رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 263988

باهنر: کسی نباید اینگونه القا کند که دولت منتخب ناکارآمد است/ خرداد ماه تکلیف ریاست مجمع مشخص میشود/عملکرد دولت احمدینژاد روی سر کاندیداهای اصولگرا آوار شد/روایت باهنر از استعفای ناطق نوری

ساعت24-رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: اگر کسی بخواهد ثابت کند دولتی که سر کار آمده ناکارآمد است در نیت او باید شک کرد.

باهنر
style="text-align:justify"> محمدرضا باهنر در نشست خبری خود با بیان اینکه این انتخابات را می‌شود به مسابقه و تیم باشگاهی تشبیه کنیم، گفت: این وسط فول و اوت و پنالتی هم بوده اما باید قبول کنیم این رقابت‌ها به رفاقت تبدیل شود ما با نوبه خود تبریک عرض می‌کنیم و باید باور کنیم این تیم ملی است و باید با رقبای خارجی رقابت کند. چه با کشورهای متخاصم چه رقیب در بعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چه کسانی که نگاهشان به پیروزی جمهوری اسلامی است ما باید خودمان را تمرین بدهیم که دولت را تیم ملی بدانیم حتی رقبا هم تلاش کنند این تیم در مسابقات پیروز شود چون موفقیت دولت موفقیت نظام است.

او تاکید کرد: این دفعه هم دو تیمی که رقابت کردند، عده و عده بالایی جلب کردند یک طرف چهل درصد یک طرف شصت درصد ارا را کسب کرد اما همه باید باور کنند رییس‌جمهور برای ‌صددرصد مردم است و هشتاد میلیون نفر چشم به او دارند و چهل درصد هم بدانند که دولت را باید در حصول اهدافی که به نفع نظام است و امنیت ملی را تامین می‌کند پشتیبانی و رصد کنند.

باهنر خاطرنشان کرد: اگر نقدی هم وجود دارد باید نقد مشفقانه باشد نه به این امید که ثابت کند دولت ناکارآمد است بلکه تلاش کند این‌ها را تبدیل به کارآمدی کند. با رصد و نقد مشفقانه و نقد عادلانه و عالمانه ممکن است دولت در میدان عمل از برخی وعده‌ها غفلت کند مسائلی همچون رکود و اشتغال و رفاه و بعضی مسائل مثل محیط‌زیست و آب و نگاه به بازار بیرون برای صادرات غیرنفتی و راه‌اندازی پیشران‌های اقتصادی مثل مسکن و نفت و گاز و پروژه‌های عمرانی دولت و بدهی‌هایی که دولت به جاهای مختلف دارد باید حل و فصل شود و نظام بانکی باید اصلاح شود و به کمک تولید بیاید .

او عنوان کرد: در همه اینها تحقیقا وحدت نظر وجود دارد و دو طرف رقابت بر حل این مشکلات وحدت نظر داشتند البته راه کارهای متفاوت داشتند اما هدف یکی بود. آنان باید همت کنند و هم پویاتر و کارآمدتر و مدبرتر و البته با کابینه‌ای جوان‌تر کار را پیش برند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: خود حضرت آقا در میان تبریک‌شان اشاره‌ای به مدیران جوان داشتند که کابینه باید از آن حالت خستگی بیرون بیاید و مسیر را دنبال کند البته مسائل دیگری هم هست که ظاهرا اقتصادی نیست اما ریشه اقتصادی دارد مثل مسائل اجتماعی و میزان طلاق و حاشیه نشینی و اعتیاد و محیط زیست که باید دولت در آن دقت داشته باشد و حتما همه اردوگاه رقیب برای کمک به دولت اراده کند.

او افزود: نکته دیگر اینکه در اوایل دولت روحانی خدمت ایشان عرض کردم و به وزرا هم گفتم بیایید سنت حسنه‌ای برای خود بگذارید و آن این که وزرا و استانداران مسئولان قبلی خود را در جلساتی ماهیانه و فصلی دعوت کنند و هم‌اندیشی کنند برخی وزرای قبلی ممکن است در دسترس نباشند اما تعداد زیادی در دسترس هستند بیایید جلسه ماهیانه و فصلی با هم بگذارید این هم صله‌رحم است هم تندی رقابت را تخفیف می‌دهد هم می‌شود از مشورت این‌ها استفاده کرد. البته او موظف به اجرای مشورت‌ها نیست اما می‌تواند این‌ها را بشنود. این می‌تواند قدرت نرمی که گفتم ایجاد کند و هم اینکه شکوه عظمت حضور مردم را افزایش دهد باید همه تمرین کنیم رقابت‌ها مختص انتخابات است و بعد از آن رفاقت است و نقدها باید عادلانه باشد.

باهنر در پاسخ به این سوال که چرا اصولگرایان با وجود اجماع این‌بار پیروز نشدند، گفت: معمولا دولت‌ها دودوره‌ای هستند برخی می‌گفتند در این وسط رقابت درست نیست اما اگر رقابت جدی وجود نداشت ما این حضور را نداشتیم این رقابت‌ها کمک می‌کند برای حضور انبوه مردم پای صندوق این رکورد ۷۲ درصدی که بعضا از ۸۰ درصد هم گذشته باید لوازمی داشته باشد

او با بیان اینکه حضور مردم این‌قدر مثبت بود که اصولگرایان توانستند وحدت کنند و چهل درصد آرا را به دست بیاورند، گفت: رییس جمهور شصت درصد آرا را دارد اما این چهل درصد هم نظارت می‌کند توصیه من این است اگر نقد هست باید عادلانه و عالمانه باشد برای حل مشکلات مردم و نواقص کار دولت باشد نه افزون کردن آن. اگر کسی بخواهد ثابت کند دولتی که سر کار آمده ناکارآمد است در نیت او باید شک کرد الان همه باید تلاش کنند دولت در مطالبات اصلی مردم منضبط و بصیر باشد.

باهنر خاطرنشان کرد: به دولت توصیه می‌کنیم کارهای نیمه تمام خود را تمام کند. حتما باید دولت سرحال‌تر باشد. البته اعضای دولت یازدهم کارآمدی زیادی داشتند برخی نیروهای خوب و انقلابی هستند اما دیگر وضعیت جسمی برخی از آنها برای دولت مناسب نیست.

او ادامه داد: متاسفانه مسئولان رده بالا باید در کشور ما روزی ۱۶ ساعت کار کنند ما امیدواریم آنقدر نظام اداری اصلاح شود که نیازی به این همه کار نباشد. اما توان جسمی آنها هم بحث مهمی است دولت باید کارهای گذشته را دنبال و برخی مسیرها را اصلاح کند. تدبیر دولت خوب بوده اما شجاعت حرکت آن باید بیشتر شود برخی کارها را می‌شود متحول کرد. مثلا دولت بارها گفته درآمد ما مالیات و نفت است. این دو کل درآمد دولت است اما این‌ها قابل تحول هستند.

باهنر در مورد استعفای ناطق‌نوری از ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری عنوان کرد: ایشان ۲۸ سال است مسئول دفتر بازرسی هستند من زمانی که برای مجلس دهم ثبت نام نکردم خیلی‌ها می‌پرسیدند چرا؟ من می‌گفتم من ‌۲۸ سال این راه را رفتم شاید آقای ناطق هم می‌خواست نیروی جوان‌تری بیاید. تا جایی که من می‌شناسم ایشان خود را سرباز نظام می‌داند بارها از زبان ایشان شنیدم تبعیت ایشان از رهبری در حدی است که بارها به رهبری هم گفتند اگر رهبر امر کنند ایشان برود میرجاوه مسئول سیاسی عقیدتی آنجا شود ایشان تبعیت میکند. خود ایشان مقلد رهبر هستند شاید به دلیل کبر سن و تکراری بودن کار بوذه که ایشان از بازرسی استعفا دادند.

او تاکید کرد: در رابطه با مجمع همان‌طور که می‌دانید قرار بر این بوده که دوره مجمع پنج ساله باشد و افراد حقیقی و حقوقی را رهبر انقلاب مشخص کنند. این تاریخ تمام شده و باید اعضای جدید مجمع منصوب شوند. اولا تمدید این دوره هیچ مشکل حقوقی ندارد همین که افراد جدید نصب نشدند یعنی این دوره ادامه دارد. این مجمع قانون دقیقی ندارد یعنی دوره قانونی ندارد و با اراده رهبری است فکر کنم در خرداد ماه این مساله تعیین تکلیف می‌شود و ریاست و ترکیب اعضای مجمع تعیین می‌شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که چرا برخی نهادهای حاکمیتی از رییسی حمایت کردند و برنامه اصولگرایان برای ادامه راه چیست؟ گفت: در مورد اینکه آیا باید بگوییم در مملکت یک جناح باشد، بارها صحبت شده است. یک جناح به تنهایی مملکت را نمی‌تواند اداره کند و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود. هر دولت فکر می‌کند باید اتوبوسی تغییرات ایجاد کند. من نمی‌خواهیم رقیب را متهم کنم نیروهای ما هم همین هستند اگر نیروهای کشور را روی هم بگذارید ۲۰۰ نفر نمی‌شود. برخی سفرا هستند برخی وزرا و استان‌دارها هستند که سیاسی هستند برخی از دیگر مسئولان سیاسی نیستند .

او ادامه داد: این رویه جا افتاده بر این اساس همیشه مردم از خدمات نیمی از مدیران لایق توسط افراد سیاسی محروم می‌شوند. در حالی که ضرورتی ندارد در واقع اینکه وقتی یک جناح می‌رود یک حزب می‌آید می‌شود ‌۲۰۰ نفر را تغییر داد. برخی کشورها در وزارت‌خانه‌ها معاون نیروی انسانی دارند که این ثابت است و سیاسی نیست. برای آینده اصولگرایان ۴۰ درصد آرا، رای خوبی بوده است. نکته بعدی اینکه این رفت‌وآمدها همیشه بوده است. در دوره در مجلس اصولگرایان آمدند و این هیچ اشکالی ندارد. فکر می‌کنم دوگل رییس‌جمهور فقید فرانسه فاصله دو زمان به قدرت رسیدنش ۱۸ سال بود. یا کشور نیکاراگوئه. در زمان انقلاب آنها که همزمان با ما بود گروهی حاکم شدند و بعد از دو دوره کنار رفتند. چند سال قبل رییس جمهور آنها به ایران آمد که همان رییس جمهور ۲۵ سال پیش آنها بود. یعنی بعد از این همه سال باز روی کار آمد در سیاست آدم نباید کم‌حوصله باشد توصیه ما به برندگان و بازندگان این است که کسی که برده نباید فکر کند تا ابد هست دیگری هم نباید فکر کند به آخر زمان رسیده است.

باهنر در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه نامزد اصولگرایی در سال ۹۲ مجموعا ۱۶ میلیون آورد امسال هم همین طور با این که میزان واجدین شرایط بیشتر شده. علت آن چیست؟ با توجه به وعده‌های جذابی مثل یارانه این وضعیت را پطور آسیب‌شناسی می کنید؟ گفت: من دوباره باید بگوییم ما متاسفانه چند حزب فراگیر در کشور نداریم و جریان‌ها باهم رقابت می‌کنند و این‌ها به شدت شناور هستند یعنی هم ریزش دارند هم رویش. هشت سال دولت نهم و دهم بوده و خدماتی داشته در دو سال آخر دولت دهم یک سری شاخص‌های اقتصادی به شدت سقوط کرد تورم افزایش یافت رشد اقتصادی به شدت منفی شد تا زمان انتخابات سال ‌۹۲ برخی آثار را مردم نمی‌دانستند بعدا که دولت جلو رفت معلوم شد وضعیتی که تحویل شده وضعیت به سامانی نبوده است. یکی از اتفاقاتی که در این انتخابات افتاد این بود که در سال ۹۶ عملکرد دو سال آخر دولت دهم آوار شد روی سر کاندیداهای اصولگرا در حالی که می‌گفتند ما احمدی‌نژاد نیستیم اما به صورت کامل آوار شد روی سر نیروهای اصولگرا.

او ادامه داد: فکر می‌کنم با همه این مشکلات بالاخره اغراق‌هایی در مناظره شد هر دو طرف هم یکدیگر را به اتهاماتی متهم کردند که مستدل نبود. فرصتی هم برای قضاوت نیست دادگاهی هم نیست. ان‌شاالله در قانون تصویب شود از دوره آینده نامزدهای ریاست جمهوری دستگاه دروغ‌سنج نصب کنند. چهل درصد در مجموع رای خوبی است و باید از اینه‌ا حفاظت شود و خدایی نکرده استفاده نا به هنجار ار آن نشود. تیمی که احساس کند رای نیاورده فکر نکند باید ثابت کند تیم برنده ناکارآمد است. البته باید رصد کند و نقد کند و مشفقانه نقد کند. دولت هم وسط کار است بعضا وقت دولت آنقدر گرفته شده که از مسائل اساسی غفلت می‌کند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سه انتخابات اخیر شاهد دو روش متفاوت برخورد از نامزدهایی بودیم به گونه‌ای که در انتخابات اخیر با وجود تخلفات نامزد شکست خورده تمکین کرد و از سا ز و کار قانونی استفاده کرده است، گفت: در هر صورت فتنه سال ۸۸ هزینه‌های زیادی داشت هم برای جامعه هم مصالح ملی و از همه بیشتر خود سران آن متضرر شدند. من به نیت‌ها کاری ندارم بعضی می‌گویند این‌ها دنبال انقلاب مخملی بودند و از دو سه سال قبل این‌ها برنامه‌ریزی شده بود اما یک سری توهمات باعث شد این کار غیر عقلایی اتفاق بیافتد و یک عده جبران کمبود رای را کف خیابان کردند و الگوی‌هایی را هم شنیده بودند و فکر می‌کردند می‌شود این الگوها را تکرار کرد.

او ادامه داد: به نظر من باید این بارها گفته شود و داستان ۸۸ باید زنده بماند و نه دی نیز زنده باشد تا پیشگیری شود از تکرار این فجایع. یک تعداد از هنجارشکنان سال‌های ۷۸ و 88 به این نتیجه رسیدند همه باید مطالبه را پای صندوق رای دنبال کنند این قدم بزرگ به پیش بود. اگر بعضی از این آقایان را سال ۷۸ محاکمه می‌کردیم آنها هنجارشکن بودند ما شاهد بودیم که در این دوره حتی کشورهای متخاصم ما هم توصیه به تحریم انتخابات نکردند این پیروزی بزرگی برای نظام ایران بود. آن زمان هم سران فتنه عقل‌شان نرسید یا توهم آنقدر بزرگ بود من به یکی از سران فتنه گفتم اگر باز انتخابات برگزار شود و باز هم شما پیروز نشدید چه گفت دوباره برگزار می‌کنیم این زیان منافع ملی را باید زنده نگه داشت تا از تکرار آن پیشگیری شود.

باهنر خاطرنشان کرد: در این دوره طرفی که موفق نشد خدا را شکر برخورد منطقی داشت اگر طرف مقابل هم پیروز نشده بود باز برخورد منطقی نشان می‌داد داستان فتنه با تحلیلی که ما داریم برای همیشه به گور رفته است. مشروط بر اینکه یاد این داستان زنده بماند.

در ادامه خبرنگاری پرسید که قوه قضاییه در ادعایی گفته روحانی را درباره ادعاهایش در مناظره بازخواست می‌کند، نظر شما در این مورد چیست که باهنر پاسخ داد: در مورد قوه قضاییه اینکه این چنین گفته واقع قضیه این است که برای اینکه انضباط گفتاری و رفتاری حاکم شود قوه باید رسیدگی کند. اما اگر بنا باشد فردی بنا به عرف حرفی بزند و یک مقام سطح بالا به محاکمه کشیده شود ما صلاح نمی‌دانم اما اینکه در یک محفلی صحت و سقم این حرف‌ها مشخص شود بسیار خوب است.

او در مورد اولویت‌های دولت آینده گفت: اولویت‌هایی دولت باید اجماع بین کاندیداها باشد. راه‌حل اینها متفاوت بود اما همه اتفاق نظر داشتند درباره مشکلات. دولت یازدهم گفت رشد به ۸ درصد رسیده درست هم هست اما ۷ درصد آن برای نفت و گاز است اگر از این به بعد قرار باشد این رشد باشد درصد پایین است دولت دوازدهم باید بتواند رشد ۵ درصدی را محقق کنند.

در ادامه این سوال مطرح شد جمنا سعی کرد اینگونه القا کند که انقلاب با رای آوردن روحانی به خطر می‌افتد، نظر شما در این مورد چیست که باهنر پاسخ داد: در انتخابات و تبلیغات برخی حرف‌ها از واقعیت بیشتر می‌شود. شاید گریزی از آن نیست. اما باورها چیست؟ گاهی می‌گوییم ما صفر و صد تحلیل می‌کنیم و می‌گوییم یک طرف حق و یک طرف باطل مطلق است. اینجا آن که رای نیاورده باید ثابت کند دولت ناکارآمد و منحرف است. گاهی بحث‌ها نسبی است. رهبری گفته‌اند استکبار یک زمانی می‌خواست نظام را تغییر دهد دیدند نمی‌شود گفتند رفتار را تغییر می‌دهیم. مابین این دو فرقی قائل نیستیم. نظام با جنگ و کودتا تغییر می‌کند، رفتار می‌تواند تدریجی باشد. این جا را باید مراقبت کرد.

او با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: رهبری مطرح کرد و دولت اعلام کرد ما حق تحفظ می‌گذاریم و همه آن را قبول نداریم در حالی که این حرف‌ها قبلا زده نشده بود. برخی جملاتی از ۲۰۳۰ گفتند که درست نبود اما در مورد اینکه ۲۰۳۰ یک سند ضد نظام هست یا نه بله هست. خود دولت هم به این مساله اقرار کرد. دولت گفت این سند لازم‌الاجرا نیست. باید تبیین شود کجای آن لازم‌الاجرا نیست. من هم سیاه و سفید نمی‌بینیم اما روی خاکستری‌ها باید حساس باشیم. گاهی یک اتفاق ظرف شش ماه می‌افتد گاهی ظرف شش سال و پنجاه سال باید روی همه این‌ها حساس باشیم. اینکه یک طرف کفر مطلق و یک طرف حق مطلق است، هم درست نیست.

باهنر تاکید کرد: کسانی که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌شوند یعنی حداقل شرایط را دارند اگر رییس‌جمهور بشوند ناصالح نیستند اما یکی کمتر یکی بیشتر. مسائل علوم انسانی شناور است. ما گاهی اسمی روی یک گروه می‌گذاریم اما معنی آن نیست که اسم درست است یک عده می‌گفتند ما خط امامی هستیم. در سفر کرمان رهبری بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را گفتند ما اصلاح‌طلب غیراصولگرا و برعکس نداریم. این تعاریف فلسفی دارد در اصلاحات شما ممکن است بگویید چرا جذب آن شدید ما می‌توانیم بگوییم بسیاری از اصلاح‌طلبان که می‌گفتند شورای نگهبان و ناجا نباید باشد و ولایت فقیه چیست. امروز چارچوب نظام را پذیرفته‌اند و به این‌ها رسمیت می‌دهند به این‌ها. همین حمله که تغییر مشی دادند یک زمان می‌گفتند به خیابان بروید رای خود را پس بگیرید الان همین سران می‌گویند پای صندوق بروید و تمکین کنید.

او تاکید کرد: این تغییر ماهیت است. برخی می‌گویند تاکتیک است اما تکرار این‌ها میتواند نهادینه شود. بنابراین این ریزش‌ها و رویش‌ها دو طرف بوده است.


ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها