رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 264374

صالحی: ایران‌هراسی ترامپ بخاطر بهره‌گیری از ثروت کشورهای خلیج فارس است/ در صورت لغو برجام از سوی آمریکا، طرحی غافلگیرکننده داریم

ساعت24-رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با نشریه فرانسوی «لوفیگارو» تاکید کرد آمریکا توانایی منزوی کردن کشورمان را ندارد.

علی‌اکبر صالحی.jpg
در پی ادعاهای بی اساس دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ریاض مبنی بر منزوی کردن ایران، روزنامه فرانسوی زبان لوفیگارو چاپ پاریس، روز گذشته با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مصاحبه اختصاصی انجام داد که متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

«ژرژ ملبرونو»، خبرنگار لوفیگارو، از علی اکبر صالحی سوال کرد: شما در مقابل اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که در سفر خود به عربستان سعودی با متهم کردن ایران به تأمین مالی تروریسم از کشورهای عربی خواست ایران را منزوی کنند، چه پاسخی می‌دهید؟
صالحی در پاسخ گفت: زمانی که دونالد ترامپ در عربستان سعودی به سر می‌برد، - البته من به خوبی می‌دانم برای بهره بردن از این کشور به آنجا سفر کرده بود- ایران لحظه بزرگ دموکراسی را تجربه می کرد. بیش از 40 میلیون ایرانی به پای صندوق‌های اخذ رأی رفتند تا رئیس جمهورشان را انتخاب کنند. کدام کشور در سطح منطقه را می‌توان نام برد که اینگونه عمل کند به ویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس که رهبرانشان برای همیشه در مسند قدرت هستند؟

وی افزود: افکار عمومی بین‌المللی فریب نمی‌خورد. این افکار عمومی آنچه را که در کشور ما اتفاق می‌افتد با آن چیزی که در آن کشورها اتفاق می افتد، مقایسه می‌کنند. پشت این سخنرانی‌ها و این شعارها، انگیزه واقعی ترامپ، مسائل مالی است. او می‌خواهد از ثروت کشورهای خلیج فارس نهایت بهره را ببرد و به همین علت به ایران‌هراسی و توهم‌زایی در خصوص تهدید ایران متوسل شده است. همانطور که می‌بینیم این اتفاق افتاد و توافقنامه‌هایی با بیش از 300 میلیارد دلار میان آمریکا و عربستان سعودی به امضا رسید.

لوفیگارو پرسید: همانطور که ترامپ و رهبران عربی و غربی می‌گویند، آیا ایران از زمان توافق هسته‌ای سال 2015 تاکنون نگرش خود را در خاورمیانه تغییر نداده و از طریق شبکه‌های خود، سوریه، عراق و یمن را بی‌ثبات نکرده است؟
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما چه شبکه‌ای در یمن تشکیل دادیم؟ اگر منظورتان حوثی‌هاست، باید بگویم این سعودی‌ها بودند که با مداخله نظامی برای خودشان دشمن‌تراشی کردند. اما در سوریه این مسئله متفاوت است؛ زیرا ایران به دعوت دولت سوریه با این کشور رفت تا با گروه تروریستی داعش مبارزه کند. در مورد عراق هم باید بگویم اگر ما در تابستان سال 2014 در این کشور مداخله نکرده بودیم، بغداد سقوط کرده بود و به دست تروریست‌های داعش افتاده بود. به نظر شما چرا عربستان سعودی در سال 2011 در امور بحرین مداخله کرد؟ زیرا از این کشور دعوت به عمل آمده بود. چرا چیزی که شامل عربستان سعودی می شود، شامل ایران نشود؟

لوفیگارو در ادامه این مصاحبه پرسید: شما نگران این موضوع هستید که دونالد ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند؟
صالحی در پاسخ گفت خیر، ما نگران نیستیم. آقای ترامپ تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را که قبل از این توافقنامه به ایران تحمیل شده بود، بار دیگر تمدید کرد. این قرارداد خیلی محکم و بسیار هم خوب تدوین شده بود و تردید در مورد آن بسیار مشکل است. بسیار خب، بهتر است برای یک لحظه هم که شده، تصور کنیم ترامپ این توافقنامه را لغو کند؛ چه کسی از این موضوع بهره‌مند خواهد شد؟ ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود باز خواهد گشت و ما حتی فعالیت هایمان را تسریع خواهیم کرد. (در صورت لغو برجام) ایران طرحی به نام B دارد که شما را غافلگیر خواهد کرد، اما قصد نداریم (در حال حاضر) از آن استفاده کنیم. اگر آمریکا تصمیم بگیرد این توافق را لغو کند، با طوفانی سهمگین مواجه خواهد شد.

خبرنگار لوفیگارو پرسید: آمریکا از این توانایی برخوردار است که متحدان خود را تحت فشار قرار دهد تا شما را منزوی کند؟
صالحی در پاسخ به این پرسش گفت: خیر، آمریکا موفق نخواهد شد ما را منزوی کند. حتی در بدترین زمان انزوا یعنی در زمان تحریم‌ها، ایران توانایی تحول و رشد را داشت. در حساس‌ترین بخش‌های انرژی هسته‌ای، درهای کل اروپا به روی ما باز است.

لوفیگارو پرسید: و در مورد کشورهای عربی؟
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پاسخ داد: خیر، ایران کشور بزرگی است و از لحاظ تاریخی به هیچ وجه با کشورهای حوزه خلیج فارس قابل مقایسه نیست؛ نه از جنبه قوانین حکومتی و نه جمعیت کشور.

لوفیگارو از صالحی پرسید: آیا خطر رویارویی مستقیم بین عربستان سعودی و ایران وجود دارد؟
این مقام ایرانی پاسخ داد: خیر، این تهدیدات بیشتر به شعارهای کودکانه شبیه است. سعودی‌ها به خوبی می‌دانند ایران در مقابل آنها یک غول است. این کشورها واقع در بیابانی با جمعیت اغلب یک تا دو میلیون سکنه از استراتژی عمیقی برخوردار نیستند. ما همه این سخنرانی‌ها را شوخی می‌دانیم، اما مطمئناً نیروهای مسلح ما در حالت آماده باش هستند.

این نشیره فرانسوی در ادامه این مصاحبه پرسید: هیچ امکانی وجود ندارد که با دونالد ترامپ به تفاهم برسید؟
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ گفت: باید صبر کرد. آقای ترامپ زیاد حرف می زند و علاقه بسیاری به شعار دادن دارد، اما در عمل اغلب متفاوت است. به عنوان مثال آمریکا به ما اجازه داد 50 حوزه اخذ رأی در سراسر این کشور برپا کنیم. این چیزی بود که پیش از این هرگز اتفاق نیفتاده بود و حتی در مرز کانادا با اینکه این کشور از انجام این کار خودداری کرد، اتفاق افتاد. همانطور که می دانید آمریکا، همان جایی که من تحصیل کردم، مشکلات داخلی خودش را دارد؛ اما ایران، این کشور را از روی اقداماتش قضاوت می‌کند نه از روی حرفهایش.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها