببینند آب تا چه میزان پاک شده است.کارلوس آریاس در این زمینه می گوید: «برای اینکه بدانیم کدام ماده در کدام ستون بازدهی بیشتری دارد باید دریچه هایی (سوپاپهایی) در سطوح مختلف بگذاریم تا همبستگی بین جریان الکترونها و میزان پاک شدن آب را پیدا کنیم.»یافتن مواد بهتر برای این روش سریع و پاک تصفیه پساب، به تحقیقات بیشتری نیاز هست. دانشمندان امیدوارند این فناوری درسرتاسر جهان با استقبال روبرو شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها