رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 267090

خاطره موسویلاری از کمک ۵۰۰هزارتومانی امام به مجمع روحانیون

ساعت24-مجمع روحانیون از رهبری و کلیت نظام دفاع می‌کند اما نقدهایی هم درباره شیوه اداره کشور دارد

حجت-الاسلام+عبدالواحد+موسوی+لاری.jpg
عبدالواحد موسوی‌لاری با بیان خاطره‌ای از امام (ره) از روزهایی گفت که تعدادی از روحانیون در صدد تشکیل مجمع روحانیون مبارز بودند و امام (ره) از تشکیل این تشکل سیاسی حمایت کرده‌اند.

حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در آستانه رحلت امام خمینی (ره) به کافه خبرگزاری خبرآنلاین آمد و علاوه بر مباحث پسا انتخاباتی و نقش شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در انتخابات گذشته، گریزی هم به خاطراتش از امام (ره) زد؛ گریزی به یک خاطره سیاسی و نقش رهبر فقید انقلاب در شکل گیری یک تشکل سیاسی از جنس روحانیت یعنی مجمع روحانیون مبارز.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه سال 66 برای ما سال خاصی بود، اینگونه خاطره اش را شروع کرد: در آن سال من معاون وزیر ارشاد بودم. از مجلس اول تا سال 66 که مجلس دوم رو به اتمام بود، ما ارتباطاتمان را با برخی نمایندگان مجلس اول و اعضای دولت حفظ کرده بودیم. انتخابات مجلس سوم در شرایط ویژه ای می خواست برگزار شود و ما هم در این جلسات بحث کردیم که چه اتفاقی باید بیفتد. نهایتا قرار شد ما لیستی را تهیه کنیم و آقایان توسلی، کروبی،موسوی خوئینی ها و خاتمی و احزاب آن زمان، مثل انجمن اسلامی معلمان و مجاهدین انقلاب دست اندرکاران تهیه این لیست بودند.

او ادامه داد: نهایتا ما سر اعضای لیست با جامعه روحانیت به توافق نرسیدم و خواستیم لیست جدا بدهیم. گفتیم ما عده ای روحانی هستیم و می توانیم تشکیلات مجزایی داشته باشیم. این موضوع را بحث و تحلیل کردیم و در نهایت یک هیات موسس برای این جمع در نظر گرفته شد. اولین سوالی که مطرح شد این بود که آیا امام (ره) با انشعاب موافق هستند یا خیر؟ چون ایشان همواره بر وحدت تاکید داشتند و مخالف وحدت شکنی بودند و ما نمی دانستیم که تلقی ایشان از مجممع روحانیون مبارز وحدت شکنی خواهد بود یا خیر. در نهایت آقایان موسوی خوئینی و امامی جمارانی رفتند با امام صحبت کردند و امام هم گفته بودند که چه اشکالی دارد که دو تشکل با دو سلیقه مختلف تشکیل شود. بعد از این اظهارنظر امام (ره) بود که ما در آن نامه معروف نوشتیم که ما مجمعی به نام مجمع روحانیون مبارز تشکیل داده ایم و امام هم تایید کردند و گفتند ایجاد یک تشکل جدید در بین روحانیون به معنی انشعاب نیست و انشالله کارهار ا با هم پیش می برید.

نایب رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ادامه داد: تا قبل از آن دیدار این نگرانی وجود داشت که امام نسبت به انشعاب نظر منفی داشته باشد اما برخلاف برداشت عمومی ما ایشان نه تنها تایید که حتی حمایت هم کردند. حتی در آن زمان ایشان ماهانه 500 هزار تومان هم به جامعه روحانیت مبارز کمک می کرد و همین مبلغ را هم برای کمک به مجمع روحانیون مبارز از در نظر گرفتند و حتی بعد ازایشان هم رهبری پرداخت این مبلغ را ادامه دادند و پول آب، برق، گاز و پول کارمندان مجمع هم از همین مبلغ پرداخت می شد.

موسوی لاری با بیان اینکه در آن سال ها مجمع روحانیون بطور متوسط سالی یکبار با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند که غالباً هم با شام یا نهار همراه بود، گفت: آن جلسات،جلسات با صفا وصمیمیتی بود. در یکی از این دیدارها اقای امام جمارانی سر سفره نهار یا بعد از ان بین شوخی وجدی گفتند گویا حضرت عالی قبول ندارید که اقتصاد ما با مشکل تورم همراه است مقام رهبری پاسخ دادند چطور؟ اقای جمارانی گفتند این مبلغ پانصد هزار تومان اهدایی حضرت امام مربوط به قریب ده سال پیش است اگر تورم این سالها لحاظ شود باید خیلی بیش از این پرداخت شود. ایشان تأملی کردند و از آن تاریخ تا امروز مبلغ یک میلیون برداخت می شود که بنظر می رسدلازم است تورم سالها اخیر مورد عنایت قرار گیرد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه اعضای مجمع روحانیون همچنان چارچوب های امام و رهبری را رعایت کرده و می کنند، ادامه داد: ما معتقدیم این اعضای مجمع روحانیون هستند که زجرکشیده ها و زندان کشیده های قبل از انقلاب هستند و سهم بزرگی در شکل گیری نظام داشتند. بنابراین اصول اصلی دفاع از نظام و رهبری از سوی مجمع رعایت می شود. شاید اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما ما معتقدیم که مجمع بدون اینکه از رهبری سوء استفاده کند از رهبری حمایت می کند اما برای بقیه اینگونه نیست. ما از رهبری و کلیت نظام دفاع می کنیم اما نقدهایی هم درباره شیوه اداره کشور داریم.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها