رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 259574

6دلیل برای بدخوابی بیشتر زنها به مردها

ساعت 24-بر اساس پژوهش‌تازه‌ای از دانشگاه لایپزیگ آلمان شمار زنانی که به بدخوابی یا کم‌خوابی دچار هستند، به مراتب بیشتر از مردان است. کارشناسان دلایل گوناگونی را برای این پدیده عنوان می‌کنند.

254
پژوهشگران حوزه خواب دانشگاه لایپزیگ پس از آزمایش بر روی ۱۰ هزار نفر به این نتیجه رسیده‌اند که بیش از یک سوم آلمانی‌ها دچار اختلالات خواب هستند: ۴۲ درصد زنان و ۲۹ درصد مردانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، بد می‌خوابند.تحقیقات دانشگاه آلمانی بر نتایچ پژوهش‌های گوناگونی که تاکنون در کشورهای دیگر صورت گرفته‌اند، مهر تایید زده است.مجله آلمانی‌زبان فوکوس به نقل از هانس گونتر وس، کارشناس موسسه تحقیقاتی اختلالات خواب آلمان، ۶ دلیل را برای بدخوابی یا کم‌خوابی بیشتر در زنان نسبت به مردان عنوان کرده است:
یک: کنارزدن مشکلات
کارشناس آلمانی می‌گوید، برای راحت خوابیدن باید آسایش روحی و جسمی داشت. اگر انسان هنگام خواب به مشکلات خانوادگی یا کاریش فکر کند، دچار اختلال خواب می‌شود. به همین دلیل کنارگذاشتن مشکلات در پایان روز باعث می‌شود که انسان زودتر و بهتر بخوابد.وس معتقد است که زنان به دلایل تاریخی، خود را نسبت به جامعه و به‌ویژه خانواده موظف می‌دانند، در حالی که مردان در طول زمان عادت کرده‌اند، مشکلات را حتی اگر قابل حل نباشند، به راحتی کنار بزنند و از خود سلب مسئولیت کنند.
دو: میراث عصر حجر
به گفته هانس گونتر وس، آزمایش‌هایی که تاکنون بر روی زنان صورت گرفته بیانگر این واقعیت هستند که زنان هنگام تنهایی بهتر می‌خوابند. علت این امر، احساس مسئولیت آنها در برابر خانواده است، مسئولیتی که از عصر حجر باقی‌مانده‌. آن زمان زنان در خانه مسئولیت خانواده و افروخته‌ماندن آتش را به عهده داشتند. به همین دلیل، وقتی که زنان در جمع خانواده می‌خوابند، این حس مسئولیت اجتماعی، ناخودآگاه ذهن آنها را مشغول می‌کند.در دوران سنگی مردان به صورت گروهی به شکار می‌رفتند و در میان گروه احساس امنیت و آرامش می‌کردند و این حس تاکنون دوام آورده است. به همین دلیل آنها در کنار همسرشان راحت‌تر می‌خوابند.
سه: خرناس
بر اساس آمار رسمی، حدود یک سوم آلمانی‌ها خر و پف می‌کنند. شمار مردانی که خرناس می‌کشند به مراتب بیشتر از زنان است. این سر و صدای بعضا وحشتناک مانع خواب دیگران می‌شود .
چهار: زنان "چکاوک" هستند
کارشناسان برای افرادی که شب‌زنده‌دار هستند اصطلاح "جغد" را به‌کار می‌برند و به افرادی که شب می‌خوابند و سحرخیز هستند، "چکاوک" می‌گویند.وس می‌گوید، به طور متوسط شمار مردان تا سن ۴۰ سال که شب‌زنده‌دار هستند بیشتر از زنان هم‌سن آنهاست. بسیاری از زنان زمان خواب خود را با شوهرانشان تطبیق می‌دهند و این باعث اختلال در خواب آنها می‌شود.
پنج: نوسان هورمونی
آزمایش‌های متعدد نشان داده‌اند، زنانی که به‌ویژه در دوران یائسگی دچار نوسان هورمونی می‌شوند، به مشکل بدخوابی برمی‌خورند.
شش: توجه به فرزندان
خواب زنان به طور معمول با تولد نخستین فرزند سبک‌تر می‌شود. آنها با هر صدای نوزاد بیدار می‌شوند و این روند را تا رشد فرزند ادامه می‌دهند. شمار زیادی از زنان به این وضعیت عادت می‌کنند و حتی اگر فرزند دیگری نداشته یا فرزندانشان هم بزرگ شوند، خوابشان حالت عادی به خود نمی‌گیرد.اختلال خواب در زنان و مردان شکل‌های گوناگونی دارد؛ از سخت به‌خواب‌رفتن، تا تداوم نیافتن خواب، یا بیدارشدن‌های متوالی و مشکل از سرگرفتن خواب.کم‌خوابی و بدخوابی باعث بروز مشکلات عصبی و حتی بیماری‌های جسمی گوناگون می‌شود. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند، در صورت مشاهده اختلال خواب، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها