رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 269823

طرز تهیه سمنو | راحت ترین و بهترین روش برای تهیه سمنو

طرز تهیه سمنو را با چند فوت و فن حرفه ای یاد بگیرید. دستور پخت سمنو را در ادامه مطلب می توانید به راحی مطالعه کنید و انجام دهید.

خبر
html>

سمنو

سمنو یکی از خوراکی های شیرینی است که از مخلوط جوانه گندم و آرد تهیه میشود و طبخ و مصرف آن از گذشته های دور در سرزمین ما رایج بوده است

از آنجایی که سمنو یکی از اجزای سفره ی هفت سین است معمولا آن را کمی پیش از ایام نوروز تهیه میکنند هر چند سمنو را در هر فصلی از سال میتوان تهیه و مصرف کرد که هم طعم بسیار خوب و دلپذیری دارد و هم دارای فواید و خواص بسیار است -

خواص سمنو

از جمله خواص آن میتوان به دارا بودن مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم و مقداری فسفر که از عناصر ضروری برای بدن هستند اشاره کرد . کلسیم آن باعث تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان میشود و همانطور که میدانید فسفر هم برای فعالیت و کارکرد مغز بسیار مفید میباشد

آهن ، اسید فولیک و ویتامین های موجود در سمنو برای خون سازی ، تنظیم هورمون ها و هم چنین آرامش اعصاب و رفع خستگی مفید میباشد

سمنو مقدار کالری ( کربوهیدرات ) پایینی دارد و حاوی درصد قابل توجهی پروتئین است اما همانطور که از طعم آن مشخص است میزان قند در آن کمی زیاد است البته قند موجود در سمنو نسبت به ساکاروز که قند تشکیل دهنده ی بسیاری از مواد شیرین است از نظر طعم شیرینی کمتری دارد و همین امر باعث زیاده روی بعضی افراد در مصرف آن میشود اما توجه داشته باشید که قند موجود در آن اگر به میزان زیاد وارد بدن شود باعث بروز چربی و چاق شدن و بالا بردن قند خون میشود بنابراین مصرف زیاد از حد آن برای افراد مبتلا به چاقی و دیابت و چربی خون بالا ممنوع است

تهیه سمنو کمی مشکل میباشد اما اگر دستور تهیه آن را بدانید و دقیقا به همان صورت اجرا کنید میتوانید یک سمنوی خانگی خوشمزه و مفید تهیه کنید که بسیار بهتر و سالم تر از سمنو هایی است که بصورت آماده خریداری میکنید

در این مطلب برای آن دسته از عزیزانی که با طرز تهیه سمنو آشنا نیستند دستور طبخ را ارائه میدهیم امیدواریم که مورد توجه شما عزیزان واقع شود.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص سمنو / خواص سمنو در بارداری

دستور پخت سمنو

دستور پخت سمنو

مواد لازم:

یک کیلو گرم گندم بادام
چهار کیلو گرم آرد گندم فندوق

طرز تهیه:

مرحله اول:

در سمنو از جوانه ی گندم استفاده میکنند پس لازم است ابتدا چند روز پیش از اینکه اقدام به طبخ سمنو کنید ، جوانه ی گندم را تهیه بفرمایید.تهیه جوانه گندم به این صورت است که گندم های پاک شده را شسته و داخل ظرفی بریزید و آب سرد را اضافه کنید به طوریکه کل سطح گندم ها را بپوشاند و دو روز زمان بدهید و در طی این دو روز چند با آب آن را عوض کنید

مرحله دوم:

پس از گذشت این دو روز نوک گندم ها جوانه زده و کمی سفید میشود حال باید از آب خارجشان کنید داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب آن کاملا گرفته شود سپس در یک سینی گندم ها را پهن کرده روی آن یک پارچه ی تمیز و مرطوب قرار داده و اجازه بدهید یکی دو روز هم در این حالت بماند و در طول این مدت هم هر زمانی که پارچه خشک شد مرطوبش کنید بعد از این گندم ها را به یک کاسه منتقل کرده و باز همین کار را یعنی گذاشتن پارچه ی مرطوب به مدت دو روز تکرار میکنیم تا گندم ها ساقه پیدا کنند و کمی بلند شوند دقت کنید که جوانه ی گندم ها نباید سبز شود و زمانیکه به رنگ سفید یا نقره ای در آمدند میبایست از آن برای سمنو استفاده کنید

مرحله سوم:

پس از تهیه جوانه ی گندم ، کل آنرا چرخ کنید ، داخل ظرفی بریزید و به آن کمی آب اضافه بفرمایید و جوانه ی گندم چرخ شده را با آب مخلوط بفرمایید از یک صافی رد کنید و موادی که روی صافی باقی میماند را در دستانتان فشار دهید تا عصاره و شیره ی آن کاملا خارج شود .

مرحله چهارم:

آرد را الک کرده و شیره ای که تهیه کرده اید را آرام آرام به آرد اضافه بفرمایید و مخلوط کنید و خوب با یک چنگال بزنید تا آرد گلوله نشودبعد از آن مخلوط آرد و شیره را روی حرارت قرار بدهید و مدام هم بزنید تا مخلوط به رنگ قهوه ای در آمده و شبیه حلوا غلیظ شود مقدار کمی هم آرام آرام آب اضافه کنید تا از حالت سفتی و غلظت زیاد خارج شده و کمی رقیق تر و یکدست تر شود

مرحله پنجم:

زمانیکه به غلظت معین رسید پسته یا فندوق را هم اضافه کرده و نیم ساعت هم با حرارت ملایم هم بزنید تا کامل سمنو جا بیفتددقت کنید که روغن و شکر به سمنو اضافه نمیشود وشیرینی آن قند طبیعی خود گندم است نکته ی دیگر این است که سمنو خیلی سریع ته میگیرد پس هم زدن مداوم را فراموش نکنید و در طول طبخ مدام بالا سر آن باشید .

نکاتی از خواص سمنو :

در آخر نکات باقی مانده از خواص سمنو را شرح می دهیم یک دانه گندم هنگامی که شروع به جوانه زدن می نماید خواص تغذیه ای آن تغییرات شگرفی می یابد و به طرز جالبی ویتامین های آن افزوده می گردد و بر عکس انرژی و کربوهیدرات آن کم می گردد طبق بررسی متخصصان طی این فرایند بر تعداد پروتئین، کلسیم، پتاسیم، سدیم، آهن و فسفر آن افزوده گردیده همچنین ویتامینA،B2، B3وC آن هم به طور عجیبی زیاد می گردد.به ویژه برای مردان پر خاصیت است .انواع ویتامین ب برای سلامت مو و پوست مفید بوده همچنین ویتامین ای برای تولید مثل نقش بسزایی دارد در آخر باید گفت با توجه به دارا بودن آنتی اکسیدان برای جلوگیری از ابتلا به سرطان مفید است.

طرز تهیه مسقطی


تاریخچه سمنو

گفته می شود که سمنو به دوران قبل از اسلام در ایران برمی گردد. سمنو یکی از اعضای سفره هفت سین ایرانی بود و امروز هنوز یکی از آنها است. در گذشته ، مردم معتقد بودند قرار دادن "سمنو" در "هفت سین" باعث ایجاد ثروت و رفاه برای خانواده در سال جدید ایرانی می شود.

سمنو یک غذای پودینگ مانند از گندم جوانه زده و آرد گندم است که گاهی با شکر و آجیل طعم دار می شود. این غذا از ایران سرچشمه گرفته است ، جایی که یکی از ویژگی های معمول جشن سالانه سال نو به نام نوروز است. تهیه سمنو به روش سنتی نیاز به چندین روز آماده سازی دارد و عرف ایرانی حکم می کند که می توان آن را فقط توسط زنان تهیه کرد ، اگرچه سختی این قانون در دوران مدرن کاهش یافته است.

سمنو سنتی از دو ماده اصلی تشکیل شده است: آرد گندم و گندم جوانه زده. این گندم جوانه زده به صورت خمیر درآمده و سپس با آرد گندم و در برخی موارد آب مخلوط می شود. برخی از آشپزها ترجیح می دهند برای طعم دادن به غذا ، مواد اضافی مانند شکر یا پسته آسیاب شده را اضافه کنند. این مخلوط در یک قابلمه بزرگ پخته می شود تا به غلظت و شبیه پودینگ برسد.

به طور کلی ، سمنو به عنوان یک غذای روزمره در نظر گرفته نمی شود ، اما در عوض در جشن سال نو ایرانی معروف به نوروز تهیه می شود ، که در مارس هر سال چندین روز پخش می شود. در رسم قرون وسیع نوروز به نام هفت سین ، میزی در منزل با هفت مورد که با حروف الفبای ایرانی با حرف س. شروع می شود ، چیده شده است. هر یک از این اقلام ، که شامل غذاهایی مانند سیر ، سرکه و سیب است ، برای نشان دادن فضیلت ، مانند عشق ، سلامتی ، رشد مجدد و غیره. سمنو یکی از این هفت مورد سنتی هفت سین است و به عنوان نمادی از ثروت و رفاه در نظر گرفته می شود.

تهیه سمنو به روش سنتی نیاز به چند روز آماده سازی دارد ، زیرا گندم مورد استفاده در ظرف باید آغشته شود تا زمانی که شروع به تولید جوانه کند. به طور معمول ، فقط زنان مجاز به تهیه سمنو بودند و غالباً گروهی از زنان برای یک مهمانی تهیه سمانو که شب شروع می شد و تا ساعات اولیه صبح ادامه داشت ، جمع می شدند. در دوران مدرن ، گاهی تمام خانواده ها در تهیه غذا شرکت می کنند. با گذشت زمان ، تهیه سمنو در جشن های سال نو سایر ملل خاورمیانه مانند افغانستان و تاجیکستان نیز تهیه شده است.

بهترین زمان مصرف سمنو
سمنو یک وعده غذایی کامل است در نتیجه برای بدن مفید است چرا که سرشار از کربوهیدرات و کلسیم وپتاسیم می باشد و بهتراست با شکم خالی مصرف گردد لذا توصیه می گردد که صبح ها و در واقع هنگامی که از خواب بر می خزیم میل گردد تا بتوانیم بهترین بهره را از این وعده غذایی سودمند ببریم.
نکته دیگری که جا دارد در این مطلب به آن اشاره نماییم این است که پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که بعد از میل نمودن سمنو چیزی نخورید تا هم بتوان بیشتر از خواص سمنو استفاده نموده و هم سمنو به قدر کافی مقوی و از نظر علم تغذیه کامل می باشد که نیاز به هیچ همراه غذایی دیگری ندارد.
سمنو همچنین به کودکان و زنان باردار توصیه می گردد چرا که برای رشد مغز و تقویت استخوان بندی کودک مفید می باشد و به رشد بهتر جنین هم کمک می نماید همچنین اگر بانوان باردار به کم خونی دچار هستند هم از سمنو استفاده کنند بسیار مفید خواهد بود.نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که برای بانوان نازا هم مصرف سمنو بهترین است.
اگر ورزشکار هستید قبل از ورزش سمنو را میل نمائید اینکار باعث می گردد عضلات شما دچار انقباض نگردد.همچنین بعد از میل نمودن سمنو نیازی به استفاده از مکمل نیست چون سمنو باعث رشد عضلانی می گردد.لذا به ورزشکاران توصیه می گردد قبل ورزش یا در حین ورزش نمودن سمنو میل نمایند نکته دیگر قند موجود در سمنو می باشد که از خسته شدن و کمبود انرژی این افراد حین ورزش جلوگیری می نماید.
اگر مادر شیرده هستید بهترین زمان مصرف قبل از شیرهی می باشد که باعث افزایش میزان شیر می گردد.
اگر دچار مادر بیماری ها یعنی یبوست هستید سمنو برای شما بهترین وعده غذایی برای مصرف است چرا که سرشار از فیبر است و به حرکت دستگاه گوارش کمک می نماید پس فرد مبتلا به یبوست در زمان ناشتایی بهتر است سمنو میل نماید.
اگر مبتلا به سرطان هستید سمنو بهترین ماده غذایی برای شماست که هر روز صبح ناشتا میل نمائید چرا که به تولید گلبول سفید کمک نموده لذا سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.
اگربه بیماری پوکی استخوان مبتلا هستید مصرف سمنو به صورت ناشتا به شما توصیه می گردد چون سمنو سرشار از کلسیم و فسفر است وبه ساخت و تراکم استخوان کمک می نماید.
در آخر این نکته را ذکر می نماییم که مصرف سمنو برای همه افراد در همه سنین توصیه می گردد در صورتی که به آن حساسیت نداشته باشید و بهتر است به صورت ناشتا بعد از بیدار شدن از خواب میل نمائید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها