رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 263718

خلیج بنگال کجاست؟

ساعت 24-خلیج بنگال بزرگ‌ترین خلیج دنیا و میزبان آب‌های جاری کوه‌های هیمالیا در بنگلادش است.

36584
خلیج بنگال در شمالی‌ترین نقطه اقیانوس هند قرار دارد، و از غرب با هند و سری‌لانکا، از شمال با بنگلادش، و از شرق با میانمار (برمه) و شمال شبه جزیره مالایا همسایه است. این خلیج با مساحت ۲,۱۷۲,۰۰۰ کیلومتر مربع منزلگاه بزرگ‌ترین رودخانه‌ها مانند گنگ (Ganges)، پادما (Padma)، جامونا (Jamuna)، مگنا (Meghna) و غیره است.

رودخانه‌ها

رودخانه های خلیج بنگال

رودهای اصلی بنگلادش پیش از این‌که به بنگال بریزند از غرب به شرق جاری می‌شوند که رودخانه گنگ شمالی‌ترین آن‌ها است. کانال یا آبراهه اصلی این رود به نام رودخانه پادما پیش از رسیدن به رودخانه مگنا از بنگلادش عبور می‌کند. رود براهماپوترا در آسام (یکی از ایالات هند) از غرب به شرق جاری است و سپس وارد بنگلادش می‌شود که در این منطقه به آن رودخانه جامونا می‌گویند.

رودخانه های خلیج بنگال

رودخانه های خلیج بنگال

در رودخانه پادما-مگنا-جامونا هر ساله ۱۰۰۰ میلیون تن رسوب ته‌نشین می‌شود که دلتای بنگال را تشکیل می‌دهند. این دلتا از بنگلادش تا جنوب استوا کشیده شده و حدود ۱۱۳۰ تریلیون تن رسوبی را در خود جای می‌دهد که طی ۱۷ میلیون سال روی هم انباشته شده‌اند.

رودهای دیگری چون ماهانادی (Mahanadi)، گوداواری (Godavari)، کریشنا (Krishna)، و کاوری (Kaveri) در جنوب آسیا از غرب به شرق، و سپس به خلیج بنگال سرازیر می‌شوند. بسیاری از روخانه‌های کوچک به طور مستقیم وارد خلیج می‌شوند که کوتاه‌ترین آن‌ها رودخانه کوم (Cooum) با طول ۶۴ کیلومتر است.

رود ایراوادی (Irrawaddy) در میانمار به دریای آندامان (Andaman) در خلیج بنگال می‌ریزد که زمانی انبوه‌ترین جنگل‌های درختان مانگرو (از خانواده شاه پسند) را داشت.

جزیره‌ها

جزیره های خلیج بنگال

جزیره های خلیج بنگال

جزیره های خلیج بنگال

تعداد بی‌شماری جزیره در خلیج بنگال از جمله جزایر آندامان، نیکوبار و مرگویی وجود دارد (Mergui) که جزایر هند را تشکیل می‌دهند. جزایر چدوبا (Cheduba) در شمال شرق، دور از ساحل برمه به خاطر تعداد زیاد گِل‌فِشان‌ها (پدیده‌ای طبیعی که در طی آن گل و لای از زیر زمین به صورت چشمه به سطح زمین می‌رسد و شکل مخروطی به خود می‌گیرد) که به طور معمول فعال هستند بسیار معروف است. آندامان بزرگ (Great Andaman) مهم‌ترین شبه‌جزیره جزایر آندامان در هند است.

مکان‌های تاریخی

خلیج بنگال

خلیج بنگال

خلیج بنگال

زمین‌های باستانی بودایی‌ها با نام‌های پاوورالاکندا (Pauvurallakonda)، توتلاکندا (Thotlakonda) و باویکندا (Bavikonda) در امتداد ساحل بنگال در شهر ویساکاپاتنام در هند قرار دارند.

خلیج بنگال

بقایای معبد سری وایساکسوارا سوامی (Sri Vaisakheswara Swamy) در پایین خلیج بنگال قرار دارد.

خلیج بنگال

معبد جاگانات در شهر پوری یکی از چهار مکان مقدس هندوها واقع در ساحل پوری در خلیج بنگال است.

خلیج بنگال

هفت پاگودای ماهابالیپورما واقع در ساحل بنگال یکی از میراث جهانی یونسکو است که در قرن ۸ پس از میلاد مسیح ساخته شد.

خلیج بنگال

یکی از مکان‌های تاریخی که از آن نگهداری می‌شود ویوکاناندار ایلام (Vivekanandar Illam) است. این مکان در سال ۱۸۴۲ توسط فردریک تودر آمریکایی معروف به پادشاه یخ برای ذخیره و فروش یخ ساخته شد. در سال ۱۸۹۷ سوامی ویوکاناندا ( فیلسوف هندی) سخنرانی معروف خود را در این مکان ارائه داد. امروزه این مکان نمایشگاه میراث سوامی است.

خلیج بنگال

آریکامدو (Arikamedu) یکی از موقعیت‌های باستان‌شناسی در جنوب هند است.

کناک (Konak) منزلگاه معبد خورشید (از عجایب هفتگانه هند) یا پاگودای مشکی است. این پناهگاه برهمنی از گرانیت سیاه در اواسط ۱۲۰۰ بعد از میلاد ساخته شد و جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود.

خلیج بنگال

خلیج بنگال

معبد راماناتاسوامی (Ramanathaswamy) در دانوشکودی قرار دارد یعنی جایی که خلیج بنگال و دریای لاکادیو به هم می‌رسند.

اهمیت مذهبی

خلیج بنگال

خلیج بنگال از نظر هندوها بسیار مقدس به شمار می‌رود. سنت سامودرا آراتی از ۹ سال پیش هر روز به احترام آب مقدس برگزار می‌شود. این آداب روزانه شامل عبادت و آتش است که به دریا اهدا می‌شود.

اقتصاد

خلیج بنگال

یکی از اولین تجارت‌ها در رابطه با خلیج بنگال شرکت بازرگانان تجارت لندن به شرق هند بود که با نام شرکت بریتانیایی شرق هند شهرت داشت. دیگر شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی نیز در این منطقه به تجارت مشغول بودند.

بجز انواع شرکت‌های تجاری و پروژه‌ها که مشغول تجارت در این منطقه (مانند BIMSTEC و Sethusamudram Shipping Canal Project) هستند، ماهیگیری یکی از رایج‌ترین شغل‌ها است. هر ماهیگیر می‌تواند بین ۲۶ تا ۴۴ گونه ماهی صید کند. میانگین صید سالانه ماهی از خلیج بنگال ۲ میلیون تن است. تقریبا ۳۱ درصد ماهیگیران دنیا در این خلیج زندگی و کار می‌کنند.

آب و هوا

آب و هوای خلیج بنگال توسط بادهای موسمی تعیین می‌شود. از ماه نوامبر تا آوریل بادهای شمال‌شرق (بادهای موسمی شمال‌غرب) می‌وزند که ویژگی‌های زمستان را تداعی می‌کنند. از ماه جون تا سپتامبر، تابستان شمالی، بادهای موسمی جنوب‌شرق باعث می‌شوند این ماه‌ها گرم و مرطوب همراه با باران باشد.

حمل و نقل

خلیج بنگال

راه‌های تجاری اصلی برای تانکرهای بزرگ از خلیج همیشه فارس به تنگه مالاکا در جنوب خلیج بنگال قرار دارند. با این‌ حال، حمل و نقل‌های دریایی تنها محدود به سریلانکا است، یعنی تنها به سری‌لانکا و از سری‌لانکا تجارت صورت می‌گیرد. بندرگاه‌های اصلی در هند شامل کلکته، هالدیا، ویشاکاپاتنام، چنای، کادالور و پارادیپ هستند. بندرگاه‌های مهم سریلانکا عبارتند از کلمبو و ترینکومالی. بندرگاه‌های داکا و چیتاگنگ در بنگلادش و آکیاب در میانمار از مهم‌ترین بندرگاه‌ها هستند.

خلیج بنگال

در سواحل این خلیج اقامتگاه‌ها و امکانات تفریحی بسیاری برای گردشگران تدارک دیده شده است. برای راحتی و اطمینان سفر با تورهای بنگال هند مسافرت کنید.

کجارو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها