رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 264814

شهردار تهران چه کسی باید باشد؟

ساعت 24-شهردار باید تیم کامل تخصصی داشته باشد

36
اعضای شورای شهر جدید تهران انتخاب شدند و حالا مهمترین کار شورا انتخاب شهردار است. سوال اساسی این است که شهردار را:
لابی تعیین می کند، یا تجربه و تخصص؟
١- شهردار تهران بی شک باید فردی دارای سوابق سیاسی باشد. مناسبات سیاسی بخش لاینفک کار شهردار تهران است. اما شهردار باید برمبنای تخصص و تجربه انتخاب شود.
٢- اما پیدا کردن شخصی که در همه حوزه های کار شهرداری از حمل و نقل ریلی و خدمات شهری تا آلودگی هوا و برنامه ریزی شهری و شهرسازی تخصص داشته باشد، کار آسانی نیست. به عبارت دیگر، چنین فردی تقریبا وجود ندارد.
٣- حالا که چنین فردی وجود ندارد، بنابراین، موضوع اصلی این است که معاونتهای این شهرداری به چه کسانی می رسد؟ اینجا مهم این است که این معاونتها باید هرچه کمتر سیاسی و بیشتر تجربی-تخصصی باشند (البته، شهرداری از لحاظ قانونی میتواند معاونها را به شورا معرفی نکند).
٤- مشکل دیگر شورای شهر این است که پس از تعیین شهردار دیگر به این راحتی ها نمی تواند شهردار را مؤاخذه کند. پس همینجا موضوع اصلی این است که این شورا با شهردار قبل از انتخاب بر سر نحوه پاسخگویی او به توافقی متفاوت برسند. توافق بر سر پاسخگویی دائمی به شورا.
٥- شفافسازی عملکرد شهردار موضوع مهم دیگری است که باید شورا شهردار را موظف به آن کند. افشاگری-شفافسازی اطلاعات بسیار مهم است. شورای شهر باید با همین ابزار بسیار کلیدی شهردار را کنترل کند.
٦-شورا از شهردار همراه رزومه خودش رزومه معاونها را هم بخواهد و واقعا آنها را بررسی کند. بعد از آن هم هر یک از اعضا وظیفه نظارت بر یکی از معاونتها را برعهده بگیرد. اما مواظب باشند که در دام تله تضاد منافع نیفتند. هرچه در شهرداری پول است در شورا پول نیست. همین امر است که عضو شورا باید مراقب باشد که منافعش با منافع معاونت گره نخورد.
٧- تراکم فروشی و درآمد ناپایدار، پاشنه آشیل درآمدزایی شهرداری تهران است. ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری بسیار مهم است. تغییر رویکرد از سمت درآمد گذرا به درآمد پایدار از اجرایی کردن آن در وهله اول مهمتر است.
٨- تحلیل هزینه فایده تنها روش اصلی تصمیم گیری در شورای شهر بوده است. اما به رأی عمومی محلی گذاشتن پروژه های شهرداری بسیار مهم است. اگر قرار است پروژه ای در محله ای انجام شود باید نظر عمومی گرفته شود. روگذر صدر و تونل توحید دو نمونه خوب هستند. برای مثال می توان پرسید: روگذر صدر را بسازیم یا مترو؟ انجام این نظرسنجیها با ابزارهای الکترونیک آسان نیست.
٩- تعیین مشکل اصلی تهران آسان نیست! ترافیک، آلودگی هوا یا حاشیه نشینی. بی شک اعضای شورا باید در این حوزه ها مشاوره بگیرند و گمان نکنند که می دانند.
١٠- شهرداری تهران بسیار پیچیده است؛ چه از نظر سازمانی چه از نظر مالی. شهردار باید رزومه شهرداری مناطق را هم به شورا بدهد، گرچه از لحاظ قانونی میتواند این کار را نکند.
١١- کمیسیونها موضوع مهم دیگر شورا است. هر عضو بهتر است به کمیسیونها اهمیت اساسی بدهد و تخصصی در آن حوزه وارد شود. سازمانهای شهرداری و نظارت بر آنها هم بسیار مهم است.
منبع : تلگرام من فعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها