رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 264081

عربستان از ترامپ چه میخواهد؟

ساعت24-ترامپ درباره ایران با عربستان سعودی هم‌نظر است. هر دو فکر می‌کنند که ایران منشا بسیاری از درگیری‌ها و مشکلات در خاورمیانه است.

ترامپ - سلمان
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در این هفته نخستین سفرش خارجی اش را از عربستان سعودی آغاز کرد.

"برنارد هیکل" استاد مطالعات خاور نزدیک و مدیر مرکز فرامنطقه‌ای مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا وابسته به دانشگاه پرینستون آمریکا درباره نتایج سفر ترامپ به عربستان سعودی به شبکه سی ان ان گفت: عربستان سعودی از طریق این سفر ترامپ به دنبال بازسازی روابط مستحکم خود با آمریکاست.

وی افزود: آمریکا در این سفر ترامپ به عربستان سعودی به دنبال 3 مسئله مهم است.

اولین مسئله این است که ترامپ درباره ایران با عربستان سعودی هم‌نظر است. هر دو فکر می‌کنند که ایران منشأ بسیاری از درگیری‌ها و مشکلات در خاورمیانه است.

دومین مسئله که در این سفر مورد تواجه قرار گرفت شکست دادن داعش است. به گفته برنارد هیکل هر دو کشور فکر می‌کنند که بدون حمایت یک کشور سنی نمی‌توان داعش را شکست داد.

به گفته هیکل مسئله سوم نیز تمایل ترامپ برای بهبود چهره مخدوش خویش نزد مسلمانان است.

استاد مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون آمریکا اظهار داشت که عربستان امکان بزرگی را در اختیار ترامپ قرار خواهد داد که وی خواهد توانست با رهبران اغلب کشورهای سنی مذهب دیدار کند.

عربستان سعودی هنگام میزبانی ترامپ، دو نشست بین المللی را با حضور سران کشورهای جنوب خلیچ فارس و کشورهای اسلامی برگزار کرد. این 2 نشست شامل نشست سران کشورهای جنوب خلیج فارس - ترامپ و نشست رهبران کشورهای عربی – اسلامی با ترامپ بود.

به گفته هیکل عربستان سعودی معتقد است که دولت سابق آمریکا روابط خوبی با آن نداشته است و اکنون به دنبال بهبود روابط خود با آمریکاست.

نویسنده و چهره آکادمیک آمریکایی به موضع ترامپ علیه عربستان سعودی طی تبلیغات انتخاباتی خود اشاره و تصریح کرد: فکر می‌کنم که سعودی‌ها سخنان سابق ترامپ را جدی نمی‌گیرند.

وی تاکید کرد که سعودی‌ها ترامپ را فرصتی برای بهبود روابط میان عربستان و آمریکا می‌دانند.
هیکل درباره دستاورد دیگر این سفر برای آمریکا گفت: پیش‌بینی می‌شود که در این سفر توافقی برای سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری عربستان سعودی در آمریکا و همچنین خرید 100 تا 300 میلیارد دلاری سلاح از آمریکا امضا شود. این توافق‌ها در صورت امضا شدن پیروزی بزرگی برای ترامپ در زمینه جذب سرمایه و ایجاد اشتغال به شمار خواهند آمد

عصرایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها