رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 265830

مرکل چراغ جدایی اروپا از آمریکا را روشن کرد

سود و زیان جدایی ها در غرب برای ایران

ساعت 24-روزی که ذهن آنگلیسیها به سوی جدایی از اتحادیه اروپا هم مسیر شد شاید پیامدهای آن برای شمار اندکی از تیز هوش ترین سیاستمداران و آینده پژوهان آشکار بود. این اندیشه که باید منافع ملی را بر منافع منطقه ای وجهان ترجیح داد و شغل را دردرون سرزمین افزایش داد شعار جدایی خواهان انگلیسی بود که به سرعت درمیان آمریکایی های طرفدار ترامپ جای خودش را پیداکرد.

35
حالا و با راهبردهای درپیش گرفته از سوی رهبران کاخ سفید فصل جدایی غرب یکپارچه به لحاظ ا ندیشه و عمل باشتاب بیشتری همراه شده است مرکل، صدراعظم آلمان می گوید بعد از انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا و رای به خروج از اتحادیه اروپا در بریتانیا، اروپا دیگر نمی‌تواند روی واشنگتن و لندن "به طور کامل" حساب کند.خانم مرکل تاکید کرده با وجود این که او خواستار حفظ رابطه دوستانه با آمریکا و بریتانیا و همچنین روسیه است اما اروپا اکنون باید "خودش برای سرنوشت خودش تلاش" کند.صدراعظم آلمان این سخنان را تنها یک روز پس از نشست سران هفت قدرت اقتصاد جهان (جی ۷) عنوان کرده است؛ نشستی که نتوانست بر سر تجدید تعهد به توافق اقلیمی پاریس به توافق برسد.دونالد ترامپ که در این نشست در برابر شش رهبر دیگر قرار گرفت، گفته تصمیم خود درباره تعهد واشنگتن به توافق پاریس را هفته آینده اعلام خواهد کرد.خانم مرکل امروز یکشنبه (۲۸ مه - هفتم خرداد) در مونیخ و در جریان یک متینگ انتخاباتی سخن می‌گفت تاکید کرده: "آن دوران که ما می‌توانستیم به طور کامل روی دیگران حساب کنیم، رو به زوال است. من این واقعیت را طی چند روز گذشته دریافتم."صدراعظم آلمان همچنین گفته با توجه به شرایط جدید آلمان باید بر راوبطش با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه الویت دهد.آقای ترامپ در توییتر نوشته تصمیمش درباره ماندن یا ترک توافق اقلیمی پاریس را در چند روز آینده اعلام خواهد کرد.خانم مرکل دو روز پیش و پس از گفتگوی خودش و رهبران فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا و بریتانیا با دونالد ترامپ، بر سر پدیده گرمایش زمین و توافق اقلیمی پاریس، این گفتگوها را "بسیار دشوار" خوانده بود.آقای ترامپ در دوران انتخابات وعده داده بود که آمریکا را از توافق پاریس خارج خواهد کرد؛ توافقی که برای نخستین بار در پی اجماعی جهانی همه دولت‌ها را متعهد می کند برای کاهش تولید دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای به طور جدی اقدام کنند.با وجود این که آقای ترامپ به رهبران جی ۷ گفته تصمیمش را طی چند روز آینده اعلام خواهد کرد در برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش شد او "به افراد نزدیک به خود در خفا گفته قصد ترک توافق پاریس را دارد".این در حالی است که ترامپ پس از بازگشت به واشنگتن نخستین سفر خارجی خود را که از عربستان سعودی آغاز شد و به اجلاس جی ۷ ختم شد، "بسیار موفق با دستاوردهایی بزرگ" توصیف کرد.با وجود این، آقای ترامپ در زمینه "مبارزه با تروریسم" همسو با شش قدرت دیگر جهان شد تا یکی از بیانیه‌های نشست جی ۷ امسال در این زمینه تهیه شود.
این جداییها درمیان متحدان دیروز شاید روزی جایش را به شکوفایی کینه های کهنهنشده دهد و جهان را از روزگار خوکرده به آن دورکند. در این صورت تکلیف کشورهایی مثل ایران چیست؟ ایران دربرابر نظام سیاسی غرب قراردارد و پاره پاره شدن کشورهای غربی شاید در کوتاه مدت روزنه ها برای عبور از دشواری ها را برایش فراخ تر کند. آلمان شاید در آینده و درروزهای جدایی نخواهد از دستورهای آمریکا درتحریم ایران پیروی کند و یا اینکه دور ازاتحاد با انگلیس بخواهد با ایران قرارداد اقتصادی منعقد کند. البته این احتمال وجوددارد که اتحادیه ضعیف تر در اروپا توانایی حمایت از ایران رانداشته باشد . این روندها و فرایندها را باید رصدکرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها