رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 265903

قاسمی در نشست خبری:

تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور دروغ است/ پیگیر آزادی صیادان زندانی در سومالی هستیم/توافق با آمریکا برای تحویل دادن سردار سلیمانی خنده‌دار است/تصمیمی برای گفت‌وگو با آمریکا نداریم ولی در دیپلماسی هراتفاقی میتواند رخ دهد

ساعت24-سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کانال‌های متعددی در دستگاه‌های مختلف پیگیر آزادی هشت تن از ماهیگیران ایرانی زندانی در سومالی هستند که امیدواریم به زودی شاهد آزادی این افراد باشیم.

بهرام قاسمی.jpg
بهرام قاسمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات رهبری در مراسم انس با قرآن و بیان صریح دستگاه دیپلماسی در خصوص کشورهای عربی گفت: سخنان مقام معظم رهبری سخنان واضح و شیوایی بود. ما باید با ذکاوت بتوانیم از مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم و سیاست‌های خود را به طرز دقیقی مطرح کنیم. ان‌شاالله این روند همچون گذشته ادامه پیدا کرده و منویات ایشان مدنظر ما خواهد بود و به رهنمودهای ایشان توجه خواهیم کرد.

او در رابطه با اظهارات ترامپ در عربستان مبنی بر حمایت ایران از تروریسم اظهار داشت: مواضع نابجا، غلط و بی ربط برخی از کشورها درباره ایران مبنی بر حمایت ایران از تروریسم یک فرافکنی است و چیز جدیدی نیست. اینها سخنانی غیر قابل قبول و غیر قابل باور است. سخنان ترامپ در کشوری که مروج و مولد خشونت و تروریسم است، این ادعا را باطل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ترامپ باید پاسخ دهد ایرانی که درگیر انتخابات باشکوهی است چگونه مولد تروریسم است و او چگونه به کشوری که در دادگاه‌های آمریکا محکوم شده است، سفر می‌کند.

قاسمی در رابطه با نامه خانواده ماهیگیران زندانی در سومالی به روحانی نیز تصریح کرد: این موضوع برای سالهای قبل است که ۳۷ صیاد به اسارت درآمدند. تعدادی فرار کردند، تعدادی جان باختند و هشت تن هنوز در اسارات دزدان دریایی هستند. این پرونده بسیار پیچیده است و کانال‌های متعددی در دستگاه‌های مختلف این موضوع را پیگیری می‌کنند. امیدوارم با این پیگیری‌ها شاهد آزادی این افراد باشیم.

او افزود: خانواده‌های این افراد نامه‌ای به ریاست جمهوری نوشته‌اند و دستورات لازم صادر شده است. تلاش‌ها ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر اخبار مثبتی را در این باره داشته باشیم.

این دیپلمات عالی رتبه درباره دزدیده شدن یک قایق دیگر در سومالی هم خاطرنشان کرد: من این موضوع را تحت بررسی دارم و نمی‌توانم اطلاعات دقیقی در این باره بیان کنم. تصور ما این است که همه سرنشین‌ها ایرانی نیستند و یکی دو ملیت دیگر در این قایق نیز وجود دارند.

قاسمی در رابطه با توافقات صورت گرفته در آستانه چهار و تهیه نقشه مناطق کاهش تنش ابراز داشت: بحث آستانه و محوریت ایران، روسیه و ترکیه که ضامن آتش بس هستند، به صورت دائم در جریان است و گفتگوها ادامه دارد. روی مناطق کاهش تنش میان کارشناسان سه کشور ارتباطاتی وجود دارد. تلاش‌های خوبی صورت گرفته است و اگر نتیجه گیری لازم انجام شود شاید نیروهایی که بتوانند بر بحث کاهش تنش و آتش‌بس در این مناطق نظارت کنند، از سوی سه کشور براساس تعهدشان اعزام شوند.

او افزود: ما آماده‌ایم در صورت رسیدن به توافق کمک‌های خود را در حد توان برای تقویت آتش بس به عمل بیاوریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با مواضع قطر و کویت پس از اجلاس ریاض بیان کرد: بحث اتفاقات اخیر در حوزه خلیج فارس جالب است. شاید به این مسئله باید از چند زاویه نگریست. من در این باره به اجلاس ریاض برمی‌گردم. بهرحال حضور قدرت‌های خارجی و دعوت از آنها همواره مخل امنیت وحدت و تفاهم کشورهای منطقه بوده است.

قاسمی با بیان اینکه اجلاس ریاض با اهداف خاصی صورت پذیرفت اگرچه با مشکلات عدیده‌ای نیز روبرو شد، اظهار کرد: این مشکلات می‌تواند در آینده نیز ظهور کند ولی آنچه مسلم است این است که دولت عربستان دعوتی از برخی از کشورهای عربی و اسلامی به عمل آورد و نشستی را در ریاض برگزار کرد. طی رصد ما از این تحولات که به دقت مورد توجه ما بود و تماس‌های قبل و بعد از اجلاس توسط کشورهای اسلامی با ما، به ما اطلاع داده شد که آنها از هیچ بیانیه‌ای آگاه نبودند و متنی را ندیده و با مفاد این بیانیه موافق نیستند. برخی از طریق کانال‌های دیپلماتیک این موضوع را به ما گفتند.

او با بیان اینکه بیانیه اجلاس ریاض یکسویه و یکجانبه ای بود که گویا مورد احماع نبوده است، کفت: سیاست کشورهای بزرگ و فرامنطقه وحدت بخش و مبتنی بر صلح نبوده است. اتفاقات اخیر نیز ناشی از این اجلاس و سفر مقام آمریکایی به یک کشور منطقه‌ای به منظور تسلیح و فروش سلاح‌های سنگین است که با تعابیر تحقیر کننده درباره این کشور سخن گفته شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای ادامه داد: بحث‌های اخیر میان ریاض و دوحه، مسئله‌ای مربوط به میان کشورها است و من تمایلی برای سخن گفتن در این باره ندارم. با این وجود اگر مشکلی وجود دارد ناشی از این اجلاس و چیدمان نادرستی بود که به نام جمع رخ داد.

قاسمی با بیان اینکه سیاست‌های ایران درخصوص کشورهای همسایه سیاست روشنی است، اظهار داشت: سعی کردیم با آنها با زبان دوستی حرف بزنیم و فاصله‌ها را کاهش دهیم. روابط مان با کویت قطر و عمان همواره وجود داشته و گفت‌وگوهایی داشتیم. حتما اختلاف نظرهایی بوده که طبیعی است. سیاست ایران زنده است. ما برای دیگران تعیین و تکلیف نمی‌کنیم ولی قبل از این اجلاس به تمام کشورهای عربی و اسلامی هشدار دادیم که نسبت به توطئه‌های اسرائیل برای انشقاق میان کشورهای اسلامی آگاه باشند. این مسئله قابل پیش بینی بود و امیدواریم با تفاهم، رایزنی و گفتگوها بر مشکلات منطقه فائق بیاییم و با منطقه‌ای آرام‌تر روبرو باشیم.

او در پاسخ به این سوال که مذاکره برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای شدنی است بدون آنکه به دستاوردهای موشکی ما آسیبی برسد؟ تصریح کرد: رفع تحریم‌های دیگر توسط رئیس جمهور مطرح شده است. نگاه کلان ما احترام به همه کشورها و رابطه بهتر و ایجاد فضای مناسب‌تر و با اتکا به قدرت دیپلماسی است که فکر می‌کنیم اگر این قدرت به جا و به هنگام و با برنامه‌ریزی صورت گیرد و قدرت مردم نیز پشت آن باشند، بسیاری از ناشدنی‌ها می‌تواند شدنی و سهل و آسان شود ولی هر هدفی براساس میزان و نوعش می‌تواند دشواری‌ها و ناهمواری‌هایی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به طرح افزایش تحریم‌ها در کنگره خاطرنشان کرد: شاید در یکسال گذشته ده‌ها طرح در این باره داشتیم که قابل اعتنا نیست. آنچه برای ما ملاک است سیاست‌ها و اقدامات عملی دولت امریکاست. اگر این لوایح به تصویب کنگره رسیده و امضا شود، قابلیت اجرایی می‌یابد که در این صورت نسبت به تصمیم اتخاذ شده واکنش خواهیم داشت. البته ما در برابر هر اقدامی آمادکی داریم و جای نگرانی ندارد.

هیچ تغییری در سیاست موشکی ایران رخ نمی‌دهد

قاسمی با بیان اینکه سیاست موشکی ایران روشن است، ابراز داشت: سیاست موشکی ایران مستقیم است و تحت تاثیر مسائل خارجی نیست. سیاست موشکی ایران کاملا دفاعی و مبتنی بر تجربیات ما است که هیج تغییری در آن رخ نمی دهد و پابرجا و مستقیم است.

او در رابطه با مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات نیز بیان کرد: هم پای مردم درداخل کشور که حضوری قابل اعتنا و شکوهمند داشتند و خود را به شکل بارز به جهان نشان دادند، ایرانیان خارج از کشور هم دراین انتخابات با حضور چشمگیرشان در مشارکت، به پای صندوق‌های رای رفتند. در بسیاری از کشورها صف‌های طویلی ایجاد شد. گزارشاتی که وجود داشت، این است که افراد بسیاری بودند که حتی برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کردند و بررسی دقیق از ایرانیان خارج از کشور نشان می‌دهد سیاست‌های دولت و تلاش‌های وزارت خارجه در این باره اثرگذار بوده و شاهد همبستگی ایرانیان بوده است. متوجه باشیم بسیاری از آنها شاغل یا دانشجو هستند و روز جمعه روز تعطیلی برای آنها نیست ولی آنها به پای صندوق‌های رای رفتند. تعداد صندوق‌ها بسیار نیست و محدود است ولی با این وجود، رشد چشم‌گیری درخصوص حضور ایرانیان در انتخابات را شاهد بودیم. باید این مساله را به فال نیک گرفت.

توافق با آمریکا برای تحویل دادن سردار سلیمانی خنده‌دار است

این دیپلمات عالی رتبه وزارت خارجه در رابطه با اظهار نظر یکی از مخالفان دولت که مدعی شده ظریف با امریکا به توافق رسیده است که دولت سردار سلیمانی را به آمریکا تحویل دهد، یادآور شد: من نمی‌دانم این شخص کیست؟ البته مسائلی را شنیدم ولی فرصت رسیدگی نکردم چون آنچه شنیدم این موضوع بسیار خنده‌دار و عجیبی است. من امیدوارم این مساله صحت نداشته باشد زیرا ایرانیان در حدی از درایت و درک هستند. این سخن بسیار ناپسند و غلطی است و نمی‌دانم این گونه سخنان را بر چه اساسی و بر اساس کدام اصول دینی و اخلاقی می‌توان مطرح کرد.

قاسمی اضافه کرد: شاید این سخنان تنها در درون موساد یا سیا مطرح و شنیده می‌شود. نمی‌توانم باور کنم کسی در ایران بتواند در این حد سخن غلط و دروغ را به این شکل مطرح کند و اتهاماتی را وارد سازد.

او با در رابطه با سیاست های وزارت خارجه سیاست صبر و مدارا بود، بیان کرد: هرگز به شکایت فکر نکردیم ولی اکر این موضوع درست باشد ختما پیگیری حقوقی می کنیم چون این سخن بسیار تلخ و ناروا بود و نمی توان به راختی از آن عبور کرد که در روز روشن اینجنین به مسئولانی که حیثیت خودشان را به پای منافع ملی ایران گذاشته‌اند، زده شود.

ایران نقش نظامی در موصل نداشته و ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با اخباری مبنی بر اینکه ایران نیروهای خود را از غرب موصل به سوریه می‌برد هم گفت: حضور ایران در عراق مستشاری است تا تروریست‌ها را از کشورش اخراج کند. حضور ما در سوریه نیز برای ایجاد یک فضای مطلوبتر برای آتش بس است. ایران نقش نظامی در موصل نداشته و ندارد بلکه کاملا مستشاری است که براساس درخواست رسمی دولت عراق است.

منتظر پاسخ مقامات ترکیه درباره کشته شدن مرزبانان ایرانی هستیم

قاسمی در رابطه با کشته شدن مرزبان ایرانی در مرزهای ترکیه نیز اظهار داشت: از طریق کانال‌های دیپلماتیک موضوع را به دولت ترکیه انتقال دادیم. منتظر پاسخ آنها هستیم. علاقه‌مند به این اتفاقات ناگوار در مرزهایمان با ترکیه نیستیم. امیدواریم با پاسخ ترکیه اتخاذ تصمیم کنیم.

او در رابطه با اینکه تصویب احتمالی طرح افزایش‌های تحریم های ایران در کنگره با برجام تضادی دارد؟ تصریح کرد: اگر این لایحه در نهایت به قانون تصویب شد، ما تصمیمات و اقدامات خود را براساس تفاسیر و چارچوب‌هایمان اعلام می کنیم و تصمیم مقتضی را اخذ می‌کنیم.

توسعه روابط با کشورهای همسایه مغفول نمانده است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای در رابطه با اینکه تمرکز وزارت امور خارحه در دولت دوازدهم مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای غربی است؟ خاطرنشان کرد: هرگز توسعه روابط با کشورهای همسایه در این سالها مغفول نبوده است. اگر روابط ما با کشورهای جهان و سفرها را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم با همه نقاط دنیا درآمد و شد بودیم و توافقاتی داشته ایم. ما سیاست خارجی یک بعدی نداشته و نخواهیم داشت.

قاسمی افزود: توسعه روابط با همسایگان یک اصل حدی برای ما است که در دولت دوازدهم بیشتر به آن توجه خواهد شد. امیدوارم با شتاب و توان بیشتری دراین باره به کارمان ادامه بدهیم. ما تنها معطوف به برجام نبودیم. با بیان حال برجام و آثار برجام، نوع مذاکرات و میزانی که برای آن صرف شده، موجب شده تا این مسئله بیش از اندازه دیده شود. البته این یک کار تاریخی بود و امیدوارم با این روش به سایر مسائل ورود کرده و بتوانیم منافع بیشتری را نصیب کشور کنیم.

او در رابطه با برخی از اخبار مبنی بر تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه ابراز داشت: بسیاری از مسائل حوزه سیاست خارحی به روز و آنی است. همواره بحث کارآمدی و بهبودی کارایی می‌تواند باشد یا اولویت‌ها از بخشی به بخش دیگری منتقل شود. با این حال، آنچه یک نماینده مطرح کرده است، من آگاهی کاملی ندارم ولی مصاحبه آن نماینده با تعابیری که در وزارت خارجه وجود دارد، اندکی منافات دارد. بحث دو میز اقتصادی را متوجه نشدم.

این مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه اضافه کرد: یکی از دوستان با این نماینده صحبت کرد و ایشان این مصاحبه را تکذیب کرد. با این وجود ما با تغییر مشکلی نداریم و اگر دراین تغییرات به محوزهای سازمان امور استخدامی باشیم به این دستگاه رجوع خواهیم کرد. با این حال، اگر فکر کنیم ساختارهایمان را به کلی تغییر دهیم درست نیست هرچند ممکن است تغییراتی در برخی بخش‌ها صورت بگیرد.

قاسمی تاکید کرد: همچنین یکی از تاکیدات ظریف به بهبود کارایی و عملی ساختن اقتصاد مقاومتی است.

بحرین از ایجاد مزاحمت برای شهروندان خود دست بکشد

او در رابطه با واکنش وزارت امور خارحه با هتک حرمت شیخ عیسی قاسم بیان کرد: ما اصل مداخله در امور داخلی کشورها را همواره رعایت کردیم ولی این اتفاق بسیار تلخ است. به ویژه که این اتفاق پس از اجلاس ریاض رخ داد و همزمانی این اتفاقات قابل توجه و اعتنا است. این اتفاقات محکوم و قابل سرزنش است. توصیه ما به دولت بحرین خویشتنداری و احترام به عقاید دیگران و دست کشیدن از ایجاد مزاحمت برای شهروندان خود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: سرکوب و متصل کردن مخالفین به خارج از مرزها می تواند در یک ظرف زمانی پاسخگو باشد ولی در جایی این مسائل فوران می کند و مشکلات را بیشتر می کند. ما علاقه نداریم همسایگان ما با این مشکلات مواجه باشند ولی توصیه می کنیم با شهروندان خود با سر صدق برخورد کنند.

امنیت خریدنی نیست/سلاح و زرادخانه حرف اول را نمی‌زند

قاسمی در رابطه با خرید سنگین تسلیحات عربستان از امریکا عنوان کرد: ریاض فکر می‌کند نیازمند قدرت‌های فرامنطقه‌ای است و فکر می‌کند با سلاح و پول می‌تواند امنیت را خریداری کند در صورتی که تاریخ نشان می‌دهد امنیت خریدنی نیست. از سوی دیگر در یک کشور دیگر، شعار پول اول را انتخاب کرده و برای پول هر اقدامی را انجام می‌دهد و دموکراسی و حقوق بشر و سایر ادعاهای دیگر را مورد توجه قرار نمی‌دهد، فروش سلاح را در دستورکار قرار داده است. آنها می‌گویند ما هزاران نفر را به کشتن می‌دهیم تا چند جوان بتوانند شاغل شوند. از هر زاویه‌ای که به این مسئله نگریسته شود، وضعیت دشواری است که می‌تواند موجب ذهنیت غلطی شود که فکر کنند با سلاح می‌توانند به همه چیز رسید در حالی که تاریخ نشان داده سلاح و زرادخانه حرف اول را نمی‌زند. نمونه این مسئله را می تواند ناتوانی عربستان در برابر یمن دید.

او در پاسخ به این سوال که آیا در دولت دوازدهم شاهد تغییراتی در برنامه‌های دستگاه دیپلماسی خواهیم بود؟ بیان کرد: ما در دولت یازدهم برنامه‌ها و اقداماتی را انجام دادیم که برخی نیازمند تداوم هستند. تلاش‌ها و اولویت‌های ما در حوزه همسایگان است. مسائلی هستند که نیازمند پردازش جدید هستند. البته هنوز تا تشکیل دولت دوازدهم فرصت داریم. دوستان‌مان درکمیته‌ای مشغول تهیه راهبردهایی هستند که آنها را عرضه خواهیم کرد.

نمی‌توان با برجام گزینشی برخورد کرد

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در رابطه با بررسی مجدد مجوز فروش هواپیما در وزارت خزانه‌داری امریکا گفت: برجام یک توافق پیوسته است و یک کشور نمی‌تواند به صورت گزینشی بخشی را پذیرفته و بخشی را اجرا نکند. برجام توافقی است که نمی‌توان با آن برخورد گزینشی کرد. من درباره ایران چنین چیزی را دریافت نکردم ولی اگر این مسئله جدی باشد پاسخ‌های لازم را پیش‌بینی کرده ایم و در آن باره سکوت نخواهیم کرد.

تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور دروغ است

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر مهندسی و تقلب در انتخابات خارج از کشور اظهار داشت: مکانیزم رای گیری در خارج از کشور جدید نیست. شورای نگهبان بالای هر صندوق ناظر دارد. در گذشته نیز شاهد هیچ‌گونه تخلفی در صندوق‌های رای‌مان در خارج از کشور نبوده‌ایم. با این حال، اگر شکایتی مطرح است، بررسی آن در صلاحیت شورای نگهبان است و آنچه شورای نگهبان اعلام کند، ملاک عمل خواهد بود. با توجه به پیگیری من از مجموعه تحولات، این ادعا دروغ محض و کذب است و ما انتخابات سالمی در خارج از کشور داشته ایم.

تصمیمی برای گفت‌وگو با آمریکا نداریم ولی در دیپلماسی هراتفاقی می‌تواند رخ دهد

او در رابطه با گفت‌وگوهای احتمالی میان ایران و امریکا در سطوح معاونین و وزرا تصریح کرد: چنین قرار و تصمیمی وجود ندارد ولی در دیپلماسی هر اتفاقی می‌تواند هر روزی رخ بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با تاخیر در اعزام سفیر ایران در سوئیس خاطرنشان کرد: دلیل خاصی درخصوص تاخیر اعزام سفیر به سوئیس وجود ندارد و با استقرار دولت ۱۲ این کار انجام خواهد شد.

قاسمی در رابطه با حضور رییس جمهور آذربایحان در اجلاس ریاض خاطرنشان کرد: آنچه برای ما ملاک است، اقدامات عملی کشورها است. روابط خوبی با آذربایجان داریم و امیدواریم روز به روز به آن بیفزایم و حق همسایگی را به عمل آوریم.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها