رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 270803

انواع شیوه ارزیابی از نظر موضوع ارزیابی

ساعت 24-ارزیابی محتوا برای چیدن و طرح ریزی استراتژی های بازاریابی محتوایی امریست ضروریست که در این نوشتار به طور مروری بر این حوزه می پردازیم. تفاوتی هم ندارد که شما برای تولید محتوا از روش های خودکار و ماشینی بهره می گیرید و یا به سفارش ترجمه می دهید و یا خودتان به تالیف می پردازید.

dir="RTL" style="margin-left:0in; margin-right:0in; text-align:right">ارزیابی محتوا برای چیدن و طرح ریزی استراتژی های بازاریابی محتوایی امریست ضروریست که در این نوشتار به طور مروری بر این حوزه می پردازیم. تفاوتی هم ندارد که شما برای تولید محتوا از روش های خودکار و ماشینی بهره می گیرید و یا به سفارش ترجمه می دهید و یا خودتان به تألیف می پردازید.

1.ارزیابی ساختاری

ساختار وب سایت، فضایی است که دسترسی به محتوای وب سایت را برای بازدیدکننده فراهم می سازد. بر این اساس، عناصری مانند: نشانی و دامنه وب سایت، خوانایی متن، جذابیت تصاویر و نقشه وب سایت را می توان جزء ویژگی های ساختاری وب سایت به شمار آورد (فرج پهلو و صابری، 1384). افزون بر این، رابط کاربر وب سایت، شیوه دسته بندی محتوا یا ناوبری و ابزار جست وجوی محتوای وب سایت که در واقع، زمینه مرور وب سایت و دستیابی به محتوا را فراهم می سازد نیز، جزء ساختار وب سایت محسوب می شود.

در ارزیابی ساختاری وب سایت، غالباً رابط کاربر وب سایت و ابزارهای مرور و بازیابی محتوا و دیگر ابزارها و امکاناتی که زمینه استفاده از وب سایت را فراهم می سازد، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. از آنجا که مبحث کاربردپذیری وب سایت، یعنی سهولت و سادگی استفاده از وب سایت، با مسئله بهینه سازی ساختار آن، پیوندی آشکار دارد. معمولاً ارزیابی ساختار وب سایت، به ارزیابی کاربردپذیری منجر می شود؛ یعنی بر اساس نتایج به دست آمده از ارزیابی ساختاری، می توان به داوری درباره میزان کاربردپذیری وب سایت پرداخت.

2. ارزیابی محتوایی

از آنجا که هیچ گونه استاندارد یا مقرراتی، انتشار مطالب بر روی شبکه جهانی وب را پوشش نمی دهد، طیف گسترده ای از مطالب معتبر و باکیفیت تا مطالب نامعتبر و بی کیفیت، از طریق وب سایت ها عرضه می شود (عصاره، 1381). اطلاعات و محتوای نامعتبر، غیرمفید، نادرست و گمراه کننده در اینترنت می تواند برای کاربران نگران کننده باشد (خانلرخانی، محمداسماعیل و شکویی، 1387). از همین رو، در بسیاری از پژوهش های مربوط به ارزیابی وب سایت ها، منابع اطلاعاتی و محتوای ارائه شده در آنها موضوع ارزیابی واقع می شود. سنجش کیفیت و اعتبار اطلاعات ارائه شده در وب سایت ها، با ارزیابی محتوایی آنها تحقق می یابد. اگرچه ارزیابی محتوایی می تواند شامل انواع اطلاعات مانند محتوای: متنی، تصویری، صوتی و چندرسانه ای باشد، اما این نوع ارزیابی، بیشتر برای سنجش اعتبار محتوای متنی و اطلاعات علمی به کار می رود.

معیارهای ارزیابی مواد چاپی در بیشتر موارد، در ارزیابی مواد و منابع اینترنتی نیز می تواند کاربرد داشته باشند؛ ولی این معیارها در محیط اینترنت و با وجود انتشارات بی فایده فراوانی که روی آن وجود دارد، باید خیلی جدی تر اعمال شوند (عصاره، 1381). با این حال، به دلیل ویژگی های منابع اینترنتی، برای ارزیابی محتوای وب سایت ها، افزون بر معیارهای عمومی منابع اطلاعاتی، باید معیارهای ویژه تری نیز در نظر گرفت. عصاره (1381)، از میان معیارهای گوناگونی که پژوهشگران برای ارزیابی منابع اینترنتی معرفی کرده اند، معیارهای ذیل را که بسامد بیشتری در بین آثار پژوهشی دارد و نیز با محیط وب سازگارتر است، برمی شمارد: دامنه، محتوا، صحت، اعتبار نویسنده، تازگی، منحصربه فرد بودن، پیوند به منابع دیگر، کیفیت نوشتن، طراحی گرافیکی، چندرسانه ای، سازمان دهی و قابلیت مرور، هدف و مخاطبان، بررسی ها، اثربخشی، کاربرپسندی، جامعیت، جست وجو، برقراری ارتباط، قیمت.

به هر روی، برای ارزیابی محتوای وب سایت ها، نخست باید شاخص های ارزیابی را بر اساس اصول و معیارهای اعتبارسنجی محتوایی تدوین کرد و سپس، با استفاده از مشاهده، مصاحبه، پرسش نامه و سیاهه های وارسی، به بررسی منابع و محتوای اطلاعاتی موجود در وب سایت ها پرداخت. داوری درباره کیفیت محتوای وب سایت ها، بر اساس تحلیل نتایج ارزیابی امکان پذیر خواهد بود.

۳. ارزیابی کیفی

استاندارد جهانی ایزو ۹۰۰۰، کیفیت را مجموعه ای از همه خصوصیت های یک موجود (شامل: کالا/ خدمات، یک فرایند، یک فعالیت، یک نظام، یک سازمان، یک شخص و یا ترکیبی از همه اینها) برای برآوردن نیازهای کاربران و جلب رضایت آنها می داند (دراگولانسکو، 1383). در محیط وب، مفهوم کیفیت، با متغیرهای گوناگونی همراه است؛ چراکه فضای وب، میلیون ها تولیدکننده و استفاده کننده اطلاعات دارد که بر کیفیت وب سایت ها تأثیر می گذارند و از آنها تأثیر می پذیرند. ازاین رو، ارزیابی کیفیت وب سایت ها فرایندی پیچیده و دشوار است (خانلرخانی و دیگران، 1387). به دلیل تنوع خدمات ارائه شده به وسیله وب سایت ها، تعریفی دقیق و روشن از کیفیت خدمات وب سایت ها در دست نیست و ابعاد کیفیت، در انواع وب سایت ها متفاوت است؛ مثلاً در پایگاه های تجارت الکترونیکی، اعتبار، کاربردپذیری و امنیت، اهمیتی ویژه دارد و در پایگاه های خدماتی و اطلاعاتی، قابلیت جست وجو و اعتبار، مهم ترین معیار ارزیابی شناخته می شود (زاهدی، 1389). با این همه، جلب رضایت کاربران و برآوردن خواسته های آنان، مهم ترین عامل کیفیت به شمار می آید و شاخص ها و معیارهای ارزیابی کیفی، بر اساس چگونگی تعامل کاربران با وب سایت و نیز دیدگاه های آنان تنظیم می گردد. ارزیابی کیفی پایگاه ها، بیشتر با استفاده از ابزار پرسش نامه سامان می یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها