رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 265804

روزنامه اعتماد: آیا رای کاندیدایی که وعده دروغ می دهد حلال است؟

ساعت24- روزنامه اعتماد نوشت:هر کس که وعده‌های غیرواقعی بدهد یا ماهیت اصلی وعده‌های خود را بپوشاند، یا آنکه از طریق شیوه‌های فریبنده و نیز تطمیع یا تهدید افراد رای آنان را جذب کند آن رای حلال نیست.

بازار خرید و فروش رای وقتی حلال است که رای گرفته شود و به ازای آن برنامه ارایه شود. هر چیز دیگر همچون توزیع غذا، کارت پول، قول پرداخت وام یا پست و مقام و... موجب فساد این معامله می‌شود و آن رای را از چارچوب آرای حلال خارج می‌کند.

آرایی که به صورت تقلبی‌شمارش شود یا به صندوق ریخته شود که اساسا رای نیستند که حلال باشند یا حرام. مثل پول جعلی است که از اساس پول نیست و خارج از موضوع بحث حاضر است. هر رایی که براساس مقررات قانونی انتخابات به دست آید رای حلال است و غیر آن را می‌توان رای حرام نامید.
با این توضیحات می‌توان پرسید که آرای کدام یک از نامزدها حلال یا حرام است؟ البته نمی‌خواهیم حکم فقهی صادر کنیم چون در این مقام نیستیم و به قول آقای معاون رییس‌جمهور اطلاق چنین عنوان، نوعی بدعت محسوب می‌شود ولی با همین معیار می‌توان دید که چه کسانی قول‌های مشخص و غیرعملی دادند تا آرای مردم را به سوی خود جذب کنند. به‌طور واضح می‌توان دید که چه کسانی چیزهایی جز برنامه و ایده در میان مردم توزیع کردند تا مابه‌ازای آن رای به دست آورند؟ می‌توانید ببینید که چه کسانی اتهامات ناروا به برنامه‌های دیگران زدند و چه دروغ‌هایی درباره ٢٠٣٠ نگفتند تا آرای مردم را به سوی خود جلب کنند. دیدار با خوانندگان زیرزمینی نیز حلال‌کننده رای نیست

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها