رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 264149

سفیر آمریکا در آنکارا احضار شد

ساعت 24- وزارت امور خارجه ترکیه با ادعای رفتار تهاجمی پلیس آمریکا در خلال دیدار اردوغان از واشنگتن، روز دوشنبه جان باس سفیر این کشور را فراخواند.

ترکیه
style="text-align:justify">وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای مدعی شد که در جریان دیدار اردوغان از واشنگتن، پلیس آمریکا نسبت به محافظان مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه رفتار تهاجمی داشته است.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه خود اعلام کرد: 'رفتار غیرحرفه ای و تهاجمی ماموران امنیتی آمریکا علیه محافظان نزدیک چاووش اوغلو در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در واشنگتن در جریان سفر هفته گذشته اردوغان با زیر پا گذاشتن تمام قوانین دیپلماتیک صورت گرفت.'
بنا به این بیانیه، امروز جان باس سفیر آمریکا در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شده و اعتراض ترکیه به صورت شفاهی و کتبی به او ابلاغ شد.
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ترکیه، در این اعتراض از مقامات آمریکا خواسته شده است تا تحقیقات لازم در رابطه با این رویداد را انجام داده و توضیحات لازم را به مراجع رسمی ترکیه اعلام کنند.
به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا نیز چند روز پیش سفیر ترکیه در واشنگتن را در خصوص همین رویداد فراخوانده و مدعی شده بود که معترضان به سیاست ها و دولت ترکیه که در مقابل سفارت این کشور تجمع کرده بودند، توسط محافظان و ماموران امنیتی ترکیه مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
روابط ترکیه و آمریکا از چند ماه گذشته با خودداری دولت آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای 15 جولای سال گذشته و نیز ارسال سلاح به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) تیره شده است.
ترکیه مدعی است که آمریکا با خودداری از تحویل گولن از کودتا حمایت کرده و با ارسال سلاح به گروه های کُردی سوری در واقع گروه تروریستی پ.ک.ک را تسلیح می کند چرا که سلاح های ارسالی در اختیار این تشکیلات قرار می گیرد.
سفر هفته گذشته اردوغان به واشنگتن نیز که با هدف حل این دو مشکل در روابط ترکیه و آمریکا انجام شده بود، بدون کسب نتیجه مطلوب ترکیه پایان یافت و به نظر می رسد که تنش در روابط دو طرف در روزها و ماه های آینده ادامه داشته باشد.
احضار سفرای دو طرف در خصوص یک رویداد نه چندان مهم بخشی از این تنش موجود محسوب می شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها