رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 264693

۱۳ هزار مجهول الهویه در بهزیستی

ساعت 24- معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ بیمار روان مزمن تحت پوشش این سازمان گفت: شمار افراد در نوبت برای دریافت خدمات بیماران روان مزمن، زیاد شده است.

بهزیستی
حسین نحوی نژاد روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: از ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ بیمار روان مزمن، ۷۰ هزار تن ، مرد هستند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه، تداوم اجرای ساماندهی بیماران روان مزمن و پوشش حداقل ۷۵ درصد آنان تا پایان برنامه آمده است که تلاش می کنیم آن را به پیش ببریم.


وی ادامه داد: خدمات متنوعی به بیماران مزمن روان از خدمات مددکاری تا مستمری ، ارائه می شود.


وی تصریح کرد: عده‌ای از بیماران روان مزمن، متکدی یا معتاد هستند که از سوی سامان سراهای شهرداری یا قوه قضائیه به این سازمان ارجاع داده می شوند. حتی ممکن است تعدادی از آنان، ایدز یا هپاتیت داشته باشند.


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: چون این بیماران با حکم قضایی به این سازمان، ارجاع داده می شوند ، اجازه غربال آنان را نداریم و نمی توانیم آنان را رها کنیم.


نحوی نژاد تصریح کرد: یکی از ایرادات ما به این کار این است که ما می گوییم کارتن خواب ها و متکدیان ساماندهی می شوند اما در مورد بیماران روان مزمن، این فرصت ساماندهی و غربالگری را به ما نمی دهند درحالیکه برای آنان باید فیلتر بگذاریم و آنان را به خانه بازگردانیم.


وی اظهارکرد: پیشنهادی مبنی بر توانمندسازی خانواده های این بیماران داریم تا خانواده ها نیز در روند درمانی، مشارکت داشته باشند.

**کمبود مراکز ارائه دهنده خدمت به بیماران روان مزمن


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۶۶ مرکز روزانه بیماران روان مزمن با ۲ هزار و ۶۰۰ خدمت گیرنده، ۱۶۲ مرکز شبانه روزی با ۱۱ هزار و ۵۰۰ خدمت گیرنده و ۱۵۰ مرکز ارائه دهنده خدمت در منزل با هشت هزار و ۳۰۰ خدمت گیرنده این سازمان در کشور فعالیت دارند.


وی ادامه داد: ۱۱ درصد از تعداد ۱۰۳ هزار بیمار روان مزمن تحت پوشش این سازمان، مستمری می گیرند و مشمول افزایش مستمری نیز شده اند.


نحوی نژاد افزود: مشکلاتی در رابطه با این بیماران مانند کمبود مراکز ارائه دهنده خدمت وجود دارد، هم اکنون درخواست کننده برای افزایش این مراکز وجود دارد اما اعتبارات لازم کم است و پشت نوبتی ها برای دریافت این خدمات زیاد شده است.


وی اظهار کرد: هم اکنون در مراکز بهزیستی، ۲۵ هزار بیمار روان مزمن نگهداری می شوند و ۷۰ درصد از ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ بیمار حداقل به یک مراقب خانگی نیاز دارند.


نحوی نژاد، قیمت تمام شده خدمات و افزایش نیافتن یارانه پرداختی به مراکز ارائه دهنده خدمت را از مشکلات این مراکز، عنوان کرد.

**۱۳ هزار مجهول الهویه در بهزیستی


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۳ هزار مجهول الهویه تحت پوشش این سازمان قرار دارند که ۶ هزار و ۵۰۰ تن از این شمار ، مبتلا به بیماری روان مزمن هستند.


نحوی نژاد افزود: مجهول الهویه فقط به این معنا نیست که آنان شناسنامه ندارند بلکه تعدادی از آنان ، هویت دارند اما خانواده هایشان آنان را رها کرده اند و عملا حضانت آنان از سوی دستگاه قضائی به بهزیستی واگذار شده است.

**مشکلات نگهداری مجهول الهویه ها


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: افراد مجهول الهویه متعددی به این سازمان معرفی می شوند بدون آنکه به ظرفیت مراکز ما توجه شود.


نحوی نژاد افزود: برخی از افراد مجهول الهویه، مجرم هستند که جرائمی مانند قتل مرتکب شده اند و نگهداری آنان سخت است.بسیاری از مجهول الهویه ها نیز نیاز به داروهای گران قیمت دارند .

**۳۵۰ هزار بیمار اسکیزوفرنی در کشور


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به روز اسکیزوفرنی - سوم خرداد - نیز اظهار کرد: بیماری اسکیزوفرنی از جمله بیماری های روانپریش به شمار می رود که در آن، فرد با دنیای واقعیت، قطع ارتباط و در توهم زندگی می کند.


نحوی نژاد افزود: در این بیماری، محرک‌های عاطفی مانند شجاعت، شادی و غم تاثیری بر فرد بیمار ندارد و تعارضاتی در او ایجاد می کند که منجر به طرد وی از جامعه می شود.


وی ادامه داد: یک درصد جمعیت جهان برابر با ۵۰ تا ۷۰ میلیون تن به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا هستند.


معاون بهزیستی تصریح کرد: آمار دقیقی از مبتلایان اسکیزوفرنی در کشور در دست نیست اما براساس مطالعات میدانی، گمان می رود ۳۵۰ هزار بیمار اسکیزوفرنی در کشور وجود داشته باشد.

** ۳۰ درصد بی خانمان ها دچار بیماری روان هستند


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق آمارهای جهانی، ۳۰ درصد بی خانمان ها دچار بیماری روان هستند که نیمی از آنان، اسکیزوفرنی دارند.


نحوی نژاد تصریح کرد: بسیاری از کارتن خواب ها یا افراد ژولیده به علت فقر در این شرایط (کارتن خوابی) قرار نگرفته اند بلکه بخاطر بیماری های روان است.


وی ، طول عمر مبتلایان به اسکیزوفرنی را به دلیل نبود مراقبت کافی از آنان، تغذیه نامناسب و رفتارهای پرخطر در حال کاهش عنوان کرد.


وی یاد آور شد: مساله نگران کننده در مورد مبتلایان به اسکیزوفرنی این است که ۱۰ درصد آنان، جان خود را در اثر خودکشی موفق از دست می دهند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها