رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 265969

رییس کل سازمان نظام پزشکی:

تکلیف تعرفه‌های ۹۶ را روشن کنید/ پزشک گمشده نداریم

ساعت 24- رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن گلایه جدی از تکرار تجربه سال‌های گذشته درباره تاخیر در اعلام تعرفه‌های پزشکی، از شورای عالی بیمه خواست جهت تعیین تکلیف تعرفه‌های بخش خصوصی هر چه سریع‌تر تشکیل جلسه دهد.

زالی
دکتر علیرضا زالی در نشستی خبری ضمن تبریک حماسه حضور مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه و تقدیر از حضور پرشور جامعه پزشکی، در عین حال در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال جاری، گفت: خواهشم آن است که رسانه‌ها گلایه‌های جدی ما را در این زمینه منتقل کنند. طبق قانون باید انتهای سال ۹۵ تعرفه‌های دولتی، خصوصی و غیردولتی اعلام می‌شد؛ این در حالی است که اکنون در خردادماه قرار داریم و هنوز از تعرفه‌ها خبری نیست. افزایش هزینه‌ها از همان روز اول سال بر جامعه پزشکی مترتب شده است و تغییرات در هزینه‌ها از همان آغاز سال اعمال می‌شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بنابراین وقتی جامعه پزشکی در دریافت مطالبات‌شان ماه‌ها تاخیر دارند و وضعیت تعرفه‌هایشان هم به این صورت است، اعتماد خود را از دست خواهد داد. امسال هم سناریوی تلخ تعرفه‌ها مانند سال‌های گذشته تکرار شد.

عمده ترکیب شورای عالی بیمه در اختیار خریداران خدمات است

زالی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی پکیج تعرفه‌ای پیشنهادی خود را تا آذرماه سال گذشته ارایه داده است، افزود: ما دو سال است که زودتر از موعد مقرر تعرفه‌هایمان را به مسوولان مربوطه اعلام می‌کنیم؛ چراکه پیش از این عنوان می‌کردند تعرفه‌ها را دیرتر از طرح بودجه در مجلس پیشنهاد می‌دهید و برهمین اساس هم آمادگی افزایش تعرفه‌ها وجود ندارد. به همین دلیل ما امسال زمانی تعرفه‌ها را پیشنهاد دادیم که هنوز بودجه کشور به مجلس نرفته بود. در مجموع تا زمانی که شورای عالی بیمه به همین شکل فعلی باشد، این سناریو تلخ، هر سال تکرار می‌شود؛ چراکه عمده ترکیب شورای عالی بیمه در اختیار خریداران خدمت است. این در حالی است که بحث نابسامانی تعرفه‌ها به مردم آسیب می‌رساند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در بخش دولتی همچنان حجم زیاد مطالبات پابرجاست، افزود: در شورای عالی بیمه بخش عمده آرا دست کسانی است که نمی‌خواهند تعرفه‌ها زیاد شود و البته در طول سال هم برای افزایش بودجه‌هایشان اقدامی نمی‌کنند.

۳ سناریوی تعرفه‌ای که در شورای عالی بیمه به اجماع نرسید

وی با اشاره به طرح ۳ سناریو در آخرین جلسه شورای عالی بیمه درباره تعرفه‌های سال ۹۶ گفت: یک سناریو مربوط به عدم رشد تعرفه‌ها بود که بیمه‌ها آن را مطرح کرده و با مخالفت شدید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی روبرو شدند. سناریوی بعدی رشد تعرفه‌ها براساس تورم و همچنین رشد براساس حقوق و دستمزد بود. در مجموع این سناریوها در صحن شورای عالی بیمه به اجماع نرسید.

وی با بیان اینکه نظر وزارت بهداشت برای تعرفه‌های بخش دولتی رشد براساس حقوق و دستمزد بود، افزود: سازمان نظام پزشکی به شدت طرفدار اعمال قیمت تمام شده در بخش دولتی است. در بخش خصوصی نیز از آنجا که هزینه‌ها با سرمایه پزشک در ارتباط است، ساز و کار تعرفه بخش دولتی و خصوصی باید از هم جدا شود تا به این ترتیب مشکل و دعوای بیمه‌ها به بخش خصوصی نیاید.

درخواست تشکیل جلسه از شورای عالی بیمه

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: از آنجا که در آخرین جلسه شورای عالی بیمه مقرر شد تا ساز و کار تعرفه بخش دولتی و خصوصی از یکدیگر جدا شود، باید جلسه‌ای دیگر در این رابطه تشکیل می‌شد، اما تا امروز هیچ جلسه‌ای در این راستا برقرار نشده است. به این منظور دو نامه نوشتیم و درخواست کردیم که شورای عالی بیمه هرچه سریع‌تر جلسه‌ای را تشکیل دهد.

تعرفه‌های بخش دولتی یک گام جلوتر از بخش خصوصی

زالی با بیان اینکه تعرفه بخش دولتی یک گام جلوتر از بخش خصوصی و در هیات وزیران در حال تصمیم‌گیری است، افزود: از آنجا که در جلسه شورای عالی بیمه درباره تعرفه‌ها به اجماع نرسیدیم، تعرفه‌های بخش دولتی جهت تصمیم‌گیری به هیات وزیران رفت. در مورد تعرفه‌های بخش خصوصی نیز درخواست‌مان آن است که مسوولان مربوطه هرچه زودتر جامعه پزشکی و مردم را از این بلاتکلیفی خارج کنند، چراکه ما مرتبا در معرض سوالات همکارانمان هستیم. پیشنهاد مشخص ما در بخش دولتی و خصوصی رسیدن به قیمت واقعی خدمات است، اما باید سهم بیمه‌ها در این زمینه بیشتر شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه پزشکان سهامدار بخش خصوصی در مجموعه مدیریتی وزارت بهداشت نفوذ دارند؟ گفت: اگر پزشکان سهامدار بخش خصوصی در وزارت بهداشت نفوذ داشتند، حداقل اکنون تعرفه‌های بخش خصوصی مشخص شده بود. در طول این سال‌ها هیچ سوبسیدی نیز به بخش خصوصی تعلق نگرفته است. ضمن اینکه ترکیب معاونان وزیر بهداشت به صورتی است که سه معاون وی غیرپزشک هستند و سایرین هم فعالیتی در بخش خصوصی ندارند.

پزشک گمشده نداریم

زالی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مطرح شده در زمینه پزشکان گمشده گفت: این بحث را باید از کسی بپرسید که این چنین اظهاراتی را بیان داشته است، اما باید بگویم که در رابطه با ثبت آمار جامعه پزشکی، ما و وزارت بهداشت سال‌هاست که دچار چالش هستیم؛ چراکه برخی از فارغ‌التحصیلان جامعه پزشکی در حوزه سلامت جذب نمی‌شوند. اما افرادی که از دانشگاه‌ها در طول سنوات گذشته جهت ثبت به نظام پزشکی و وزارت بهداشت مراجعه نکردند، حدود ۱۱ هزار نفر هستند که بخشی از آنها یا طبابت نمی‌کنند یا مهاجرت کرده‌اند. در مجموع پزشک گمشده نداریم.

وی ادامه داد: با حساب سرانگشتی نیز می‌توانم بگویم که تقریبا از سال ۹۲ پزشکانی که جهت رفتن به خارج از کشور درخواست گواهی صحت کار از نظام پزشکی داشته‌اند، افزایش یافته است که البته تمام اینها معادل مهاجرت نیست. سازمان نظام پزشکی سالانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شماره جدید نظام پزشکی ثبت می‌کند. همچنین مهرماه هر سال ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ پزشک فارغ‌التحصیل به مناطق محروم اعزام می‌شوند. بین ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر نیز دستیار داریم که سالانه بین ۲ تا ۳ هزار نفر به جمع دستیاران اضافه می‌شود. سازمان نظام پزشکی نظام ثبت پروانه مطب را به صورت الکترونیکی کرده و کارت‌های نظام پزشکی هوشمند شده است.

مطالبه نظام پزشکی از دولت دوازدهم

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره مطالبه نظام پزشکی از رییس جمهور دولت دوازدهم در زمینه بیمه‌ها گفت: ضمن تبریک به دکتر روحانی بابت انتخابات ریاست جمهوری، باید بگویم که درخواست‌مان آن است که دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم به حوزه سلامت توجه داشته باشد و این توجهات استمرار یابد. توجه به جامعه پزشکی و حفظ کرامت آنها در دولت دوازدهم به طور جدی دنبال شود؛ چراکه جامعه پزشکی در سراسر کشور تلاش می‌کند و حفظ کرامت آنها برای ما مهم است. این در حالی است که پزشکان بیش از یک سال است مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

زالی افزود: بسیاری از مشکلات جامعه پزشکی به دستگاه‌های اجرایی دولت بازمی‌گردد که البته خیلی پیچیده و مشکل هم نیستند. اگر عزم جدی وجود داشته باشد، بسیاری از این مشکلات حل و فصل خواهد شد. از جمله این موارد مالیات پزشکان است. پزشکان یکی از گروه‌های اجتماعی متعامل هستند، امیدوارم رییس جمهور به دستگاه‌های اجرایی دستور دهند که زمینه تعامل با پزشکان فراهم شود.

وی ادامه داد: درباره بحث بیمه‌ها هم باید بگویم که تمام این موضوع در اختیار دکتر روحانی نیست و بخشی از آن به مجلس بازمی‌گردد. همانطور که مشاهده کردیم، انتقال شورای عالی بیمه در مجلس رای نیاورد. اما مصلحت عمومی بر آن است که دولت دوازدهم از منظر کارشناسی به فکر تجمیع و چابک‌سازی بیمه‌ها، خرید راهبردی خدمات و استفاده از مقوله‌های پیشگیری و کاهش هزینه‌های جنبی بیمه‌ها و همچنین افزایش کیفیت خدمات و بسته‌های تحت پوشش بیمه‌ها باشد. همچنین لازم است طرح تحول نظام سلامت با حفظ شاکله اصلی، نقایصش برطرف شود.

انتخابات نظام پزشکی

رییس کل سازمان نظام پزشکی درباره انتخابات سازمان نظام پزشکی نیز گفت: انتخابات نظام پزشکی براساس جدول اعلامی وزارت بهداشت انجام خواهد شد. اولین جلسه هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی با دعوت وزیر بهداشت و در سازمان نظام پزشکی تشکیل شد. معاونت درمان وزارتخانه نیز مسوول اجرای انتخابات نظام پزشکی است. روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در استان‌های مختلف مسوولان اجرایی این انتخابات خواهند بود. در تهران رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران مسوولیت اجرایی این انتخابات را عهده‌دار شده است. در مجموع طبق جدول اعلامی وزیر بهداشت، ۳۰ تیرماه انتخابات نظام پزشکی برگزار خواهد شد.

زالی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه شما نیز کاندید انتخابات خواهید بود یا خیر، گفت: هنوز تصمیم قطعی در این باره نگرفته‌ام.

دولت دوازدهم منابع نظام سلامت را پایدار کند

وی همچنین در پاسخ به ایسنا درباره طرح تحول سلامت و برخی گلایه‌های پزشکان، گفت: اصل طرح تحول را جامعه پزشکی پذیرفته و همراهی کرده است. دستاوردهای این طرح بدون همراهی جامعه پزشکی محقق نمی‌شد. ۳ درخواست در این طرح داریم؛ ابتدا آنکه منابع نظام سلامت در دولت دوازدهم پایدار شود؛ بحثی که وزارت بهداشت هم بر آن تاکید دارد.

از بخش خصوصی صیانت شود

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: درخواست دیگرمان آن است که کرامت جامعه پزشکی به عنوان همراهان اصلی این طرح حفظ شود. همچنین باید از بخش خصوصی صیانت شود. دولت دوازدهم باید مقداری به این سمت حرکت کند که کاهش تصدی خدمات صورت گیرد. بخش خصوصی در طرح تحول سلامت به ویژه در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک آسیب‌هایی خورد. باید منافع مشروع بخش خصوصی حفظ شود. البته منظور از بخش خصوصی تنها بیمارستان نیست، بلکه مطب‌ها را هم شامل می‌شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها