رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 264861

افزایش قیمت گوشت تا مرز 50 هزار تومان/ جزئیات توزیع گوشت در ماه رمضان

ساعت24-گوشت قرمز از حدود دو ماه پیش کانال 40 هزار تومان را رد کرده و در برخی مناطق تهران حتی قیمت گوشت گوسفندی به حدود 50 هزار تومان هم رسیده است که به گفته فروشندگان دلیل آن عرضه کم دام کشتار شده و چند دست گشتن دام زنده است.

قیمت گوشت.jpg
div>

هم اکنون عرضه گوشت قرمز با قیمت های بالا ،این کالا را به یک کالای لوکس برای مصرف کنندگان تبدیل کرده است و علاوه بر روند افزایشی قیمت‌ها، اختلاف قیمت نیز از دیگر جنبه های منفی این بازار است ،‌به گونه ای که در یک منطقه قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی ارائه شده 4 تا 5 هزار تومان اختلاف قیمت دارد.

در حال حاضر در قصابی هایی که با قیمت نسبتا مناسبی گوشت را عرضه می کنند هرکیلو ران گوسفندی 43 هزارو 800 تومان ،ران با راسته گوسفندی 40 هزار تومان ، سردست گوسفندی 36 هزار و 800 تومان،‌ ماهیچه گوسفندی 49 هزار و 500 تومان ، راسته گوسفندی 37 هزار و 800 تومان ،شقه گوسفندی 36 هزار و 800 تومان فروخته می شود. همچنین مغز ران گوساله هر کیلو 38 هزار و 500 تومان ، ماهیچه گوساله 37 هزار و 500 تومان ، ران گوساله 36 هزار و 500 تومان قیمت خورده است .

یکی از واحد های فروشنده درباره دلایل افزایش قیمت به خبرنگار جام جم آنلاین می گوید: من روز گذشته تقاضای خرید 20 لاشه گوسفندی به کشتارگاه داده بودم اما فقط به من 8 لاشه تحویل دادند و این نشان می دهد کشتارگاهها به اندازه کافی دام برای کشتار ندارند و همین موضوع باعث شده تا عرضه دام کم و قیمت ها بالا رود.

وی ادامه می دهد: ما خودمان هم سود زیادی نمی بریم نهایتا 2-3 هزار تومان برایمان در هر کیلو سود دارد و بالا بودن قیمت باعث شده خیلی ها قدرت خرید گوشت را نداشته باشند.

فروشنده دیگری درباره اختلاف قیمت گوشت عرضه شده در قصابی ها نیز می گوید :این قضیه به چند عامل بستگی دارد یکی از دلایل آن بستگی به آن دارد که مغازه در کدام منطقه واقع شده باشد و سر قفلی آن چقدر باشد،‌اما دلیل دیگر به توان خود فروشنده ها هم بستگی دارد، مثلا ما خودمان دام را بدون واسطه از شهرستان می آوریم و کشتار می کنیم اما آنهایی که این امکان را ندارند باید از کشتارگاه گوشت خود را تهیه کنند و طبیعی است هزینه هایشان بالامی رود.

وی می افزاید: ما دام کشتار شده را کیلویی 38-39 هزار تومان می خریم البته این قیمت ها ثابت نیست و نوسان دارد و در طول دو هفته گذشته حدود 2 هزار تومان افزایش یافته است.

مشکلات واردات گوشت گرم؟

از سوی دیگر ملک زاده رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز می گوید: اگر چه قیمت گوشت در ماه های اخیر افزایش یافته است اما قیمت ها در حال حاضر نسبت به هفته های گذشته تغییر چندانی نداشته است. وی واردات گوشت قرمز برای تعدیل قیمت ها در داخل کشور را لازم می داند و می گوید: از آنجا که گوشت گرم وارداتی برای توزیع بین فروشنده ها بیشتر از سه روز وقت ندارد خیلی مواقع استقبال قرار نمی گیرد.

وی می افزاید: این گوشت ها اگر به صوررت زمینی وارد کشور شوند دو روز و اگر به صورت هوایی وارد کشور شوند یک روز از این سه روز را از دست می دهند لذا چون گوشت گرم بیشتر از سه روز زمان توزیع ندارد این محدودیت زمان باعث شده استقبال فروشندگان از این گوشت ها کم تر شود. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره راهکارهای تعدیل قیمت گوشت اظهار داشت: برای تعدیل قیمت ها در بازار، به جز واردات راه دیگری وجود ندارد، از آنجا که باید این واردات در چرخه به صورت بسته بندی شده آماده توزیع و فروش شوند فروشگاه های عرضه کننده باید میزان قیمت ها را رعایت کنند.

دلایل گرانی گوشت

مدیر کل دفتر بررسی قیمت های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار می گوید: گوشت شامل کالاهای قیمت گذاری شده نیست برای آنکه تابع قیمت دام زنده است، وقتی قیمت دام زنده بالا و پایین برود برروی قیمت گوشت هم تاثیر می گذارد،اما گوشت وارداتی تابعی از قیمت جهانی است وگزارش ها نشان می دهد قیمت گوشت وارداتی اعم از دام سبک و سنگین افزایشی نداشته است.

وی درباره دلیل افزایش قیمت دام زنده نیز توضیح می دهد:با توجه به بارندگی های مناسب، دامداران برای وزن گیری بیشتر دام ،زمان بیشتری را برای چرای دامشان اختصاص می دهند ،برای همین عرضه دیرتر دام برای کشتار روی قیمت تاثیر می گذارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز اخیرا درباره قیمت و چگونگی توزیع گوشت قرمز توضیحاتی داده است علیرضا ولی می گوید :از آنجا که ذائقه مصرف کنندگان بیشتر به مصرف گوشت قرمز گرم تمایل دارد، بخشی از واردات به صورت گوشت گرم انجام شده است و در ماه مبارک رمضان به صورت شقه و با قیمت هر کیلوگرم ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و افق توزیع می‌شود.

وی می افزاید :گوشت قرمز منجمد وارداتی به قیمت هر کیلوگرم ۲۱ هزار تومان و گوشت قرمز منجمد تولید داخل نیز با قیمت ۲۰ هزار تومان توزیع می‌شود. همچنین گوشت قرمز گرم گوسفندی به صورت بسته بندی نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و افق با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود که براساس قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، هر کیلوگرم ران گوشت گرم گوسفندی به صورت بسته بندی ۴۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

جام جم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها