رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 264509

نظربایف از کمونیست استالینی به سوی ترکیه اتاتورکی تغییر مسیر داد

خط لاتین خط رسمی در قزاقستان

ساعت 24-اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی یک امپراطوری مهیب بود که ژوزف استالین کمونیست سرسخت روسی آن را با دههاکشور تاسیس کرد. قزاقستان یکی از کشورهایی بود که زیرفرمان کمونیست های روسی و با یک رهبر قزاق اداره می شد.

025
نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان76 ساله که ازسوی حزب کمونیست وقت فرمان حکومت در قزاقستان به نامش مهر خورده بود و پس از فروپاشی شوروی سابق همچنان رهبر این کشور بای مانده است از خوی و روش استالین دور شده و می خواهد با روش های رهبر فقید ترکیه یعنیکمال اتاتورک قزاقستان را به دنیای نو کره بزند. او اخیرا در نوشتاری از تصمیمش برای اجرای یک برنامه "هفت ساله" با هدف گذار زبان قزاقی از الفبای سیریلیک به الفبای لاتین سخن گفته است.در این مقاله که "نگاهی به آینده: مدرنیزه کردن شعور اجتماعی" نام دارد و اخیرا در سایت ریاست جمهوری قزاقستان منتشر شده، آقای نظربایف به مقامات ذیدخل کشورش دستور داده است که طی سال جاری الفبای لاتین برای زبان قزاقی تهیه کنند و از سال میلادی آینده آموزش آن را شروع کنند.رئیس جمهوری ۷۶ ساله قزاقستان که از قبل از فروپاشی اتحاد شوروی زمام امور در این کشور نفت‌خیز آسیای میانه را در دست دارد، این برنامه را جزئی از "مرحله سوم" مدرن شدن قزاقستان خوانده است. انتظار می‌رود برنامۀ گذار به خط لاتین در قزاقستان تا سال ۲۰۲۵ به انجام برسد و از آن بعد خط لاتین برای زبان قزاقی رسم‌الخط رسمی شود.وی در مقدمه مقاله خود می‌گوید: "قزاقستان وارد یک دوران تاریخی جدید شده است. امسال من در پیام خود از آغاز مدرنیزه سوم قزاقستان خبر دادم. به این ترتیب، ما دو روند عمده نوسازی را شروع کردیم - اصلاحات سیاسی و مدرنیزه کردن اقتصاد. هدف معلوم است - قرار گرفتن در ردیف ۳۰ کشور پیشرفته جهان."اما به نظر آقای نظربایف این دو روند، اگرچه با اهداف مشخص، اولویت‌ها و روش‌های دستیابی، بموقع و به طور مؤثر اجرا خواهند شد، ولی اینها کافی نیست. این تحولات باید با "مدرنیزه کردن شعور اجتماعی" (یاا آگاهی عمومی) همراه باشد.
خودآگاهی ملی در قرن ۲۱
بخش نخست مقاله آقای نظربایف به خودآگاهی ملی اختصاص دارد. وی شش جهت این موضوع را به بررسی گرفته و رهنمودهایی برای ملت و افراد ارائه داده است. یکی این جهات رقابت‌پذیری در جهان امروز، به‌ویژه در زمینه آموزش و پرورش است که در داشتن سواد رایانه، دانش زبان‌های خارجی و فرهنگ باز خلاصه شده است.او در مورد پراگماتیسم یا عمل‌گرایی می‌گوید برخی از کلیشه ها را که مانع پیشرفت می شوند، باید دور انداخت، باید از مصرف‌گرایی پرهیز و فرهنگ خردگرایی و عمل‌گرایی را پیشه کرد.جهت دیگر این موضوع حفظ هویت ملی عنوان شده است: "خطر مدل‌های رایج تجدد یا مدرنیزه در جهان امروز چیست؟ این است که مدرنیزه یک نوع گذار از مدل ملی پیشرفت به مدل فراگیر جهانی (اونیورسال) تلقی می شود. اما زندگی همواره ثابت کرده که این اشتباه است! در عمل مناطق و کشورهای مختلف باید مدلهای خود را داشته باشند."رئیس‌جمهوری قزاقستان می‌گوید که عرف و عادات و سنن ملی، زبان و موسیقی، ادبیات و آیین‌های عروسی که "به عبارت دیگر، روح ملی ما را تشکیل می‌دهند، باید همیشه همراه ما باقی بمانند."
"توسعه تکاملی، نه انقلابی"
وی همچنین از آنچه "کیش دانش" می‌نامد، تعریف کرده و می‌گوید انقلاب فن‌آوری موجب می‌شود که نیمی از تخصص‌ها یا پیشه‌ها در جهان از میان بروند و تنها فرد دارای دانش و تخصص عالی می‌تواند در آینده با خو گرفتن به تغییر پیشه و کسب و کار زندگی خود را پیش ببرد. به گفته آقای نظربایف، قزاقستان در ردیف کشورهایی است که بیشترین هزینه را به بخش آموزش و پرورش اختصاص می‌دهند.رهبر مادام‌العمر قزاقستان که مثل همتایان دیگرش در آسیای میانه به خودکامگی معروف است، در مورد انقلاب‌ها ابراز انزجار کرده و خواهان آنچه پیشرفت تکاملی می‌نامد، در کشورش شده است.وی مدعی است که قرن ۲۰، قرن تکان‌های انقلابی بوده و این امر برای مردم قزاق مصیبت‌بار تمام شده است. از جمله مسیر طبیعی پیشرفت ملت مختل شده و "نزدیک بود زبان و فرهنگ قزاقی از میان برود". هرچند این قرن مصالحی چون صنعتی‌سازی، بنیاد زیرساخت‌های اجتماعی و تشکل طبقه روشنفکر قزاق را به همراه داشته است.وی می‌گوید: "ما باید درس‌هایی از تاریخ بگیریم. دوران انقلاب‌ها سپری نشده است. شکل و محتوای آنها عوض شده است. ولی تاریخ نه چندان کهن ما می‌گوید: تنها پیشرفت تکاملی فرصت شکوفایی را برای ملت فراهم می‌کند. در غیر این صورت، ما دوباره به تله‌ای تاریخی خواهیم افتاد. پیشرفت تکاملی باید راهنمای هر قزاقستانی باشد."
برنامۀ گذار به خط لاتین
بخش دوم مقاله نورسلطان نظربایف به دستور کار برای سال‌های آینده اختصاص دارد و مهم‌ترین جزء آن شرح برنامۀ گذار تدریجی یا مرحله به مرحلۀ زبان قزاقی به خط لاتین است که باید از سال آینده تا سال ۲۰۲۵ انجام شود.وی نوشته: "ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ در پیام سالانه خود به مردم قزاقستان گفته بودم که ما باید از سال ۲۰۲۵ به گذار به الفبای لاتین اقدام کنیم. این بدان معنا است که از آن زمان ما در همه امور باید از خط لاتین کار بگیریم. یعنی تا سال ۲۰۲۵ ما باید کارگذاری، چاپ نشریات دوری، کتاب‌های درسی و غیره را به خط لاتین انجام دهیم."
قناعت عادل: خط سیریلیک قزاقی به 'جهان روسی' ربطی ندارد. در نهایت، مخالفان عمده 'جهان روسی' - اوکراینی‌ها از خط سیریلیک استفاده می‌کنند و به فکر تغییر آن نیستند. بلغارستان، از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو، هم از این خط استفاده می‌کند.به گفته آقای نظربایف، دولت قزاقستان باید در طول سال میلادی جاری الفبای معیار لاتین برای زبان قزاقی را تصویب کند و از سال ۲۰۱۸ آماده کردن کادرها برای تعلیم الفبای لاتین و چاپ کتب درسی را شروع کند. رئیس‌جمهور قزاقستان درباره آنچه "منطق تاریخی ژرفِ" گذار به خط لاتین خوانده، می‌گوید: "این از ویژگی‌های هم محیط فناوری جدید، هم ارتباط در جهان امروز و هم روند علم و آموزش در قرن ۲۱ است."از نظر آقای نطربایف ظاهراً گذار به خط لاتین دسترسی جوانان قزاق به علم و فن‌آوری امروز جهانی و ارتباط آنان با جهان غرب را آسان‌تر خواهد کرد، هرچند بسیاری در این امر تردید دارند. وی می‌افزاید: "در مدارس ما بچه‌ها انگلیسی می‌آموزند. یعنی خط لاتین. این برای جوانان ما دشوار نخواهد بود."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها