رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 265510

پخش شدن سرطان 1050 هزار میلیارد تومانی سپرده های بانکی در اندام جامعه

صدای پای گودزیلای بهره بانکی نزدیک می شود

ساعت 24-این عدد را به خاطر بسپارید : 1050 هزار میلیارد تومان . این عدد ما به ازایی در جامعه دارد و آن مجموعه سپرده هایی از گروههای گوناگون جامعه ایرانی است که به بانک‌های ایرانی داده و با نرخی بالاتر از 20 درصد سود می‌گیرند .

56
به گزارش ساعت 24 ،اگر متوسط نرخ سود را همان 20 درصد در نظر بگیریم بانک‌ها هر ماه باید 210 میلیارد تومان سود پرداخت کنند . اگر بانک‌ها بخواهند در همین وضعیت فعلی بمانند باید هر ماه 210 هزار میلیارد تومان سپرده تا زه جذب کنند تا فقط سود سپرده گذاران را بدهند . این معضلی است که متاسفانه دولت یازدهم نیز با آن برخورد مناسبی نداشت و رییس کل بانک مرکزی دولت یازدهم نیز نتوانست آن را مدیریت کند و یا اینکه راهی برای طرح خطرات آن پیدا کند . این معضل پاشنه آشیل اقتصاد و حتی جامعه ایرانی خواهد شد و شور بختانه انگار هیچ فردی یا نهادی نمی‌خواهد این خطر را ببیند . یادمان باشد که نقد شوندگی این 1050 هزار میلیارد تومان بسیار بالاست و کافی است صاحبان سپرده در بانک‌ها به هر دلیل اراده کننند و بخواهند پولهایشان را پس بگیرند و بحران هجوم بانک‌ها پیش آید . تا به حال البته فقط با دو – سه مورد کوچک در حد موسسه های اعتباری مواجه بوده‌ایم که کاسپین یکی از آنهاست و می بینیم چه دردسرهایی دارد.آیا بانک مرکزی به دولت و رییس دولت گزارش دقیقی از سرطان بدخیم نرخ بهره بانکی و نقش آن در تخریب ملی احتمالی داده است ؟ نرخ بالای 20 درصد سود پرداختی بانک‌ها به سپره‌گذاران وضعف بنیادین بازار تجارت ،صنعت،ارز و سکه و طلا ، ساختمان و سهام موجب رسوب پولها در بانک‌ها شده و اقتصاد کشور را تهدید می‌کند . پشتوانه سودهای پرداختی بانک‌ها چیست؟ تا چه زمانی بانک مرکزی می‌تواند تضمین کند بانک‌ها از منابع این نهاد قرض کرده و سپرده‌گذاران را تهییج نکنند که پول نیست ؟
یک زلزله از سوی نرخ بهره بانکی نظام بانکی،اقتصادی و حتی سیاست در ایران را تهدید می‌کند اما هیچ اراده‌ای برای جلوگیری از آن یا پیشگیری برای اینکه آسیب کمتری بزند وجود ندارد . بانک مرکزی قرض دهنده بزرگ با هزینه‌های شگفت‌انگیز نمی‌تواند وضع را به حالت مناسب برگرداند . مدیران ،سهامداران بانک‌ها بااینکه خوب می‌دانند سود موهوم به دست می‌آورند و سودی که به دست نمی‌آید در برابرش دوباره سود لحاظ می‌کنند کاری به این گسست پدیدار شده ندارند . صاحبان سپرده نیز آرامش دارند چون می‌دانند دولت و بانک‌ مرکزی و درنهایت مجموعه حکومت اجازه نمی‌دهند پول آنها نابود شود چون از این رخداد هراس دارند .به گزاش ساعت 24 ، همه می‌دانند نظام بانکداری عجیب ایرانی امروز نباید شکست بخورد چون جامعه ایرانی تاب و تحمل پیامدهای این شکست را ندارد . غده فسادی که از شرایط دشوار نرخ بهره پدیدار شده سایر فعالیت‌های اقتصادی را پوک می‌کند و پودر می سازد ، هرروز گسترده‌تر شده و به همه اندام جامعه ایرانی سرایت خواهد کرد . آیا بازاری وجود دارد که بتوان 1050 هزار میلیارد تومان را به‌سوی آن هدایت کرد؟ بازار ارز که از سوی بانک‌مرکزی همانند یک دژ محافظت می‌شود تا قیمت‌هاعادی داشته باشد و حتی اگر توانایی داشته باشد قیمت ارزهای معتبر را در سرازیری قرار می دهد، بازاری رو به رونق نیست و چشم‌انداز مناسبی ندارد . بازار سهام نیز روزگار خوبی ندارد و اتفاقاً بیشترین دلهره این بازار نیز از ناحیه بانک‌هایی است که روزگارشان خوب نیست . بازار مسکن نیز نمی‌تواند بازار خوبی باشد چون عرضه و تقاضا از تعادل خارج‌شده و کفه آن به سود عرضه است . هزاران هزار خانه و مستغلات ساخته‌ شده معطل تقاضای مو ثرند . صنعت به مثابه یک فعالیت اقتصادی نیز جذابیت ندارد چون بازار داخلی در تهدید و بازار صادراتی از دسترس خارج است . صدای پای گودزیلای نرخ سود بانکی هر روز نزدیکتر می‌شود و ما ترجیح می‌دهیم گوشهایمان را بگیریم تا این صدا را نشنویم و چشمهایمان را ببندیم تا چهره ترسناک آن را نبینیم .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها